به گزارش اکوایران، رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه برای اولین بار پس از گذشت 12 سال به مصر سفر کرد تا درباره غزه گفتگو کند.

به نوشته سی‌ان‌ان، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز چهارشنبه وارد قاهره شد. این اولین سفر او به مصر طی 12 سال گذشته است. به گفته سخنگوی ریاست جمهوری مصر، اردوغان قرار است در مورد وضعیت نوار غزه -‌از جمله آتش بس احتمالی و ارسال کمک‌های بشردوستانه- با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر گفت‌وگو کند.

روابط دیپلماتیک بین این دو کشور بزرگ مسلمان خاورمیانه پس از آن که عبدالفتاح السیسی با کودتای نظامی که و سرنگونی حکوومت اخوان المسلمین به قدرت رسید، به پایین‌ترین حد خود رسید. اردوغان که دولت محافظه‌کار مذهبی اش روابط نزدیکی با اخوان‌المسلمین داشت، از سرنگونی این دولت این گروه در سال 2014 خشمگین شد و سیسی را یک «جبار نامشروع» خواند.

با ادامه حمایت ترکیه از اخوان المسلمین در مصر و دیگر نقاط منطقه در طول این سال‌ها، روابط همچنان رو به وخامت گذاشت. مصر همچنین به کمپین محاصره طولانی مدت قطر به رهبری عربستان سعودی و امارات پیوست، و این در حالی بود که ترکیه در کنار دوحه ایستاد. با ادامه رویگردانی آنکارا از قاهره، مصر در سال 2020 با رقیب اصلی ترکیه، یونان در شرق دریای مدیترانه، قرارداد دریایی امضا کرد.

با این همه در سال 2021 و پس از پایان بحران دیپلماتیک، روابط بین آنکارا و قاهره شروع به گرم شدن کرد. با وجود تیرگی روابط سیاسی، تجارت از زمان اجرایی شدن قرارداد تجارت آزاد مصر و ترکیه در سال 2007، بیش از دو برابر شده است.

مورات اصلان، استاد سیاست بین‌الملل در دانشگاه حسن کالیونجو، می‌گوید که سفر اردوغان نقطه عطفی در روابط دو کشور است. او به سی ان ان گفت: منطقه به همکاری نیاز دارد نه تقابل.

2024-02-14T130108Z_257391750_RC2