به گزارش اکوایران، مقامات ترک قبرس «ادعای بی‌اساس و خبیثانه» اسرائیل مبنی بر استفاده ایران از قبرس شمالی برای «اهداف تروریستی» را رد کردند.

به نوشته فیل‌نیوز، پس از آن که دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ادعا کرد که اسرائیل به قبرس کمک کرده تا حمله ایران علیه اسرائیلی‌ها و یهودیان در این جزیره را خنثی کند، وزارت امور خارجه قبرس شمالی در روز دوشنبه این بیانیه را منتشر کرد.

دفتر نتانیاهو جزئیاتی از حمله ادعایی را ارائه نکرد، اما در بیانیه سرویس اطلاعاتی موساد آمده که اسرائیل از استفاده ایران از قبرس شمالی «برای اهداف تروریستی و به عنوان منطقه عملیاتی و ترانزیتی»، نگران است.

در بیانیه ترک‌های قبرس آمده است: «کابینه اسرائیل به اظهارات مغایر با واقعیت ادامه داده تا افکار عمومی بین‌المللی را از حملات غیرانسانی خود در غزه و کرانه باختری منحرف کند».

این وزارتخانه در پاسخ به این ادعا که ایران از قبرس برای فعالیت‌های تروریستی استفاده می‌کند، گفت: «ما این ادعای بی‌اساس و خبیثانه که فاقد مدرک است را قویاً رد می‌کنیم».

دولت جدایی‌طلب ترک قبرس در قبرس شمالی که تنها توسط ترکیه به رسمیت شناخته می‌شود، به شدت از اقدامات اسرائیل در غزه انتقاد می‌کند. دولت رسمی جنوب قبرس روابط نزدیکی با اسرائیل دارد.

وزارت قبرس ترک گفت که قبرس شمالی «به بازی‌های تاریک و کثیف کشیده نخواهد شد» و قاطعانه به تضمین امنیت ساکنان خود ادامه خواهد داد.

روز یکشنبه، یک روزنامه یونانی قبرس ادعا  کرده بود که مقامات دو ایرانی را به ادعای بازجویی به دلیل برنامه‌ریزی مشکوک برای حمله به شهروندان اسرائیلی ساکن قبرس بازداشت کرده‌اند.

روزنامه کاتیمرینی قبرس بدون اشاره به منبعی ادعا کرد که گمان می‌رود این دو فرد در مراحل اولیه جمع‌آوری اطلاعات درباره اهداف احتمالی اسرائیل باشند. آن افراد از شمال به جنوب رفته بودند.