به گزارش اکوایران، یک قاضی دادگاه عالی برزیل روز سه‌شنبه دستور بازداشت رئیس امنیت عمومی پایتخت را صادر کرد این دستور پس از تجاوز هواداران ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور سابق به ساختمان‌های دولتی صادر شد.

بنا بر گزارش رویترز، قاضی الکساندر دو مورائس دستور دستگیری اندرسون تورس را صادر کرد، تورس وزیر سابق دادگستری بولسونارو بود و در ماه جاری به‌عنوان رئیس امنیت عمومی برازیلیا منصوب شد، شهری که هزاران معترض در روز یکشنبه به دادگاه عالی، کنگره و دفاتر ریاست‌جمهوری آن حمله کردند.

تورس که روز یکشنبه از سمت خود برکنار شد، هنگام وقوع شورش در شهر نبود و اوایل این ماه به فلوریدا سفرکرده بود. او روز سه‌شنبه در توییتر گفت که از اورلاندو، جایی که با خانواده‌اش در تعطیلات به سر می‌برد، به برزیل بازخواهد گشت و خود را تسلیم عدالت خواهد کرد.

مورائس همچنین خواستار دستگیری فابیو آگوستو ویرا، رئیس پلیس نظامی برازیلیا شد؛ زیرا مسئولیت حفاظت از ساختمان‌های کلیدی دولتی برازیلیا بر عهده ویرا و دیگر مقامات امنیتی بود.

20230111_145345

مورائس در این باره گفت: در چنین لحظه حساسی برای دموکراسی برزیل که در آن اعتراضات ضد دموکراتیک در تمام طول روز، با اشغال ساختمان‌های نظامی در سراسر کشور در جریان است، نمی‌توان نادانی یا بی‌کفایتی افراد را بهانه کرد.

پلیس در حال بازجویی از بیش از ۱۰۰ نفر از معترضان است این حامیان راست‌گرا خواستار کودتای نظامی برای براندازی انتخابات اکتبر شده بودند که در آن، رئیس‌جمهور چپ‌گرا، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، بولسونارو را به‌سختی شکست داد.

20230111_145347

مورائس که تحقیقاتی درباره تظاهرات ضد دمکراتیک را انجام می‌دهد، روز سه‌شنبه در یک سخنرانی متعهد شد که با تروریست‌هایی که خواستار کودتا هستند مبارزه کند.

پلیس گفت: فقط تا اواخر بعدازظهر، ۵۲۷ نفر دستگیر شدند، درحالی‌که ۵۹۹ نفر از بازداشت‌شدگان آزاد شدند که بیشتر آنها افراد مسن، مادران دارای فرزند یا افراد بیمار بودند.

حدود ۲۰۰ تظاهرکننده دیگر به‌خاطر نقششان در تخریب برخی از ساختمان‌های نمادین پایتخت بازداشت شدند و منتظر صدور حکم خود در یک مرکز قضائی بودند.

20230111_145340

تحقیقات همچنین ممکن است فراتر از برازیلیا گسترش یابد. شبه‌نظامیان طرف‌دار بولسونارو در رسانه‌های اجتماعی برنامه‌های خود را برای ایجاد اختلال در بزرگراه‌ها و پالایشگاه‌های نفت به‌منظور ایجاد هرج‌ومرج اقتصادی هم‌زمان با هجوم به پایتخت موردبحث قرار دادند.

در روز یکشنبه دو دکل انتقال برق نیز سقوط کردند و شرکت‌های انرژی برزیلی در حال بررسی این حادثه هستند تا بفهمند که سقوط دو دکل با خشونت روز یکشنبه در برازیلیا مرتبط بوده یا خیر.

روز دوشنبه بیانیه‌ای دیگر درباره یک برج سقوط کرده با آثاری از خرابکاری عمدی منتشر شد؛ این برج جوامع روستایی در شمال برزیل را به شبکه مرکزی متصل می‌کرد.

این خشونت، دولت لولا را که تقریباً یک هفته است بر سرکار آمده، متحیر کرده است و می‌تواند برنامه‌های اقتصادی او را به تعویق بیاندازد.

در دوشنبه‌شب، لولا با رئیس دادگاه عالی، رهبران کنگره و فرمانداران ایالتی دیدار کرد؛ این جلسه به‌عنوان نمادی از وحدت ملی و محکوم‌کردن شورش‌ها تشکیل شد.

لولا حامیان بولسونارو را به تلاش برای سرنگونی دموکراسی متهم کرد و این سؤال را مطرح کرد که چرا ارتش از درخواست برای کودتای نظامی جلوگیری نکرده است.

SAVE_20230111_145248

بولسونارو که ۴۸ ساعت قبل از پایان دوره خدمت خود به فلوریدا پرواز کرد، روز دوشنبه از بیمارستانی در اورلاندو مرخص شد و اواخر روز سه‌شنبه در حال ورود مجدد به اقامتگاه خود در فلوریدا بود.

بولسونارو ۶۷ساله به سی‌ان‌ان برزیل گفت که ممکن است اقامت خود را به دلیل مشکلات پزشکی کوتاه کند و قبل از پایان ماه به برزیل بازگردد.

پسر او، سناتور فلاویو بولسونارو، روز سه‌شنبه مسئولیت رئیس‌جمهور سابق را در ناآرامی‌های روز یکشنبه رد کرد. او در جلسه سنا گفت: از زمان نتیجه انتخابات، او سکوت کرده، مشغول مدارا با زخم‌های خود است و عملاً از این مسائل بی‌اطلاع است.

دادستان‌های عمومی روز سه‌شنبه از دادگاه حسابرسی فدرال خواستند تا دارایی‌های رئیس‌جمهور سابق را باتوجه‌به خرابکاری روز یکشنبه مسدود کند، اقدامی خارج از عملکرد معمول آن دادگاه است.