به گزارش اکوایران، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در اظهاراتی گفت که مذاکرات جدید برای آزادی اسرای اسرائیلی در جریان است.

به نوشته الجزیره، نتانیاهو در کنفرانس مطبوعاتی روز شنبه، این درگیری را «جنگی وجودی» خواند که علی‌رغم فشارها و هزینه‌ها باید تا دستیابی به پیروزی ادامه یابد. او گفت که غزه نظامی‌زدایی شده و تحت کنترل امنیتی اسرائیل خواهد بود.

اظهارات نتانیاهو یک روز پس از آن بیان شد که نیروهای اسرائیلی به اشتباه سه نفر اسیر اسرائیلی را کشتند.

نتانیاهو گفت که حمله اسرائیل به دستیابی به توافق ماه نوامبر تبادل اسرا کمک کرده و قول داد که فشار نظامی شدید بر حماس را حفظ کند.

اظهارات نتانیاهو پس از آن بیان شد که رئیس آژانس اطلاعاتی موساد با نخست‌وزیر قطر، کشور میانجی میان اسرائیل و حماس ملاقات کرد. تلاش‌های این کشور منجر به آتش‌بس هفت‌روزه و تبادل اسرا در ماه گذشته شد.

اوایل روز شنبه، قطر تأیید کرد که مذاکرات برای آتش‌بس احتمالی جدید در حال انجام است.

نتانیاهو از پاسخ به پرسشی درباره نشست میان رئیس موساد و نخست‌وزیر قطر که بنا بر گزارش‌ها در اروپا برگزار شد، طفره رفت؛ اما تایید کرد که دستوراتی به تیم مذاکره‌کننده داده است.

او گفت: «ما انتقاداتی جدی به قطر داریم. اما در حال حاضر در تلاشیم تا اسرای خود را آزاد کنیم».

حماس بعداً در بیانیه‌ای اعلام کرد که این گروه موضع خود مبنی بر عدم آغاز هرگونه مذاکره برای تبادل اسیران را تأیید کرده، «مگر اینکه تجاوز به مردم فلسطین یک بار برای همیشه متوقف شود».

این گروه افزود: «جنبش این موضع را به همه واسطه‌ها ابلاغ کرد».

روز جمعه، نیروهای اسرائیلی اعتراف کردند که سه اسیر اسرائیلی در دست حماس در منطقه شیجایه شهر غزه، جایی که سربازان درگیر نبرد شدید با حماس بودند را به اشتباه کشته‌اند.

اسرائیل همچنان به بمباران غزه ادامه داده و از ۷ اکتبر تاکنون، نزدیک به ۱۹ هزار فلسطینی را کشته است. بیم آن می‌رود که هزاران نفر دیگر زیر آوار مدفون باشند.

اسرائیل گفته که حداقل ۱۱۴۷ نفر در حمله حماس به سرزمین‌های اشغالی کشته شدند.

جنگ ۱۰ هفته‌ای غزه بخش اعظم شمال این منطقه را با خاک یکسان کرده و ۸۵ درصد از جمعیت ۲.۳ میلیونی این منطقه را از خانه‌های خود آواره کرده است.