به گزارش اکوایران، دو منبع آگاه خبر دادند که انتظار می‌رود دیوید بارنیا، مدیر آژانس جاسوسی موساد اسرائیل در آخر هفته با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر در اروپا دیدار کرده تا درباره از سرگیری مذاکرات آزادی اسرای اسرائیل در غزه گفتگو کند.

به نوشته آکسیوس، این اولین دیدار بین مقامات ارشد اسرائیل و قطر از زمان فروپاشی آتش‌بس هفت‌روزه‌ای است پس از آن، عملیات نظامی اسرائیل به جنوب غزه گسترش یافت.

بازگشت اسرائیل به میز مذاکره نشان می‌دهد که آماده است تا توافق جدیدی را بررسی کند. توافق قبلی در دو هفته پیش و پس از اینکه حماس از آزادی بقیه اسرای زن خودداری کرد، از مسیر خارج شد. حماس اسرائیل را مسئول این ناکامی توافق قبلی دانست و گفت زنانی که اسرائیل پیشنهاد آزادی آن‌ها را داده، سربازان ارتش اسرائیل بودند.

روز جمعه، ارتش اسرائیل اعلام کرد سه اسیر اسرائیلی به اشتباه توسط سربازان ارتش اسرائیل در غزه کشته شده‌اند.

ارتش اسرائیل گفت که ممکن است این سه نفر در جریان نبردهای شدید در شمال غزه موفق به فرار شده یا توسط اسیران حماس رها شده بودند.

اندکی پس از بیانیه ارتش اسرائیل، چند تن از اعضای خانواده اسرایی که هنوز در دست حماس هستند، علناً از کابینه خواستند تا طرح جدیدی را برای توافق جدید ارائه کرده تا اسرای دیگر نیز هر چه سریع‌تر آزاد شوند.

حماس همچنان بیش از ۱۳۰ اسیر را در اختیار دارد. بیش از ۱۰۰ نفر نیز در توافق قبلی آزاد شدند.

آکسیوس در اوایل این هفته گزارش داد که میانجی‌های قطری در آخر هفته گذشته با مقامات اسرائیلی تماس گرفته تا در مورد تمایل اسرائیل برای از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم با حماس بر سر توافق جدید گفتگو کنند.

به گفته منابع اسرائیلی، میانجی‌ها با تیم مذاکره‌کننده اسرائیل، توافقی که به آزادی اسرای زن باقی‌مانده در ازای توقف بیش از یک‌روزه درگیری‌ها بیانجامد را بررسی کردند.

یک منبع گفت که چنین توافقی احتمالاً شامل «عناصر بشردوستانه» خواهد بود؛ مانند آزادی مردان مسن و کسانی که شرایط پزشکی وخیم دارند، یا آزادی اسرایی که به شدت مجروح شده‌اند.

در آخر هفته گذشته و پس از پیشنهاد اولیه قطر، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و اعضای کابینه جنگ تصمیم گرفتند که رئیس موساد به قطر سفر نکند.

پس از واکنش شدید به این تصمیم، نتانیاهو با تغییر نظرش، و به بارنیا اجازه داد تا با قطری‌ها تعامل داشته باشد.

یک منبع اسرائیلی گفت که اسرائیل تمایل خود برای بحث در مورد توافق جدیدی که شامل آزادی اسیران زنی که در توافق قبلی درخواست کرده بودند را ابراز کرد.

موساد نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در روز پنجشنبه به مدت دو ساعت با بارنیا در تل‌آویو دیدار داشت و در مورد تلاش‌ها برای از سرگیری مذاکرات برای آزادی گروگان‌ها گفتگو کرد».

یک مقام ارشد آمریکایی نیز در نشستی خبری به خبرنگاران گفت که ایالات متحده و اسرائیل در تلاشند تا راه‌هایی را برای آزادی اسرا بیابند. او گفت که چندین ایده و ابتکار در مورد چگونگی انجام آن وجود دارد، اما هنوز مشخص نیست که آیا پیگیری خواهد شد یا خیر.