به گزارش اکوایران، شهروندان استرالیا، بریتانیا و لهستان در میان هفت نفری بودند که برای آشپزخانه مرکزی جهانی آشپز مشهور خوزه آندرس کار می‌کردند و در حمله هوایی اسرائیل در مرکز غزه در روز دوشنبه کشته شدند.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که کارگران، که شامل فلسطینی‌ها و یک شهروند دو تابعیتی ایالات متحده و کانادا نیز می‌شدند، در دو خودروی زرهی منقش به آرم دابیلو سی کی و یک وسیله نقلیه دیگر در حال حرکت بودند.

به گزارش رویترز، بنیاد آشپزخانه مرکزی جهانی گفت، علیرغم هماهنگی حرکت آن‌ها با ارتش اسرائیل، کاروان پس از تخلیه بیش از 100 تن کمک‌های غذایی بشردوستانه که از طریق دریا به غزه آورده شده بود، هنگام خروج از انبار دیرالبلاح مورد حمله قرار گرفت.

ارین گور، مدیر اجرایی این سازمان گفت: «این فقط یک حمله به دابیلو سی کی نیست، این حمله به سازمان‌های بشردوستانه است که در وخیم‌ترین شرایطی که از غذا به عنوان سلاح جنگی استفاده می‌شود، حضور دارند.»

«این غیرقابل بخشش است.»

در واکنش به این خبر، ارتش اسرائیل اعلام کرد که در حال انجام بازنگری‌های لازم برای «درک عواملی بوده که این حادثه غم انگیز را رقم زده است.»

آندرس در شبکه های اجتماعی گفت: «اسرائیل باید این کشتار بی‌رویه را متوقف کند. باید از محدود کردن کمک‌های بشردوستانه، کشتار غیرنظامیان و امدادگران و استفاده از غذا به عنوان سلاح دست بردارد. از دست رفتن جان بی‌گناهان کافی است. صلح با انسانیت مشترک ما آغاز می‌شود. باید از هم اکنون شروع شود.»

گروه حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که هدف از این حمله، ایجاد رعب و وحشت در کارکنان آژانس‌های بین‌المللی بشردوستانه و بازداشتن آنها از مأموریت‌هایشان بوده است.

امدادگران1

آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا، مرگ لالزاومی «زومی» فرانککام، امدادگر 44 ساله را تایید کرد و گفت که دولت او با اسرائیل تماس گرفته است تا از مسئولین بخواهد پاسخگو باشند.

او روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «این یک تراژدی انسانی است که هرگز نباید رخ می‌داد، کاملا غیرقابل قبول است و استرالیا به دنبال پاسخگویی کامل و مناسب خواهد بود».