به گزارش اکوایران، مسعود ستایشی - سخنگوی قوه قضاییه-امروز - سه‌شنبه -22 اسفند- در نشست خبری هفتگی خود پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.

  • عدلیه بر اساس قولی که از ابتدای سال ۱۴۰۲ به مردم داده بود، در ابعاد اقتصادی اجتماعی امنیتی و فرهنگی اقدامات قابل ملاحظه‌ای انجام داده است. در بعد اقتصادی، اقدامات قاطعی از سوی قوه در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی صورت گرفت و ثمرات بارزی در تادیه حقوق دولت و ملت و بازگرداندن اموال به بیت المال در پی داشته است.

  • قوه قضاییه از یک سو با نگرش ریشه‌ای به مفاسد اقتصادی و زدودن برخی شائبه‌های تبلیغاتی از این مبارزه به شناسایی گلوگاه‌های فسادخیزی که می‌تواند منجر به بروز فساد شود، اهتمام کرد و هشدار‌هایی به دستگاه‌های مسئول صادر کرد و در پاره‌ای موارد با ورود قاطع جلوی ایجاد مفاسد را سد کرد.

  •  همچنین در این زمینه با شناسایی پرونده‌های کلانی نظیر پرونده واردات چای، اراده خود مبتنی بر جلوگیری از وقوع جرم را به منصه ظهور گذاشت. پرونده‌های مفاسد اقتصادی کلان و بزرگی در این زمینه مورد رسیدگی قرار گرفت.

  • به سرانجام رسیدن پرونده‌هایی همچون موسوم به گروه رستمی صفا، بازگشت اموال بابک زنجانی، زندانی شدن مالک گروه عظام و یا رد دیون قابل توجه از دیگر مفسدین اقتصادی و بازگرداندن اموال به بیت المال به همراه عدم تحمل نسبت به بروز فساد در هر سطح و جایگاه در برون ودرون دستگاه قضایی نشان از عزم قوه قضاییه برای سلامت بخشی بدون خط قرمز به فضای اقتصادی و کسب و کار سالم دارد.

آخرین پرونده مدیران شرکت کروز

  •  این پرونده در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی در حال رسیدگی است.۸ جلسه کیفرخواست این پرونده که حدود ۶۰ جلد دارد قرائت شده است، اظهارات متهمین و وکلای پرونده مطروحه با صرف وقت استماع شده است و از ۱۸ متهم این پرونده ۷ نفر کارمند گمرک هستند.

  •  عمده اتهام این افراد مشارکت و یا معاونت در اخلال عمده نظام اقتصادی یا دریافت رشوه بوده است در حال حاضر آخرین دفاعیات اخذ شده و پرونده بر اساس آخرین گزارشی که از ریاست دادگاه رسیدگی کننده داشته ایم محل صدور انشای رای است پس از صدور رای اطلاعات تکمیلی اعلام خواهد شد.

  •  درباره توقیف محموله نفت آمریکا با شکایت کودکان مبتلا به بیماری پروانه‌ای و واکنش احتمالی آمریکا به این موضوع و آیا امکان پرداخت ارزش ریالی محموله به عنوان غرامت به بیماران پروانه‌ای وجود دارد؟ دعوایی است که مطرح شده و در شعبه ۵۵ حقوقی دادگاه تهران مطرح رسیدگی است و بر اساس تصمیم متخذه، هم اکنون با توجه به تصمیمات قانونی گرفته شده اقدامات لازم نیز صورت خواهد پذیرفت.

سخنگوی قوه قضاییه: به صورت تجمیعی عفو پیش‌بینی شده است 

  •  اینکه در آستانه عید نوروز و ماه مبارک رمضان قوه قضاییه از رهبر انقلاب اسلامی تقاضای عفو برای برخی از محکومان و زندانیان دارند، باید گفت که امسال تقارن سال نو را با ایام ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر داریم. به صورت تجمیعی عفو پیش بینی شده است و در ایام پیش رو ابعاد و چگونگی آن اعلام می‌شود.

  • رئیس قوه قضاییه هم در جلسه شورای عالی قضایی تاکید کردند که معاونت قضایی در حال نهایی کردن فهرست عفو و بخشودگی و کاهش مجازات است و انشاالله این فهرست به محضر مقام معظم رهبری تقدیم خواهد شد و اطلاع رسانی بعدی حتما انجام می‌شود.

 آخرین وضعیت روند رسیدگی به پرونده فرزندان یکی از مقامات قوه قضاییه

  • پرونده در مرحله دادرسی در دادگاه بوده و ۵ جلسه رسیدگی تشکیل شده است چنانچه شرایط اطلاع رسانی فراهم شود مانند تمام اطلاع رسانی‌ها مطابق مقررات عمل خواهد شد.

 سوالات آزمون فوق‌العاده وکالت لو رفت؟

  •  این آزمون مربوط به مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه است و این مرکز کارفرما بوده و متولی برگزاری سازمان سنجش است.

  •  در مورد موضوعات مطرح شده باید دستگاه متولی به صورت روشن و مبرهن نظر خود را اعلام کند و دستگاه‌های امنیتی نیز در حال بررسی صحت و سقم موضوع عنوان شده هستند.

  • در جلسه مسئولان عالی قوه قضاییه رئیس دستگاه قضا تاکید کرد مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه، دادستانی تهران و مرکز وکلا موظف به پیگیری و بررسی ابعاد همه جانبه موضوع و اعلام نتیجه به صورت شفاف و مبرهن به عموم مردم خواهند بود.

  • قوه قضاییه موظف است حقوق احدی از شرکت کنندگان در این آزمون تضییع نشود و مردم مطمئن باشند اگر متخلف و مقصرین احتمالی در این قضیه وجود داشته باشد مورد تعقیب و مجازات قانونی قرار خواهد گرفت.

آخرین وضعیت پرونده هادی رضوی

  • ما مرتبا پرونده‌های مهم را رصد می‌کنیم آخرین گزارشی که از مرجع قانونی ذی ربط داشته ایم این است؛ بر اساس تشخیص مقام مسئول وی در حال معالجه است و به محض بهبودی به زندان خواهد رفت.

صدور  ۲۰ کیفرخواست در ارتباط با جرایم انتخاباتی

  •  شورای نگهبان به لحاظ نظارت بر فرایند انتخابات استقرار دارند و در اجرای این قانون، دستگاه قضایی بر اساس ماموریت‌هایی که دارد از جمله تشکیل ستاد مرکزی وقوع جرایم انتخاباتی با استقرار این ستاد در استان‌ها و شهرستانی به تکلیف قانونی خود عمل کردند و امار‌هایی که در این زمینه وجود دارد را می‌توانید از مبادی ذیربط دریافت کنید.

  • مرحله اول که تا قبل از برگزاری انتخابات بود و شامل تبلیغات نیز می‌شد، عمده گزارش‌های دریافتی که داشتیم، تکیه بر تخلفات ناشی از انجام تبلیغات زودهنگان انتخاباتی داشت. سنوات گذشته هم مشاهده کردید که چنین مواردی بوده و اکثر این نوع تبلیغات جزو دسته بندی تبلیغات انتخاباتی متعارف محسوب شده و در ادوار گذشته نیز مرسوم بوده است.

  •  مطابق گزارش‌هایی که دریافت کردیم، ۴۶۰ گزارش مربوط به تبلیغات انتخاباتی غیر متعارف توسط داوطلبان و یا نامزد‌های اتنتخاباتی دریافت شده که ما آن‌ها را دریافت کردیم و توسط دبیرخانه ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی جهت بررسی به روسای کل دادگستری‌های سراسر کشور که ریاست ستاد‌های پیشگیری از جرایم انتخاباتی را هم عهده دار بودند ارسال شده و از آن‌ها خواسته شده این موارد صحت سنجی شوند و در صورت صحیح بودن آن‌ها با راهکار‌های توجیه، ارشاد و هشدار دادن به افراد از تداوم این رفتار غیرقانونی و غیر قابل دفاع جلوگیری کنند.

  •  براساس گزارش‌هایی که از جرایم پس از پالایش آن‌ها دریافت کردیم، تعداد ۲۰ کیفرخواست به واسطه جرایم افراد و نامزد‌ها و روسای ستاد‌ها تخلفاتی که داشتند، صادر و پرونده آن‌ها پس از صدور کیفرخواست به دادگاه صالحه جهت بررسی فرستاده شده و پرونده آن‌ها مفتوح رسیدگی است و پس از بررسی‌های قانونی نتایج را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

آخرین وضعیت پرونده برادران روزچنگ

  • این افراد به جرم مشارکت و اخلال در نظام اقتصادی و تحصیل مال از طریق نامشروع محکوم شدند؛ یدالله روزچنگ ۲۰ سال حبس، رد مال و دو سال محرومیت از خدمات دولتی محکوم شده است؛ لقمان روزچنگ به اتهام مشارکت و اخلال در نظام اقتصادی ۲۰ سال حبس، رد مال و دو سال محرومیت از خدمات دولتی محکوم شده است و انور روزچنگ به اتهام مشارکت در تحصیل مال از طریق نامشروع و پرداخت رشوه به ۱۰ سال حبس و ضبط وجه رشوه محکوم شده است.

  •  تمام اموال این افراد به ارزش ۱۸۱ میلیارد تومان ضبط و مصادره شده است و هیچ گونه مجازات مالی از این افراد باقی نمانده و موارد اجرا در حال پیگیری است.