به گزارش اکوایران، دادگاهی در ترکیه شهردار استانبول را به اتهام توهین به مقامات دولتی، به محرومیت ازفعالیت سیاسی رای داد؛ حکمی که می‌تواند ستاره در حال ظهور اپوزیسیون و رقیب بالقوه رجب طیب اردوغان را از سر راه بردارد.

بنا بر گزارش نیویورک‌تایمز، در پی صدور این حکم، حزب جمهوری خواه خلق، اعلام کرده که اکرم امام‌اوغلو، شهردار بزرگ‌ترین شهر و مرکز اقتصادی ترکیه، به دو سال و هفت ماه زندان محکوم شده اما بازداشت نشده است و به این حکم اعتراض خواهد کرد. اگر در حکمش تجدید نظر نشود نیز، به زندان نخواهد رفت. زیرا حکمش طبق قانون ترکیه به حد حبس نمی‌رسد.

با این حال، بر اساس این حکم، امام اوغلو از سمت شهردار برکنار خواهد شد و در مدت محکومیتش از فعالیت‌های سیاسی، از جمله رأی‌دادن و نامزدی یا تصدی پست‌های دولتی محروم می‌شود. این مسئله می‌تواند آینده روشن یک شخصیت سیاسی باسابقه در انتخابات علیه حزب حاکم عدالت و توسعه اردوغان را نابود کند.

امام‌اوغلو به توهین به مقامات دولتی متهم شد که طبق قوانین ترکیه جرم است. اما حامیانش این پرونده را نیرنگی می‌دانند که توسط اردوغان و متحدانش برای حذف یک رقیب ساخته شده است.

امام اوغلو در جمع مردمی که در مقابل شهرداری استانبول برای اعتراض به این حکم تجمع کرده بودند، گفت: «این پرونده گواه آن است که دیگر در ترکیه عدالتی وجود ندارد. این پرونده در دست افرادی است که نمی‌خواهند الهی‌ترین ارزش‌ها مانند عدالت و دموکراسی را در ترکیه ببینند».

photo_2022-12-14_21-31-03

ترک‌ها به دنبال برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری هستند که در ژوئن آینده یا قبل از آن برگزار می‌شود. این انتخابات، مسیر کشوری 85 میلیونی، یکی از 20 اقتصاد بزرگ جهان و عضوی از ناتو را مشخص کند.

اردوغان، به‌عنوان سیاست‌مدار حاکم کشور برای نزدیک به دو دهه، ترکیه را به سمت اقتدارگرایی بیشتر کشاند. وی از نفوذش در دولت برای تقویت حکومتش و تضعیف رقبا استفاده کرده است. او به دنبال تمدید دوره تصدی خود در سال آینده خواهد بود. اگرچه محبوبیتش به دلیل بحران اقتصادی کاهش یافته است. ارزش لیر ترکیه در برابر دلار کاهش شدیدی را تجربه کرده است و تورم سالانه نیز بر اساس آمارهای دولتی، بیش از 80 درصد است.

ائتلاف شش حزب اپوزیسیون امیدوار است که حزب اردوغان را از قدرت خلع کند. اما آنها هنوز نامزدی برای ریاست‌جمهوری را معرفی نکرده‌اند. امام‌اوغلو فعلاً در مورد نامزدی ریاست‌جمهوری حرفی نزده است، اما برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که او از محبوبیت بیشتری نسبت به اردوغان برخوردار است. وی موفق شده که دو دوره حزب اردوغان را در انتخابات بزرگ‌ترین شهر ترکیه شکست دهد.

در مارس 2019، بعد از سال ها، بزرگ‌ترین حزب اپوزیسیون ترکیه، مدیریت این شهر را بر عهده گرفت. این یک ضایعه تلخ برای اردوغان بود؛ زیرا شهرت ملی و پیشرفتش در سیاست را از شهرداری این استانبول آغاز کرده بود. حتی زمانی که با ادعای حزب اردوغان مبنی تقلب انتخاباتی و درخواست تجدید شمارش موافقت شد، امام‌اوغلو با آرای بیش‌تری نسبت به دفعه قبل پیروز شد.

پرونده کنونی علیه امام‌اوغلو به انتقاد علنی وی از تصمیمات دولت در سال 2019 برای برکناری ده‌ها شهردار اقلیت کُرد و جایگزینی آنها با معتمدان منصوب از سوی دولت، برمی‌گردد. دولت این شهرداران را به ارتباط با حزب کارگران کردستان متهم کرد. این حزب، یک گروه شبه‌نظامی کرد است که علیه دولت مرکزی می‌جنگد. ترکیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا آن را یک سازمان تروریستی می‌دانند. اما شهردارهای کُرد این اتهامات را رد کرده‌اند. منتقدان نیز، عزل آن‌ها را علیه فرآیند دموکراتیک می‌دانند.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه در یک سخنرانی، امام‌اوغلو را به دلیل انتقاد از این اقدام دولت، احمق خواند. امام‌اوغلو نیز در پاسخ گفت: «احمق کسانی هستند که نتیجه انتخابات شهرداری استانبول را ابطال می‌کنند».

شورای عالی انتخابات ترکیه که بر انتخابات این کشور نظارت دارد، علیه امام‌اوغلو به دلیل توهین به مقامات دولتی شکایت کرده است.

منتقدان، اردوغان را به گسترش نفوذ خود بر قوه قضائیه متهم کرده و بر این باورند که او برای احکامی که به نفعش است فشار به دستگاه قضا فشار می‌آورد. کمال قلیچ‌داراوغلو، رهبر بزرگ‌ترین حزب اپوزیسیون ترکیه، در پیامی ویدئویی که پیش از اعلام حکم در روز چهارشنبه منتشر شد، گفت: «حکم به گناهکاری امام‌اوغلو ثابت می‌کند که دست قضات و اردوغان در یک کاسه است». وی افزود: «هر حکمی غیر از تبرئه، اعتراف به توطئه و فشار دولت خواهد بود. من برای آخرین بار به ریاست‌جمهوری هشدار می‌دهم، دستت را از قوه قضاییه بیرون بکش».