به گزارش اکوایران، روز یکشنبه، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد به دلیل کاهش تولید نفت و جنگ غزه و حتی با وجود انعطاف‌پذیری چشم‌انداز اقتصاد جهانی، عملکرد اقتصادی کشورهای خاورمیانه کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی خواهد بود.

به نوشته رویترز، کریستالینا جورجیوا، مدیر صندوق بین‌المللی پول در مجمع مالی عرب در شهر دوبی پس از هشدار به پیامدهای احتمالی جنگ غزه بر اقتصادهای خاورمیانه، اذعان کرد: «اقتصاد جهانی به طرز شگفت‌آوری مقاومت نشان داده است».

در گزارش اقتصادی ماه گذشته خاورمیانه، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود از رشد تولید ناخالص داخلی خاورمیانه و شمال آفریقا طی سال جاری را به ۲.۹ درصد کاهش داد که تا حدی به دلیل کاهش کوتاه‌مدت تولید نفت و جنگ غزه است.

ماه گذشته، صندوق بین‌المللی پول با بالابردن انتظاراتش از عملکرد اقتصادی آمریکا و چین و با استناد به کاهش سریع‌تر از حد انتظار تورم، پیش‌بینی خود برای رشد اقتصاد جهانی را افزایش داد.

جورجیوا گفت که اقتصاد کشورهای همسایه سرزمین‌های اشغالی شاهد تأثیر جنگ غزه بر درآمدهای گردشگری خود بودند. در همین حال، حملات حوثی‌ها به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ بر هزینه حمل‌ونقل جهانی تأثیر گذاشته است.

او در حاشیه اجلاس سران دولت‌های جهانی در دوبی گفت که این عوامل «چالش اقتصادهایی که هنوز از شوک‌های قبلی بهبود نیافته‌اند را تشدید کرده است».

از اواسط نوامبر، حوثی‌های یمن کشتی‌های تجاری مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ را هدف قرار داده‌اند. آن‌ها اعلام کرده‌اند که تا پایان جنگ غزه و رفع محاصره آن، به حملات خود ادامه می‌دهند.

چندین شرکت ترانزیت دریایی مسیر کشتی‌های خود را به «دماغه امید نیک» منحرف کرده‌اند که مسیری طولانی‌تر نسبت به کانال سوئز مصر به شمار می‌آید.

در حاشیه این اجلاس، محمد معیت، وزیر دارایی مصر به رویترز گفت که به دلیل رشد خوب در پیش از جنگ، بخشی از کاهش درآمدهای کانال سوئز قابل‌جبران است.