به گزارش اکوایران، رئیس‌جمهور ایالات متحده و دستیاران ارشدش بیش از هر زمان دیگری به قطع روابط با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نزدیک شده و دیگر او را شریک سازنده‌ای نمی‌دانند که حتی در خفا بتواند تحت تأثیر قرار گیرد.

به نوشته واشنگتن‌پست، به گفته شش نفر از افراد آگاه، افزایش ناامیدی از بنیامین نتانیاهو باعث شده که برخی از دستیاران جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده از او بخواهند که به طور علنی از نخست وزیر اسرائیل پیرامون جنگ غزه انتقاد کند.

به گفته این منابع بایدن تاکنون تمایلی نسبت به علنی کردن ناامیدی‌هایش از نتانیاهو نداشته، اما او به آرامی به چنین نتیجه‌ای رسیده، زیرا نتانیاهو همچنان مقامات بایدن را با تحقیرهای عمومی و رد فوری خواسته‌های اساسی آمریکا خشمگین می‌کند.

به نوشته واشنگتن‌پست، در حالی که در روزهای گذشته آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در منطقه در تلاش برای میانجیگری یک توافق بود، نتانیاهو علناً توافق اسرا را محکوم کرده و اعلام کرد که ارتش این رژیم به سمت شهر رفح در جنوب غزه حرکت خواهد کرد -اقدامی که مقامات آمریکایی علناً با آن مخالفت کرده‌اند.

در همین شرایط، به نوشته نیویورک‌تایمز، در یک جلسه خصوصی که این هفته با رهبران عرب آمریکایی در میشیگان برگزار شد، یکی از مقامات ارشد سیاست خارجی دولت بایدن به اشتباهات در واکنش دولت آمریکا به جنگ غزه اذعان کرد. او گفت که هیچ اعتمادی به تمایل اسرائیل برای برداشتن گام‌های معنادار به سمت تشکیل کشور فلسطین ندارد.

این اظهارات پس از برخی تذکرهای عمومی و خصوصی دولت بایدن به اسرائیل برای اتخاذ رویکردی دقیق‌تر بابت درگیری که به گفته مقامات بهداشت غزه جان بیش از ۲۸۰۰۰ فلسطینی را گرفته است، بیان شد. اخیراً بایدن هم اعلام کرد که اسرائیل در پاسخ به حمله حماس در 7 اکتبر از حد فراتر رفته است.