به گزارش اکو ایران، کمیته 6 ژانویه مجلس نمایندگان آمریکا از وزارت دادگستری خواست تا علیه دونالد ترامپ به دلیل مشارکت در شورش خشونت آمیز علیه کنگره در سال 2021 اعلام جرم کیفری کرده و رئیس جمهوری پیشین را به پاسخگویی وادارد.

به نوشته خبرگزاری آسوشیدتدپرس، پس از یکی از جامع ترین و در عین حال تهاجمی ترین تحقیقات کنگره به یادگار مانده، هفت دموکرات و دو جمهوری خواه عضو این هیئت، ترامپ و چهره هایی که به او یاری رسانده اند تا فضا را بعد از شکست رئیس جمهوری پیشین در انتخابات 2020 تغییر دهند را به ارتکاب فعلی غیر قانونی متهم کردند. این هیئت همچنین خلاصه ای از گزارش نهایی شان را منتشر کردند؛ گزارشی به همراه یافته ها مبنی بر این که ترامپ برای خنثی کردن اراده رای دهندگان درگیر توطئه چند بخشی شده است.

در آخرین جلسه، کمیته دونالد ترامپ را به نقض چهار ماده قانون کیفری در آستانه شورش علیه کنگره متهم کرد و از وزارت دادگستری خواست تا این موارد قانونی را پیگیری کند. از جمله اتهام های وارده، کمک رئیس جمهوری پیشین به شورش است.این کمیته همچنین به ارجاع های جان ایستمن، وکیل محافظه کار که با هدف حفظ ترامپ در قدرت مانورهای حقوقی مشکوکی می دهد نیز اشاره کرده و او را به به توطئه برای فریب دادن آمریکا و ممانعت از اجرایی شدن فرایند رسمی متهم کرد.

 در حالی که استناد به مفاد قوانین کیفری اعلامی جنبه ای نمادین دارد، وزارت دادگستری در نهایت تصمیم می گیرد که آیا ترامپ یا دیگران را تحت تعقیب قرار دهد یا نه، این همان پایان تعیین کننده ای است برای تحقیقاتی که از همان ابتدا تمرکز خاصی بر روی آن بود.

بنی تامپسون نماینده دموکرات بر این باور است که ترامپ ایمانی که مردم در حال رای دادن به دموکراسی داشته اند را شکسته است و ارجاع به قوانین کیفری می تواند نقشه راهی به سوی عدالت قلمداد شود. او در ادامه خاطر نشان کرد: به باور من، دو سال بعد از این واقعه، هنوز زمان تامل است و محاسبه. اگر بخواهیم به عنوان کشوری با قوانین و ارزش های دموکراسی زنده بمانیم، این رخداد هرگز نباید تکرار شود.

متن گزارش 154 صفحه ای کمیته که تا پایان جلسه علنی شد، نشان داد که ترامپ در توطئه چند بخشی برای در هم شکستن انتخابات نقشی برجسته داشته است. در حالی که اکثر یافته های اصلی این گزارش جدید نیستند، داده هایش در مجموع نشان دهنده زشت ترین پرتره یکی  از روسای جمهوری اخیر در آمریکا است که تلاش کرده تا شکستش را با فضا سازی جهت قیام جبران کند.

کمیته برای آن که بتواند ترامپ را تحت تعقیب کیفری قرار دهد از زمان راه اندازی اش در ژوئیه 2021  بیش از هزار مصاحبه انجام شده، ده جلسه استماع عمومی و بیش از یک میلیون سند جمع اوری در اختیار دارد. مجموعه یافته ها و شواهد به روشنی نشان می دهند که اعضای کمیته برای اعلام این حقیقت که ترامپ در حمله خشونت آمیز هواداانش به ساختمان کنگره مقصر است، جسور شده اند.

درخواست اعلام جرم کیفری از سوی کمیته تحقیق کنگره در شرایطی صورت می گیرد که دونالد ترامپ به تازگی نامزدی خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری 2024 اعلام کرده است. به باور برخی تحلیگران، این اقدام کمیته تحقیق می تواند گام نخست برای ایجاد منع قانونی از حضور ترامپ در انتخابات آتی ایالات متحده تلقی شود.

در واکنش به این مسئله، دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در شبکه اجتماعی خود به نام تروث سوشیال نوشت: «این مردم زمانی که پشت سر من آمدند، موضوع را متوجه نشدند، مردمی که عاشق آزادی بودند، دور من جمع شدند. این موضوع من را قوی‌تر می کند. چیزی که من را نمی‌کشد، من را قوی‌تر می‌کند». او در ادامه نوشت: «اتهامات ساختگی و جعلی از سوی یک کمیته غیر منتخب ارایه شده است. من به شکلی متقاعدکننده پیروز  شده‌ام».