به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، برنامه‌ای دو وجهی برای نبرد زمستانی در اوکراین دارد.

بنا بر گزارش نیوزویک، یک اندیشکده نظامی برجسته پیش‌بینی کرده که روسیه با فرستادن نیروهای آموزش‌دیده ضعیف به خط مقدم و تلاش برای استفاده از زمستان سخت برای شکستن عزم اروپا برای حمایت از اوکراین در بحبوحه جنگ انرژی، به حمله کوبنده خود در اوکراین «تا سال 2023» ادامه خواهد داد. 

موسسه مطالعات جنگ (ISW)، مستقر در بریتانیا، در به روز رسانی روزانه خود در مورد درگیری روز دوشنبه این پیش‌بینی را ارائه کرده است. این موسسه اعلام کرد جدول زمانی روسیه، برنامه‌های استقرار، وضعیت آب‌و‌هوایی و جنگ انرژی مسکو با اروپا را در نظر گرفته است.

Ukraine Satetement 24 February 2022

در این گزارش آمده: «ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به احتمال زیاد تلاش خواهد کرد به عملیات نظامی متعارف در اوکراین ادامه دهد تا سرزمین‌های اشغالی کنونی را حفظ کند، دستاوردهای جدیدی به دست آورد و شرایطی را برای فروپاشی احتمالی حمایت غرب از اوکراین که انتظار می‌رود در زمستان امسال رخ دهد، ایجادکند».

بنا بر پیش‌بینیISW،  پوتین به احتمال زیاد به جای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای برای تشدید نبرد و یا صرف نظر کردن از اهدافش برای پایان دادن به درگیری‌ها،  چنین رویکردی را اتخاذ خواهد کرد.

جنگ در 24 فوریه آغاز شد و پوتین در این روز «عملیات نظامی ویژه» خود را در اوکراین را اعلام کرد. اگرچه روسیه دستاوردهای قابل توجهی در شرق و جنوب این کشور به دست آورده، ضدحملات اخیر اوکراینی‌ها پیشرفت مسکو در روی زمین را متوقف کرده و در برخی نقاط مجبور به عقب نشینی از مناطقی شده که در اوایل جنگ تصرف کرده بود.

Ukraine-War-tanks-camp

در این ارزیابی آمده: «پوتین احتمالاً امیدهایش را برای دستیابی به اهداف حداکثری خود در اوکراین از طریق ابزارهای نظامی متعارف -به موازات تلاش‌ها برای شکستن اراده اوکراین برای نبرد و اراده غرب برای ادامه حمایت از کی‌یف- رها نکرده است».

این متن می‌افزاید: «بعید است رئیس‌جمهور روسیه به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی اقدام کند، مگر این‌که ارتش روسیه به طور ناگهانی سقوط کند و نیروهای اوکراینی به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یابند».

ISW معتقدست که اگرچه چنین وضعیتی امکان‌پذیر است، اما با وجود حمله شمشیرهای هسته‌ای پوتین -که به گفته این اتاق فکر بخشی از تلاش برای متوقف کردن حمایت غرب از اوکراین است- بعید به نظر می‌رسد.

پوتین در ماه سپتامبر یک «بسیج محدود» با حداکثر 300000 نیروی ذخیره نظامی را اعلام کرد و ظاهراً او تقریباً 4 ماه قبل از انتشار این تصمیم برنامه ریزی کرده بود.

220928111642-russian-mobilization-092722-super-tease

در این شرایط، قیمت انرژی به ویژه در اروپا از زمان شروع جنگ سر به فلک کشیده است. روسیه بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی در جهان بود، اما تحریم ها به این معناست که خرید گاز روسیه برای کشورهای غربی بسیار دشوار شده است. اروپا برای سال‌های متمادی به شدت به گاز و نفت روسیه متکی بوده است و اکنون باید تنوع استفاده از انرژی خود را تسریع بخشد، از جمله با احیای معادن زغال سنگ و افزایش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر.

اسکای نیوز روز دوشنبه گزارش داد که در صورت تشدید بحران هزینه‌های زندگی، حمایت از تحریم‌های غرب علیه روسیه به دلیل جنگ ممکن است از بین برود.