به گزارش اکوایران، جو بایدن به خبرنگاران گفت که امیدوار است تا دوشنبه آینده بتوان به آتش‌بس در غزه دست یافت.

به نوشته اکسیوس، دولت بایدن تلاش‌های جدی برای دستیابی به توافق تبادل اسرا انجام پیش گرفته که می‌تواند به شش هفته توقف درگیری‌ها در غزه (قبل از شروع ماه رمضان در دو هفته) منجر شود. اما به دلیل شکاف‌های بزرگ بین اسرائیل و حماس در مذاکرات، دستیابی به توافق تا دوشنبه هفته آینده احتمالاً نبردی دشوار خواهد بود.

بایدن گفت: «مشاور امنیت ملی من گفته که به توافق نزدیک هستیم، اما هنوز کارمان تمام نشده است. امیدوارم که تا دوشنبه آینده به آتش‌بس برسیم».

روز دوشنبه، نمایندگان ارتش اسرائیل و سازمان‌های موساد و شین بت، اولین دور مذاکرات در دوحه را با میانجیگران مصری و قطری در مورد جنبه‌های بشردوستانه طرح توافق تبادل اسرا تشکیل دادند. دو مقام اسرائیلی گفتند که انتظار می‌رود این مذاکرات در روز سه‌شنبه نیز ادامه یابد.

در همین زمان، میانجیگران مصری و قطری در حال مذاکره با نمایندگان حماس در دوحه هستند تا آن‌ها را برای مصالحه به ویژه در مورد کمیت و «کیفیت» زندانیانی که این گروه خواستار آزادی آن‌ها در ازای هر اسیر اسرائیلی است، تحت فشار قرار دهند.

به گفته مقامات اسرائیلی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از مذاکره‌کنندگان خود خواسته که آزادی برخی از زندانیان، از جمله اعضای حماس که به اتهام کشتن اسرائیلی‌ها محکوم شده و در حال گذراندن احکام طولانی هستند، پس از آزادی به غزه یا کرانه باختری اشغالی بازگردانده نشوند.

میانجیگران قطری به اسرائیل اطلاع داده‌اند که مقامات ارشد حماس از چهارچوب به روز شده توافق تبادل اسرا «ناامید» بوده و تأکید کرده‌اند که هنوز شکاف قابل‌توجهی بین پیشنهاد اسرائیل و خواسته‌های حماس وجود دارد.

یک مقام ارشد اسرائیلی گفت: «جای زیادی برای خوش‌بینی وجود ندارد. پیشرفتی که اسرائیل در پاریس با میانجیگران به دست آورد، اختلافات با حماس را پر نکرد. در این مرحله دشوار است که ارزیابی کنیم چگونه قبل از ماه رمضان به توافق خواهیم رسید»