به گزارش اکو ایران،ترکیه، روسیه و امارات متحده عربی برای بازسازی سوریه و حمایت از بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور تلاش هایشان را کلید زدند؛ تلاش هایی که در تضاد با منافع و خواست نیروهای تحت حمایت ایالات متحده قرار دارد.

حمایت مشروط اردوغان از دمشق

به گفته منابع آگاه از موضع ترکیه، آنکارا که بعد از اغاز جنگ داخلی در سوریه از مخالفان دمشق بود، امروز آماده است تا رسما در بازسازی این کشور مشارکتی فعال داشته باشد و روابط دیپلماتیک، امنیتی و تجاری اش را با دمشق عمیق تر کند. با این همه آنگونه که ناظران می گویند خواست ترکیه مشروط است به این که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه با خواست نیروهای دموکراتیک سوریه؛ کردهایی که از حمایت آمریکا برخوردار هستند مبنی بر تعریف منطقه ای خودمختار در بخش های شمالی کشور که در حال حاضر در اختیارشان است را به عنوان بخشی از فرایند و توافق صلح آتی، رد کند.

بلومبرگ در این باره نوشته که این گزاره از جمله اولویت هایی بود که اردوغان در نشست بی سابقه ای که با پوتین و بشار اسد داشت، مطرح کرد. این نشریه در ادامه نوشته که تغییر رویکرد ترکیه توسط متحد نظامی سوریه، یعنی روسیه و امارات متحده حمایت می شود؛ دو بازیگری که به دنبال بهبود جایگاه دولت سوریه در خاورمیانه هستند آن هم در شرایطی که این کشور هدف تحریم های غرب قرار دارد و عضویتش در اتحادیه عرب به حالت تعلیق درآمده است.

برگ برنده در دستان مسکو

النا سوپونینا، کارشناس خاورمیانه مستقر در مسکو در این باره گفت که اصلاح روابط ترکیه و سوریه یک موفقیت برای روسیه خواهد بود. به باور او مشارکت آنکارا با دمشق، نقش کرملین در خاورمیانه را تقویت خواهد کرد و واشنگتن را تحت فشار قرار خواهد داد.این تحلیلگر در ادامه خاطر نشان کرد در حالی که چندین سال پیش در باب نزدیکی به سوریه در میان برخی از بازیگران نگاهی منفی وجود داشت اما حالا بازیگرانی چون ترکیه و امارات خواهان بهبود روابط با دمشق هستند و این تغییر با اهمیتی است چرا که کشورهای منطقه به شکلی جدی مستقل از ایالات متحده فعالیت دارند.

پوتین سال گذشته در جریان دیدار با اردوغان، همتای ترکیه ای اش در سوچی پیشنهاد اصلاح روتبط آنکارا با دمششق را مطرح کرد. ناظران می گویند اردوغان به واسطه نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری از توافق با دمشق حمایت کرده چرا که او به دنبال استفاده از سیاست خارجی اش برای تقویت محبوبیتش در داخل است.

از منظر روسیه چنین توافقی به مسکو کمک می کند تا نشان دهد قادر است نفوذ آمریکا در سوریه را با موفقیت به چالش بکشد. ندپرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه ای که گذشته در پاسخ به سوالی درباره دیدار احتمالی اردوغان و اسد گفت که ایالات متحده از عادی سازی روابط دیگر کشورها با سوریه حمایت نمی کنیم.

فرصت سازی به سبک سلطان

ناظران می گویند که اردوغان از روسیه خواسته تا امنیت پناهجویان سوری را که قادر به بازگشت به خانه هایشان هستند را تضمین کند. او می خواهد هزینه های سیاسی و اقتصادی میزبانی از بزرگ ترین جمعیت پناهجوی جهان؛ جمعیتی که براساس ارزیابی های سازمان ملل 3.5 میلیون نفربرآورد شده اند را کاهش دهد. این مقوله به ادعای ناظران می تواند به محبویت اردوغان در داخل کمک کند.

جنگ داخلی سوریه به ناگهان موجب شد تا این کشور به میدان قدرت نمایی بازیگران منطقه ای تبدیل شود، در این میانه نبرد در سوریه اردوغان بارها در باب فعل و انفعال های کردهای سوری هشدار داد و از حمله احتمالی اش به شمال سوریه برای عقب راندن نیروهای دموکراتیک سوری می گفت. حال توافق سیاسی اردوغان با بشار اسد به سلطان کمک می کند تا بدون هزینه نظامی و برافروختن خشم آمریکا، نیروهای دموکراتیک سوریه را در موضع ضعف قرار دهد. در همین راستا انتظار می رود روسیه و ترکیه به زودی گشت زنی های مشترکی را در مناطق مرزی شمال سوریه آغاز کنند. سوریه همچنین می تواند در آینده گشت زنی های هماهنگی را در آن منطقه کلید بزند.

نیروهای دموکراتیک سوریه مستقر در شمال این کشور که از حمایت های ایالات متحده برخوردارند تقریبا یک سوم خاک این کشور را در اختیار دارند. آنکارا این نیروها را به بهانه ارتباطشان با پ ک ک تهدید می داند. دولت سوریه نیز همچنان با هرشکلی از خودمختاری کردها در این سرزمین مخالف است. به گفته منابع آگاه، وزرای خارجه ترکیه، روسیه و سوریه قرار است در ماه جاری در باب چگونگی همسویی منافعشان رایزنی داشته باشند.همزمان وزیر خارجه امارات روز چهارشنبه در دمشق با بشار اسد دیدار کرد و خواهان راه حل برای پایان دادن به درگیری ها شد. امارات، کشور ثروتند خلیج فارس به سوریه نزدیک شده و سال گذشته بشار اسد سفری به این سرزمین داشت که اولین سفر رسمی اش به یک کشور عربی بعد از آغاز جنگ داخلی قلمداد می شد. سفر اسد به ابوظبی نشانه ای قوی بود دال بر این که رهبران خلیج فارس که در ابتدا از مخالفان دولت سوریه در جنگ داخلی حمایت می کردند، حالا تغییر موضع داده اند و آماده استقبال از دمشق برای بازگشت میان اعراب هستند.