به گزارش اکو ایران، «ترفند تازه پکن برای خاموش کردم معترضان»، «پیشنهاد نامعمول روسیه به هند»، «لفاظی تند چین و آمریکا»، «خط و نشان کرملین برای غرب»، «حمایت ناتو از اوکراین برای عبور از زمستان سخت»، «خط و نشان بایدن برای قرمزها»، «شرط تازه ترکیه برای کردهای سوریه»، «ایران و اوکراین، محور رایزنی بایدن و مکرون»، «انتقاد رئیسی از حضور بیگانگان در منطقه» و «سفر کنی به قطر» بخشی از مهم ترین اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

ترفند تازه پکن برای خاموش کردم معترضان؛ قشون کشی به سبک پکن!

دانشگاه های چین، دانشجویان را به بهانه مثبت شدن آزمایش کووید به خانه فرستادند و پلیس در پکن و شانگهای برای جلوگیری از اعتراض های بیشتر، بعد از آن که جمعیت عصبانی از محدودیت های کرونا را که شعار استعفای«شی»  را سر می دادند به عقب راند. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام های چین بعد از آغاز اعتراض ها در هشت شهر این کشور و هنگ کنک کنترل های مرتبط با قرنطینه ها را هم کاهش داده اند با این همه همچنان باور دارند که سیاست کووید صفر نتیجه بخش است و بدان پایبند هستند. فعلا براساس گزارش ها نیروهای امنیتی زیادی جهت خاموش کردن صدای معترضان به خیابان ها آمده و تعداد نامعلومی را بازداشت  و فرایند تجسس را تشدید بخشیده اند. ناظران می گویند روز سه شنبه به واسطه حضور سنگین نیروهای پلیس، در شانگهای و دیگر شهرهای اصلی تعداد تجمعات اعتراضی بسیار کم شد. در هنگ کنگ نیز دوازده نفر در دانشگاه اعتراض کردند. گروهی از ناظران گفتند که دولت با اعلام مثبت بودن نتایج آزمایش برخی از دانشجویان و تاکید بر این که درگیر کووید شدند مانع از ورود آنها به دانشگاه ها شده و همچنین محدودیت هایی را نیز برای آنها تعریف کرده است.

پیشنهاد نامعمول روسیه به هند؛ روسیه دست گدایی به روی متحدان دراز کرد!

چهار منبع آگاه اعلام کردند که مسکو فهرستی از بیش از 500 محصول چون قطعات خودرو، هواپیما و قطار را به هند ارسال کرده است چرا که تحریم های اعمالی علیه مسکو، کمر روسیه را شکسته و توانایی این کشور را برای حفظ صنایع حیاتی اش کاهش داده است. به نوشته خبرگزاری رویترز، این فهرست که نسخه ای از آن توسط این خبرگزاری در دهلی نو مشاهده شده، موقتی است و مشخص نیست که چه تعداد اقلام در نهایت صادر خواهد شد. با این حال یک منبع دولتی در هند گفت که این درخواست از منظر وسعت غیر عادی است. به گفته منبع آگاه هندی، دهلی نو تمایل دارد تا تجارت را بدین طریق تقویت کرده و کسری تجاری اش با روسیه را کاهش دهد. با این حال، برخی شرکت ها نسبت به دور زدن تحریم های اعمالی غرب علیه روسیه نگران هستند. یکی از منابع فعال در حوزه صنعتی روسیه در این باب به رویترز گفت که وزارت صنعت و تجارت این کشور از شرکت های بزرگ خواسته تا لیستی از مواد خام و تجهیزات مورد نیاز خود را تهیه کنند.این منبع روس افزود که برای توافق در باب مشخصات و حجم تعاملات نیاز به بحث بیشتری است و این محدود به هند نمی باشد. فعلا وزارت صنعت و تجارت روسیه و وزارتخانه های خارجی و بازرگانی هند و دفتر نخست وزیر به سوال ها در این باره پاسخ نداده اند.

لفاظی تند چین و آمریکا؛ ادعای پکن مبنی بر نفوذ رزمناو آمریکایی در دریای جنوبی چین

ارتش چین روز سه شنبه اعلام کرد که یک رزمناو موشک هدایت شونده ایالات متحده را که به طور غیر قانونی به آب های نزدیک جزایر اسپراتلی در دریای جنوبی چین نفوذ کرده بود، از منطقه دور کرده است. ادعایی که نیروی دریایی ایالات متحده آن را رد کرد. به نوشته خبرگزاری رویترز، سخنگوی فرماندهی ارتش آزادی بخش خلق چین در این باب گفت که اقدامات ارتش آمریکا به شکلی جدی حاکمیت و امنیت چین را نقض می کند. ناوبر قابل بحث اخیرا از تنگه تایوان عبور کرده بود. همزمان نیروی دریایی ایالات متحده با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که ادعای چین کذب است. به گفته فرماندهی آمریکا ادعای اخیر پکن را باید آخرین بخش از رشته فعالیت های مخرب ارتش آزادی بخش خلق چین علیه عملیات دریایی قانونی ایالات متحده قلمداد کرد. چین مدعی مالکیت بر جزایر دریای جنوبی چین را دارد و این آب ها به یکی از نقاط عطف در روابط آزمایشی میان این کشور و ایالات متحده تبدیل شده است. با این همه آمریکا ادعاهای غیر قانونی ارضی چین در آب های غنی از منابع را رد کرده است.

خط و نشان کرملین برای غرب؛ ریابکوف در انتظار عواقب دخالت های خود باشید!

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت که کرملین تلاش می کند به ایالات متحده بفهماند که دخالت های فزاینده واشنگتن در منطقه مورد مناقشه اوکراین خطرهای بسیاری را به دنبال دارد. به نوشته خبرگزاری رویترز، مسکو بارها از حمایت نظامی غرب از اوکراین شکایت کرده، بالاخص در شرایط کنونی که درگیری ها میان دو طرف وارد دهمین ماه شده است. علاوه بر این خطر رویارویی احتمالی روسیه و غرب نیز به یکی از دغدغه های جهانی تبدیل شده است. ریابکوف گفت، ما برای آمریکایی ها سیگنال هایی می فرستیم با این مضمون که تشدید تنش ها و دخالت های عمیق تر آنها در درگیری ها پیامدها وخیمی به دنبال دارد. او هشدار داد که خطرها رو به افزتیش است. کی یف و غرب می گویند که روسیه عامل اصلی تشدید تنش ها و حمله بی دلیل روسیه به اوکراین به تهدیدهای هسته ای دامن زده است با این همه ریابکوف این ادعاها را رد کرد و تاکید داشت که هیچ گفتگویی میان واشنگتن و مسکو جریان نداشته با این همه دو طرف سیگنال هایی را برای یکدیگر ارسال کرده اند.او همچنین درباره خط تماس ویژه نیز تاکید کرد از این خط ارتباطی خبری نداشته است. این اظهارات در حالی ایراد شد که یکی از مقام های آمریکایی گفته بود که از آغاز جنگ در اوکراین یک بار از خط ویژه میان روسیه و آمریکا استفاده شده است.

حمایت ناتو از اوکراین برای عبور از زمستان سخت

متحدان ناتو اعلام کردند که به اوکراین برای بازسازی زیرساخت هایش که هدف گلوله باران روس ها قرار گرفته و آسیب دیده بود، کمک خواهند کرد.دبیر کل ناتو نیز تایید کرد که روسیه از هوای سرد به عنوان سلاح جنگی سوء استفاده می کند. به نوشته خبرگزاری رویترز، ایالات متحده اعلام کرد که 53 میلیون دلار برای خرید تجهیزات شبکه برق اختصاص خواهد داد. همزمان در بیانیه وزارت امور خارجه این کشور نیز آمده است که این تجهیزات به شکلی اضطراری در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت و به کی یف کمک می کند تا از خود در برابر زمستان سرد حفاظت کند. گفته می شود بسته پیشنهادی شامل ترانسفورماتورهای توزیع، قطع کننده های مدار و برق گیرها است. در این نشست تصمیم سال 2008 مبنی بر عضویت احتمالی اوکراین در ناتو را مورد بررسی دوباره قرار گرفت و بر این مقوله تاکید شد که این کشور در نهایت عضو این نهاد نظامی خواهد شد. با این همه به سان سال 2008 درباره چگونگی تحقق این هدف و جدول زمانی برای اجرایش چیزی گفته نشد.

خط و نشان بایدن برای قرمزها؛ رئیس جمهوری آمریکا برای جمهوری خواهان خط و نشان کشید!

جو بایدن اعلام کرد که تامین بودجه برای اوکراین و کووید 19 ادر اولویت های سیاسی او قرار دارد حتی پیش از آن که جمهوری خواهان بتوانند با اکثریت نسبی مجلس نمایندگان آمریکا را از آن خود کنند. به نوشته خبرگزاری رویترز، بایدن با رهبران دموکرات و جمهوری خواه مجلس نمایندگان و سنا در باب این که در هفته های باقی مانده دو چه کاری می توانند انجام دهند، رایزنی داشت. جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای 8 نوامبر با اکثریت محدودی مجلس نمایندگان از آن خود کرده و در ژانویه مسئولیت این مجلس را عهده دار خواهند شد. طبیعتا این رویداد دستور کار سیاسی بایدن در دو سال اینده را پیچیده تر خواهد کرد. به همین دلیل رئیس جمهوری آمریکا از حالا برای تصمیم گری در این باره خیز برداشته است.به گفته او تامین مالی اوکراین، هدفی که جمهوری خواهان در انتقاد آن بسیار گفتند و همچنین تمهدات مالی برای مبارزه با همه گیری کووید در اولویت قرار دارد. کوین مک کارتی، رهبر جمهوری خواه مجلس نمایندگان که در این مذاکرات شرکت داشت با طعنه بایدن را خطاب قرار داد و گفت اگر به عنوان رئیس برگزیده شود، آقای رئیس جمهور از او چه انتظاری خواهد داشت.

شرط تازه ترکیه برای کردهای سوریه

 ترکیه شروط جدیدی را برای کردهای سوریه تعیین کرده و در ازای عدم انجام عملیات زمینی در مناطق شمالی سوریه خواستار خروج آنها از سه شهر مهم در این منطقه شده است.به نوشته خبرگزاری الجزیره، آنکارا خواستار خروج نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) از سه شهر منبج، عین العرب" یا همان (کوبانی) و تل رفعت شده است.طبق گفته این منابع، ترکیه موافق بازگشت نهادهای دولت سوریه به این سه شهر پس از خروج کردها از آنها است.به گفته منابع آگاه،  طرف روسی تلاش می‌کند تا خواسته‌های آنکارا را برآورده کرده و از عملیات نظامی ترکیه جلوگیری کند.طبق این گزارش، آنکارا برای پاسخ به خواسته‌هایش ضرب‌الاجل تعیین کرده است و درصورت برآورده نشدن این خواسته‌ها عملیات نظامی در شهرهای منبج، عین العرب و تل رفعت انجام خواهد داد.همزمان با ادامه حملات هوایی آنکارا منابع مطلع در مناطق شمالی سوریه دوشنبه از تکمیل مقدمات آغاز عملیات زمینی ترکیه در این منطقه خبر داده‌ بودند.

ایران و اوکراین، محور رایزنی بایدن و مکرون

امانوئل ماکرون ، رئیس‌ جمهور فرانسه برای اولین دیدار دولتی در دوره ریاست جمهوری جو بایدن پس از همه گیری کرونا عازم واشنگتن شد.به گزارش آسوشیتدپرس، به گفته مقامات آمریکایی و فرانسوی، رهبران برای نشست پنجشنبه خود در کاخ سفید دستور کار طولانی دارند که از آن جمله برنامه هسته‌ای ایران، نفوذ فزاینده چین در منطقه هند و اقیانوس آرام و نگرانی‌های فزاینده در مورد امنیت و ثبات در منطقه ساحل آفریقاست اما محور اصلی جلسه آنها، جنگ روسیه در اوکراین خواهد بود. روابط بایدن و مکرون شروعی پرتنش داشت. مکرون سال گذشته پس از اعلام توافق کاخ سفید مبنی بر فروش زیردریایی‌های هسته‌ای به استرالیا که قرارداد فروش زیردریایی‌های دیزلی با فرانسه را تضعیف کرد، سفیر فرانسه در آمریکا را فراخواند. اما این رابطه با ظهور مکرون به عنوان یکی از پیشروترین متحدان اروپایی بایدن در واکنش غرب به حمله روسیه به اوکراین تغییر کرد.

انتقاد رئیسی از حضور بیگانگان در منطقه

ایسنا نوشت: سید ابراهیم رئیسی در نشست مطبوعاتی مشترک با محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، روابط جمهوری اسلامی ایران با عراق را دارای ریشه‌های عمیق و تاریخی و برآمده از اعتقادات و باورهای مشترک دو ملت توصیف کرد و گفت: آغاز به کار السودانی در سمت نخست‌وزیری عراق حاصل توافق و تفاهم گروه‌های مختلف سیاسی این کشور است، ابراز امیدواری کرد که حاصل کار دولت جدید عراق خدمتی متفاوت برای ملت عراق و همراهی و همکاری بیشتر با کشورهای همسایه باشد.رئیسی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه امروز ایران و عراق در گستره‌ وسیعی از مسائل سیاسی، اقتصادی، امنیتی، اجتماعی،فرهنگی و علمی و فناوری همکاری بسیار خوب و نزدیکی دارند و امیدواریم در دوره جدید این همکاری‌ها ارتقا یابد.رئیس جمهور امنیت، صلح و ثبات در منطقه را مورد تاکید دو کشور دانست و اظهار داشت: از این منظر مبارزه با گروه‌های تروریستی، جرایم سازمان یافته، مواد مخدر و هر خطری که منطقه را تهدید کند، مورد توافق و تاکید دو کشور است.رئیسی افزود: امنیت و صلح و ثبات در منطقه باید به دست کشورهای منطقه تامین شود و حضور بیگانگان به هیچ‌وجه امنیت‌ساز نبوده، بلکه عامل مشکلات متعدد برای منطقه است.

سفر کنی به قطر

به نوشته ایسنا، علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته ای ایران به دعوت همتای قطری خود وارد دوحه قطر شد.در این سفر او با مقام های قطری درباره روابط دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو خواهد کرد.