به گزارش اکوایران، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده، روز یکشنبه صراحتاً از اسرائیل به خاطر انجام ندادن اقدامات کافی برای جلوگیری از یک «فاجعه انسانی» در غزه انتقاد کرد. این در حالی است که دولت بایدن با فشار فزاینده‌ای برای مهار متحد نزدیک خود در  جنگ با حماس، مواجه است.

به گفته رویترز، هریس که در مقابل پل ادموند پتوس در سلما، آلاباما، جایی که نزدیک به شش دهه پیش سربازان دولتی تظاهرات کنندگان جنبش حقوق مدنی ایالات متحده را مورد ضرب و شتم قرار دادند، سخنرانی می‌کرد، خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد و از حماس خواست تا توافقی را برای آزادی اسرا در ازای توقف 6 هفته‌ای درگیری‌ها بپذیرد.

اما او بخش عمده‌ای از اظهارات خود را متوجه اسرائیل کرد. به نظر می‌رسد این تندترین انتقاد از سوی یکی از رهبران ارشد دولت ایالات متحده به اسرائیل در مورد شرایط غزه باشد.

هریس در مراسمی به مناسبت پنجاه و نهمین سالگرد «یکشنبه خونین» در آلاباما گفت: «مردم غزه از گرسنگی می‌میرند. شرایط غیرانسانی است و انسانیت ما را مجبور به اقدام می‌کند.» او گفت: « اسرائیل باید برای افزایش قابل توجه جریان کمک‌ها تلاش بیشتری کند. هیچ بهانه‌ای وجود ندارد.»

کاملا هریس

اظهارات او منعکس‌کننده ناامیدی شدید، اگر نگوییم استیصال، در داخل دولت ایالات متحده در مورد جنگ بود، که به محبوبیت جو بایدن درمیان رای دهندگان چپ‌گرا آسیب رسانده است.

هریس گفت که اسرائیل باید گذرگاه‌های مرزی جدیدی را باز کند، «محدودیت‌های غیرضروری» را در ارسال کمک اعمال نکند، از پرسنل و کاروان‌های بشردوستانه در برابر تبدیل شدن به هدف محافظت کند، و برای بازگرداندن خدمات اولیه و ارتقای نظم تلاش کند تا «غذا، آب و سوخت بیشتر به افرادی که به آن‌ها نیاز دارند برسد.»

ایالات متحده اولین کمک هوایی خود را در غزه در روز شنبه انجام داد و هریس قرار است روز دوشنبه با بنی گانتز، عضو کابینه جنگی اسرائیل در کاخ سفید دیدار کند، جایی که انتظار می‌رود او پیام مستقیم مشابهی را ارائه دهد.

به گزارش یک روزنامه اسرائیلی، اسرائیل روز یکشنبه مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره را پس از رد درخواست حماس برای تهیه فهرست کامل اسرایی که هنوز زنده هستند، ترک کرد.