به گزارش اکوایران، «دست رد به سینه متحد نزدیک»، «توقف عملیات ضد تروریستی علیه داعش»، «مانور نیروهای سرکوب در خیابان های چین»، «گزارش یک ترور»، «محموله های نظامی در حال تعمیر آلمان برای ارسال به اوکراین»، «گزارش قربانی های سلول های خفته داعش»، «انفعال سازمان امنیتی اروپایی در میانه نبرد در قار سبز»، «تحریم های تازه کانادا علیه ایران»، «تاکید ایران بر گفتگو برای پایان جنگ در اوکراین»، «تاکید تهران و مسکو بر ضرورت جلوگیری از برخورد گزینشی با موضوعات حقوق بشری» و «تاکید گروسی بر همکاری تهران با ناظر هسته ای» مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

دست رد به سینه متحد نزدیک، اسد دیدار با اردغان را رد کرد

سه منبع اعلام کردند که پس از بیش از دهه خصومت بعد از آغاز جنگ داخلی سوریه، دمشق در برابر تلاش های روسیه برای میانجیگری روابط سوریه با ترکیه مقاومت می کند و اسد نمی خواهد دیداری با اردوغان داشته باشد. به نوشته خبرگزاری رویترز، دولت اردغان در شرایط کنونی از گروه های شبه نظامی مخالف دولت سوریه حمایت می کند و پیشتر و در اوایل جنگ در سوریه گفته بود که تلاش ها برای تحقق صلح در این کشور به نتیجه نمی رسد. بشار اسد امروز تاکید دارد که ترکیه به واسطه حمایت از گره های مخالف دولت و حمله پی در پی به شمال سوریه به تقویت تروریسم در این کشور کمک می کند. آنکارا بعد از آن که یک کرد سوری را به عنوان عامل بمب گذاری در میدان استنابول معرفی کرد، بارها مواضع نیروهای دموکراتیک سوری را هدف قرار داده است. روسیه به دولت سوریه کمک کرد تا فرایند جنگ در این کشور را تغییر داده و حالامسکو تاکید دارد که رهبران ترکیه و سوریه باید با یکدیگر تواق کنند.منابع آگاه می گویند که اردوغان آماده برقراری روابط نزدیک است. او اخیرا گفته است که در عرصه سیاست نباید کینه داشت. با این حال سه منبع آگاه از موضع سوریه در باب مذاکرات احتمالی گفتند که بشار اسد دیدار با اردوغان را رد کرده است و با پیشنهاد مسکو در این باب مخالفت کرده است. به گفته دو منبع دمشق بر این باور است که چنین نشستی می تواند اردوغان را در آستانه انتخابات ترکیه تقویت کند.

حاشیه های حمله اردوغان به مواضع کردهای سوری؛ عملیات ضد تروریستی علیه داعش متوقف شد!

نیروهای دموکراتیک سوری، گروهی تحت حمایت های ایالات متحده که در شکست گروه تروریستی داعش در سوریه مشارکت داشتند اعلام کردند که به واسطه آن که نظامیان ترکیه مواضع آنها در سوریه را هدف قرار می دهند، تمام عملیات ضد تروریستی ذیل رهبری آمریکا و متحدانش را متوقف کرده اند. به نوشته خبرگزاری رویترز، ترکیه هفته های اخیر حمله های هوایی به شمال سوریه را افزایش داده و در حال تدارک تهاجم زمینی به مواضع کردهای سوری است. نیروهای دموکراتیک سوری مدت ها است هشدار داده اند که مبارزه با حمله های جدید ترکیه موجب خواهد شد تا حتی سلول هایی که نیروهای داعش اسیر در دستان آنها در آنجاها نگهداری می شوند نیز خالی شوند. آرام حنا در همین باره به رویترز گفته که کردهای سوری ناچارندهمه هماهنگی ها و عملیات ضد تروریسم با ائتلاف به رهبری آمریکا در حال نبرد با بقایای داعش در سوریه و عملیات ویژه مشترک که به طور منظم انجام داده می شد را متوقف کنند.این هشدار در حالی رسانه ای شد که لوید استین وزیر دفاع آمریکا در گفتگو با همتای ترک خود نسبت به ادامه این حمله ها هشدار داده بود. به گفته پنتاگون، آستین اعلام کرد که حملات ترکیه مستقیما امنیت پرسنل آمریکایی را که با متحدان محلی در سوریه جهت شکست دادن داعش همکاری می کنند، تهدید می کند.

مانور نیروهای سرکوب در خیابان های چین؛ تلاش برای چلوگیری از آغاز قیام های ضد دولتی

زمانی که پای بقای حیات سیاسی حزب کمونیست چین به میان می آید رهبران این کشور از صرف هر هزینه ای برای ماندن در قدرت دریغ نمی کنند. همزمان با اغاز اعتراض های اخیر در چین به واسطه محدودیت های مرتبط با کووید 19 دولت چین تمامی آلات و اهرم های سرکوب را به خیابان ها آورد تا معترضان را خاموش کند. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، در شرایط کنونی نیروهای امنیتی مجهز به اسپرهای فلفل و گاز اشک آور سوار بر ماشین های زرهی در سراسر چین در حال مانور قدرت هستند، آنها در بیرون شناسنامه های مردم را چک کرده، تلفن های همراه را برای یافتن عکس یا پیامی ممنوعه بررسی می کنند تا شاید نشانی از همدردی با اعتراض هایی بیابند که آغازش به مزاج ساختار اقتدارگرا خوش نیامده است.براساس گزارش ها تعداد نامعلومی از معترضان بازداشت شدندو مشخص نیست با چه اتهام هایی روبرو خواهند شد. بسیاری از معترضان سیاست کووید 9 را زیر سوال بردند و خواستار پایان قرنطینه ها شدند و گروهی دیگر علیه«شی» شعار دادند. ناظران می گویند اعتراض های اخیر از سال 1989 رخدادی بی سابقه قلمداد می شود.فعلا براساس گزارش ها برخی از محدودیت ها به واسطه اعتراض ها در برخی شهرها برداشته شده اند.

ترور سفیر اسلام اباد در کابل

منابع امنیتی از تیراندازی افراد ناشناس به ساختمان سفارت پاکستان در مرکز کابل پایتخت افغانستان خبر دادند. به نوشته خبرگزاری الجزیره، شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان در صفحه شخصی خود در توئیتر، تلاش برای حمله به هیئت دیپلماتیک کشورش در کابل را به شدت محکوم کرد و نوشت: خواستار رسیدگی فوری و برخورد با عاملان این اقدام شنیع هستم.همزمان وزارت امور خارجه پاکستان هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: سفارت پاکستان در افغانستان مورد حمله قرار گرفت و هدف، عبیدالرحمن نظامانی، رئیس هیئت دیپلماتیک ما بوده است. نظامانی در این حمله آسیب ندید اما محافظ امنیتی او زخمی شد. اجرای تحقیقات فوری درباره این حمله و بازداشت و محاکمه عاملان آن را خواستاریم و حکومت طالبان باید به سرعت درباره آن تحقیق کند تا روشن شود چه کسی عامل این حمله بوده است. طالبان باید اقدامات فوری را برای تضمین امنیت دیپلمات‌ها و اتباع پاکستانی در افغانستان انجام دهد.وزارت امور خارجه افغانستان نیز اعلام کرد: تیراندازی و تلاش برای حمله به سفارت پاکستان در کابل را محکوم می‌کنیم. ما به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهیم امنیت هیئت‌های دیپلماتیک را در کابل را در معرض خطر قرار دهد.

محموله های نظامی در حال تعمیر آلمان برای ارسال به اوکراین!

به نوشته وب سایت دولتی آلمان، این کشور در حال آماده شدن برای تحویل هفت سامانه دفاعی گپارد و 30 تانک دفاع هوایی به اوکراین است تا از آن برای دفاع از کی یف در برابر ارتش روسیه استفاده شود. براساس گزارش اشپیگل که برای اولین بار تعداد تانک های اضافی را گزارش کرد، هفت تانک گپارد باید در بهار 2023 وارد اوکراین شوند. از همین رو در حال حاضر توسط کارخانه ساخت تاسیسات مستقر در مونیخ در حال تعمیر هستند. به نوشته خبرگزاری رویترز دولت زمان تحویل بسته ها را که به گفته مقام ها در دست تولید هستند یا در حال تعمیر، اعلام نکرده است. اشپیگل گزارش داد که دولت آلمان همچنین قصد دارد مهمات بیشتری را به همراه تاک های اضافی برای اوکراین ارسال کند.تامین مهمات مورد نیاز برای سامانه دفاعی گپارد مشکل ساز شده چرا که سوئیس که دارای ذخایر قعطات آن است به واسطه نقش بی طرف خود از تامین آن خودداری می کند. سخنگوی وزارت دفاع آلمان اعلام کرده که دولت این کشور در حال مذاکره با تولید کننده های مختلف برای تهییه مهمات بیشتر است و به طور بالقوه می تواند شرایطی را فراهم کند که نیازی به حمایت های سوئیس نباشد.

گزارش قربانی های سلول های خفته داعش

یک تیم تحقیقاتی سازمان ملل با انتشار گزارشی گفت که براساس شواهد جمع آوری شده در عراق، گروه تروریستی داعش که در حدود یک سوم جغرافیای این کشور را از سال 2014 در اختیار دارد مسیحیان را هدف جنایت های جنگی و جنایت های بشریت قرار می دهد. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، در گزارش به شورای امنیت سازمان ملل آمده که این جنایت ها عبارتند از انتقال اجباری و آزار و اذیت مسیحیان، تصرف امول آنها و خشونت های جنسی و بردگی و سایر رفتار غیر انسانی چوین تغییر اجباری دین و تخریب اماکن فرهنگی و مذهبی است. علاوه بر این ها، تیم بررسی اعلام کرده که رهبران و اعضای برجسته گروه افراطی داعش که در حمله و تصرف سه شهر عمدتا مسیحی نشین در دشت های نینوا در شمال دومین شهر بزرگ رعاق یعنی موصل، شناسایی کرده و در این باره اطلاعاتی را جمع آوری کرده است.گروه تروریستی داعش در سال 2017 در عراق شکست خورده اما هنوز سلول خفته این گروه تروریستی زنده شده و به حملات خود ادامه می دهد.

انفعال سازمان امنیتی اروپایی در میانه نبرد در قار سبز

سازمان امنیت و همکاری اروپا، نهادی امنیتی که در دوران جنگ سرد برای حفظ صلح متولد شده بود نتوانست علیه حمله نظامی روسیه به اوکراین با اکثریت آرا قطعنامه ای تصویب کند. مقوله ای که به باور ناظران تهدیدی وجودی علیه این نهاد امنیتی قلمداد می شود. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، امروز جنگ یکی از اعضای این نهاد اروپایی علیه عضو دیگر به مانعی جدی در مسیر اجماع نظر 57 کشوری قرار گرفته که این نهاد را تعریف کردند. تصمیم ها در این نهاد براساس اجماع آرا اتخاذ می شود که همین مقوله امروز به مانع جدی در مسیر صدور قطعنامه علیه روسیه تبدیل شده است. وزیر خارجه لهستان در کنفرانس خبری نهایی بر ضعف این ساختار تاکید کرد و گفت شک دارد که این سازمان بتواند در سال های آینده به درستی تصمیم سازی کند.البته ناظران می گویند که چالش این نهاد به پیش از جنگ و فعل و انفعال های روسیه مرتبط است. با این همه امروز این سازمان فلج شده و در حال یافتن راهی برای مقابله با مانع سازی های روسیه است.

تحریم های تازه کانادا علیه ایران

ایسنا نوشت، وزارت امور خارجه کانادا روز جمعه اعلام کرد که چهار شخص و پنج نهاد ایرانی را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا در بیانیه‌ای که از سوی این وزارت‌خانه صادر شده، ادعا کرد که از آنجایی که ایران به سرکوب ایرانیان ادامه می‌دهد، ما همبستگی خود را با مردمی که دولت را به دلیل نقض حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران محکوم می‌کنند، اعلام می‌کنیم.

عبدللهیان، گفتگو بهترین گزینه برای حل بحران اوکراین است

ایسنا نوشت، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در این گفتگوی تلفنی آنتونیو گوترش ضمن دیدگاه اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات مرتبط با جنگ اوکراین، ریشه این جنگ را در سیاست غلط توسعه ناتو به شرق ارزیابی کرد و ارسال سلاح از سوی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را اتهامی بی اساسی دانست که با هدف مشروع جلوه دادن کمک های تسلیحاتی غرب به اوکراین صورت می گیرد.امیرعبداللهیان همچنین با تاکید بر اینکه تهران دیپلماسی و گفتگو را بهترین گزینه می داند تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در برابر سایر گزینه ها هرگز دست بسته نخواهد بود.

تاکید تهران و مسکو بر ضرورت جلوگیری از برخورد گزینشی با موضوعات حقوق بشری

ایسنا نوشت: علی باقری، معاون سیاسی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران با  میخائیل ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در امور روابط با کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی و همکاری با کشورهای بریکس و امنیت بین الملل، دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار که با همراهی کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو، صورت گرفت بر ضرورت همکاری میان دو کشور در جهت تقویت رهیافت چندجانبه گرایی و مقابله با یکجانبه گرایی و پایبندی به اصول مندرج در منشور ملل متحد، تاکید شد.تلاش برای جلوگیری از سوء استفاده ابزاری، سیاسی و برخورد گزینشی با موضوعات حقوق بشری توسط قدرتهای غربی از دیگر موضوعات به اشتراک گذاشته شده در این دیدار بود.

تاکید گروسی بر همکاری تهران با ناظر هسته ای 

ایسنا نوشت: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهاراتی نسبت به غنی‌سازی 60 درصدی اورانیوم ابراز نگرانی کرد.گروسی گفت: ما با ایران بر سر تعهداتش به آژانس اتمی چشم در چشم نیستیم. ما باید روابط‌مان را به مسیر خود بازگردانیم. او  گفت:همچنان امیداوار است که تهران توضیخاتی درخصوص پیدایش ذرات اورانیوم در سه سایت اعلام نشده ارائه دهد.گروسی درخصوص گفت‌وگو با تهران گفت: به نظر می‌رسد که این گفت‌وگوها در حال حاضر شتاب لازم برای بازگشت به زندگی را نداشته باشد.مدیرکل آژانس اتمی در ادامه درخصوص اعلامیه ایران درخصوص غنی‌سازی 60 درصدی اورانیوم در سایت هسته‌ای فردو ابراز نگرانی کرد.او عنوان کرد: ایران به اطلاع ما رساند که قصد سه برابر کردن غنی‌سازی 60 درصدی اورانیوم را دارد. این معمولی نیست. این مسئله با عواقبی همراه است. این به ایران مخزنی از مواد هسته‌ای می‌شود که نمی‌توان نایده گرفت که ممکن است استفاده دیگربی داشته باشند. ما باید به آنجا برویم و راستی‌آزمایی انجام دهیم.