در شرایطی که سیاست گذار خودرویی بارها تاکید کرده که در تلاش است تا خودروسازی را از زیان خارج کند اما بی تصمیمی و اتخاذ تصمیمات خلق الساعه سبب شده تا شرکت های خودروساز هر روز در باتلاق زیان دهی بیش از پیش فرو روند.

آخرین نمونه از این دست اعطایی مجوز افزایش قیمت و لغو آن توسط رییس جمهور است.

آن طور که احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان می گوید این اتفاق باعث شده تا ایران خودرو در آبان ماه حول و حوش هزار میلیارد تومان زیان کند.

بی تردید بخشی از این زیان مربوط به بیست و پنجمین طرخ فروش فوق العاده این خودروساز است.

غول آبی جاده مخصوص همزمان با اعلام قیمت های جدید خود از طرح فروش فوق العاده خود نیز رونمایی کرد اما بعد از لغو افزایش قیمت توسط ابراهیم رییسی به ناچار مجبور شد فروش فوق العاده خود را با قیمت های قدیم برگزار کند.

بر اساس بررسی های صورت گرفته این فروش فوق العاده حدود 230 میلیارد تومان به ایران خودرو زیان وارد کرد.

بی تردید اگر قیمت ها اصلاح شود و خودروسازان باز هم بتوانند درصدهای پیشین را روی قیمت محصولات خود اعمال کنند با این حال این زیان اتفاق افتاده جبران نخواهد شد آن هم در شرایطی که خودروسازان با زیان انباشته ای حول و حوش 60 هزار میلیارد تومان روبرو هستند.

دبیر انجمن خودروسازان معتقد است دستور رییس جمهور مبنی بر توقف افزایش قیمت خودرو در مبدا علاوه بر اینکه خودروسازان را متضرر کرده سبب زیان سهامداران دو خودروساز بزرگ کشور در بورس نیز شده است.

نعمت بخش پیش بینی می کند در صورت بلاتکلیف ماندن قیمت خودرو در ستاد تنظیم بازار تا پایان ماه جاری این خودروساز حداقل یک زیان هزار میلیارد تومانی دیگر نیز از این ناحیه متحمل شود.

او تعلل بیشتر در زمینه اصلاح قیمت خودرو در کارخانه را نه تنها به زیان دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور که به زیان مصرف کنندگان واقعی می داند.