به گزارش اکوایران، روزنامه گاردین ادعا کرده که  هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی با استفاده از کشتی و خطوط هوایی به روسیه ارسال می‌شوند. این گزارش مدعیست اکنون انواع جدیدی از پهپادهای پیشرفته و دوربرد در حال انتقال به روسیه است. این در حالی است که پیش از این تهران و مسکو انتقال پهپادهای ایرانی با هدف استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده‌اند.

گزارش گاردین ادعا کرده حداقل 18 پهپاد پس از بازدید ویژه افسران و تکنسین‌های روسی از تهران در ماه نوامبر به نیروی دریایی ولادیمیر پوتین تحویل داده شد و در آن‌جا طیف کاملی از فن‌آوری‌های ایران برای آن‌ها به نمایش گذاشته شده است. در این بازدید، هیئت 10 نفره روسی، 6 فروند هواپیمای بدون سرنشین مهاجر-6 -که بردی در حدود 200 کیلومتر دارند و دو موشک را زیر هر بال حمل می‌کنند- به همراه 12 فروند پهپاد شاهد 191 و 129 که دارای قابلیت ضربه زدن از هوا به زمین هستند- را انتخاب کردند. برخلاف پهپادهای معروف شاهد 131 و 136، پهپادهای بلند پرواز برای حمل بمب‌ها و بازگشت سالم به پایگاه طراحی شده‌اند.

در آگوست سال گذشته میلادی، مقامات آمریکایی ادعا کرده بودند که ایران نمایش پهپادهای شاهد 191 و 129 را در ژوئن به روسیه آغاز کرده است و مدعی بودند که انتظار دارند تهران آنها را به مسکو بفروشد. 

گاردین ادعا کرده بیشتر پهپادها توسط یک کشتی از پایگاهی در سواحل دریای خزر بارگیری شده و سپس در دریا به یک قایق نیروی دریایی روسیه منتقل شده است. آنها افزودند که سایر پهپادها از طریق یک شرکت هواپیمایی فرستاده شده‌اند.

گاردین مدعیست این پهپادها در همان کارخانه نظامی در شهر اصفهان تولید شدند که در 28 ژانویه توسط پهپادهای اسرائیلی مورد هدف قرار گرفت. مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که معتقدند اسرائیل به دلیل نگرانی‌ها از بابت امنیت خود اقدام به این عملیات کرده و تلاشی برای مداخله در جنگ اوکراین نداشته است. به رغم ادعاهای منابع غربی، مقامات ایران اعلام کرده‌اند که در این حمله آسیب قابل توجهی به این تاسیسات وارد نشده است.