به گزارش اکوایران، این تصمیم دو ماه و نیم پس از آن گرفته شد که بخش دیگری از ساختمان متروپل فروریخت و یک ماه پس از آنکه قسمت دیگری از این ساختمان پرحاشیه هم ریزش کرد. مدیر اجرای طرح‌های عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند روز دوم آذر از توقیف کارگاه ساختمانی متروپل آبادان خبر داده و گفته بود: طبق برآوردهای انجام‌شده در ۱۰ روز آینده، باقی‌مانده سازه تخریب و عملیات آواربرداری انجام خواهد شد.

چند روز بعد از ریزش سوم در آبان‌ماه، نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: مقصر اصلی ریزش مجدد ساختمان متروپل آبادان، سازمان منطقه آزاد اروند است، زیرا به عنوان کارفرمای عملیات تخریب بقایای ساختمان متروپل باید همه پیش‌بینی‌های لازم را در خصوص احتمال فروریختن بخش‌های باقی‌مانده این ساختمان انجام می‌داد.

بر اساس این گزارش، ظهر دوشنبه (2 خراد 1401) بود که ساختمان متروپل آبادان فروریخت. این برج دوقلو (با ابعاد متفاوت) که در خیابان امیرکبیر یا امیری آبادان بنا شده بود، قرار بود با دو پل شیشه‌ای در طبقات سوم و ششم به یکدیگر متصل شوند؛ اما پیش از بهره‌برداری سقوط کرد و به دنبال آن طبق آخرین آمارهای رسمی 43 نفر جان باختند و 37 نفر مصدوم شدند.

ساختمان متروپل بخشی از پروژه برج‌های دوقلوی هلدینگ عبدالباقی بودند. گفته شد، ریزش متروپل بر اثر شکست سازه‌ای که ناشی از نقض ضوابط فنی و استانداردها آن بوده، اتفاق افتاده است. بر همین اساس نیز 13 نفر از مقصران این حادثه دستگیر شدند؛ اما حسین عبدالباقی - مالک هلدینگ عبدالباقی و مقصر اصلی - ناپدید شد و کمی بعد مسئولان اعلام کردند که او در ریزش ساختمان کشته شده است؛ موضوعی که با حرف و حدیث‌های فراوان درباره صحت و سقم خبر همراه بود.

البته ماجرای تلخ متروپل به آن روزها ختم نشد. عصر ۲۳ شهریور بخشی دیگری از ساختمان متروپل در زمان سبک‌سازی سازه فروریخت. آن زمان گفتند احتمال دارد یک کارگر ساختمانی قرارگاه خاتم که حین عملیات تخریب در طبقات متروپل مشغول کار بوده در اثر ریزش بخش میانی ساختمان زیر آوار مانده باشد. روز بعد «شرق» به نقل از روابط‌عمومی فوریت‌های پزشکی خوزستان نوشت که در این حادثه یک نفر جان باخته و یک نفر مسدوم شده است.

اما این هم آخرین ریزش متروپل نبود. ظهر چهارشنبه (4 آبان) نیز مجددا خبری از آبادان رسید که بخشی از باقیمانده سازه متروپل در خیابان سعدی فروریخته است. به دنبال این حادثه چند خودرو زیر آوار گرفتار شدند. در این بین نیز گفته شد یک زن 42 ساله که در زمان حادثه درون خودرویی در نزدیکی متروپل پارک کرده بود، جان باخته است.

امروز اما بالاخره خبر تخریب کاملا متروپلِ نحس رسید. فرهاد آریادوست، مدیر اجرای طرح‌های عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند  به ایسنا گفته: در راستای تخریب این سازه محدودیت ترافیکی به مدت ۱۰ روز از امروز (۶ آذر) در خیابان‌های اطراف این ساختمان اعمال شده است.

سازمان منطقه آزاد اروند به عنوان - کارفرمای عملیات تخریب بقایای ساختمان متروپل - افزود: ما امیدواریم ظرف مدت ۱۰ روز آینده، باقی‌مانده ساختمان متروپل نیز به صورت کامل تخریب شود.

او تاکید کرد: بر اساس هماهنگی‌ها و تصمیم‌گیری‌های انجام‌شده، همه واحدهای تجاری و مسکونی که در شعاع خطر یعنی شعاع ۶۰ متری از ساختمان متروپل قرار دارند، به صورت کامل تخلیه شده‌اند.