به گزارش اکوایران، مصر در حالی سرگرم شمارش آرای انتخاباتی است که علی‌رغم بدترین بحران اقتصادی دهه‌های اخیر این کشور، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر برای سومین بار پیروز آن خواهد شد.

به نوشته بلومبرگ، سه روز رأی‌گیری حوالی ساعت ۹ شب سه‌شنبه، به پایان رسید. قرار است مقامات انتخاباتی نتایج شمارش اولیه آرا را روز چهارشنبه اعلام کنند. اعلام نتایج نهایی برای ۱۸ دسامبر برنامه‌ریزی‌شده است.

مقامات تا حد امکان ۶۷ میلیون رأی‌دهنده واجد شرایط مصر را تشویق کردند که در انتخابات شرکت کنند. آن‌ها رأی‌دادن را یک وظیفه ملی توصیف کردند. مقامات مایلند در کشوری که تورم آن ۳۵ درصد است و سرمایه‌گذاران خارجی انتظار کاهش بیشتر ارزش پول در ماه‌های آینده را دارند، از هرگونه ابراز بی‌تفاوتی اجتناب کنند.

میزان مشارکت در روزهای اول و دوم بیش از ۴۵ درصد بود که کمیسیون انتخابات در روز دوشنبه اعلام کرد که فعلاً بیشتر از آرای سال ۲۰۱۸ است. السیسی در آن زمان و در سال ۲۰۱۴، زمانی برای اولین‌بار به قدرت رسید، حدود ۹۷ درصد آرا را به دست آورد.

السیسی بار دیگر در تلاش برای یک دوره شش‌ساله جدید که حکومت او را تا سال ۲۰۳۰ تمدید می‌کند، با مخالفت جدی اندکی روبرو شد. با توجه عدم تردید در نتیجه انتخابات، مقامات در عوض بر جلب مشارکت مردم تمرکز کرده‌اند. در مراکز رأی‌گیری، جمعیت پرچم‌های کشور را به اهتزاز درآورده و سرودهای ملی را خواندند. چندین ستاره سینمای مصر حضور خود در مراکز رأی‌گیری را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کردند.

اکنون صندوق‌های رأی بسته شده‌اند و ذهن بسیاری از رأی‌دهندگان به هزینه‌های سرسام‌آور زندگی مصر باز خواهد گشت. سه مرتبه کاهش ارزش پول از اوایل سال ۲۰۲۲، موجب جهش تورم شده و بسیاری در این کشور ۱۰۵ میلیون‌نفری را دچار مشقت برای تأمین هزینه‌های زندگی کرده است.

مشکلات گسترده معیشتی می‌تواند السیسی را تحت فشار قرار دهد. معترضان به سرنگونی دو سلف او کمک کردند: حسنی مبارک، مرد قدرتمند سابق در جریان بهار عربی ۱۲ سال پیش و محمد مرسی اسلام‌گرا در سال ۲۰۱۳.

در همین شرایط، رسانه‌های مصری با توجه به شمارش آرای رأی دهندگان در ۵۵ کمیته عمومی، نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری این کشور را فاش کردند.

طبق این گزارش، مشاوران و رؤسای ۵۵ کمیته عمومی در تعدادی از استان‌ها با اعلام نتایج شمارش آرا اعلام کردند که «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور کنونی مصر ۶ میلیون و ۶۸۲ هزار و ۱۱۴ رای کسب کرده است. 

فرید زهران، نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری مصر نیز طبق شمارش آرای ۵۵ کمیته عمومی، ۲۱۷ هزار و ۸۹۲ رأی، حازم عمر، ۲۸۴ هزار و ۵۴ رأی و عبدالسند یمامه، ۲۰۸ هزار و ۶۴۸ رأی به دست آوردند.

در پی اعلام این نتایج، ستاد انتخاباتی فرید زهران نارضایتی عمیق خود را از ممانعت از حضور افراد وابسته به وی هنگام شمارش آرا در تمام کمیته‌های فرعی در سراسر مصر اعلام کرد. وی همچنین از عدم حضور در مراسم تحویل نتایج انتخابات به کمیته‌های عمومی ابراز نارضایتی کرده است. 

چهار نامزد ریاست جمهوری برای تصدی این سمت در مصر رقابت می‌کنند