به گزارش اکوایران، در حالی که درگیری‌های شدیدی در غزه تا اواخر عصر روز دوشنبه گزارش شده است، وزیر دفاع اسرائیل با فراخوان‌های بین‌المللی برای پایان دادن به حمله نظامی این کشور در منطقه مخالفت کرد و گفت که مرحله فعلی عملیات علیه حماس «زمان می‌برد.»

یوآو گالانت به آسوشیتدپرس گفت که مرحله فعلی درگیری، که مشخصه آن نبردهای زمینی سنگین با پشتیبانی نیروی هوایی است، ممکن است برای هفته‌ها ادامه داشته باشد و فعالیت‌های نظامی بیشتر می‌تواند ماه‌ها ادامه یابد.

بر اساس گزارش گاردین، گالانت گفت که مرحله بعدی مبارزه با شدت کمتر علیه «گروه‌های کوچک مقاومت» خواهد بود و مستلزم آن است که نیروهای اسرائیلی آزادی عملیات خود را حفظ کنند.

اسرائیل این ادعا که در تلاش است فلسطینی‌ها را از غزه خارج کند رد می‌کند. گالانت هنگام نبرد نیروهای اسرائیلی با شبه نظامیان در شهر جنوبی خان یونس، جایی که ارتش هفته گذشته خط حمله جدیدی را در آن آغاز کرد، صحبت کرد.

روز دوشنبه، شبه‌نظامیان و ساکنان منطقه گفتند که جنگنده‌ها از حرکت تانک‌های اسرائیلی به سمت غرب جلوگیری می‌کنند، در حالی که درگیری‌ها با نیروهای اسرائیلی در شمال غزه ادامه دارد، علی‌رغم اینکه اسرائیل می‌گوید ماموریتش در آنجا تا حد زیادی کامل شده است.

ساکنان و مقامات بهداشتی گفتند که بمباران اسرائیل تا شب دوشنبه ادامه داشت. به گفته پزشکان، حملات هوایی اسرائیل دست کم 15 نفر را در حملات جداگانه در مرکز و جنوب نوار غزه کشته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از حماس خواسته است که «همین حالا تسلیم شود»، در حالی که رژیم او ادعا می‌کند هزاران شبه‌نظامی در جریان جنگ که در سومین ماه از آن هستیم، کشته شده‌اند.

غزه1

به گفته وزارت بهداشت حماس، دو ماه حملات هوایی، همراه با تهاجم زمینی، منجر به کشته شدن بیش از 18200 فلسطینی شده است. 

کاخ سفید روز دوشنبه نسبت به گزارش‌هایی مبنی بر استفاده اسرائیل از فسفر سفید تهیه شده توسط آمریکا در حملات به لبنان ابراز نگرانی کرد و افزود که به دنبال جزئیات بیشتر درباره این اتهامات است.

لبنان در ماه اکتبر اسرائیل را به استفاده از سلاح‌های آتش‌زا متهم کرد، در حالی که واشنگتن پست روز دوشنبه گفت تجزیه و تحلیل قطعات گلوله یک حمله نشان داده است که گلوله‌ها ساخت آمریکا بوده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی در این باره گفت: «ما گزارش‌ها را دیده‌ایم، مطمئناً نگران آن هستیم. ما سوالاتی خواهیم پرسید تا کمی بیشتر اطلاعات به دست بیاوریم.»

استفاده از فسفر سفید به عنوان یک سلاح شیمیایی بر اساس قوانین بین‌المللی ممنوع است، اما برای روشنایی میدان‌های جنگ مجاز است و می‌تواند به عنوان پرده دود استفاده شود.

در بحبوحه فشار فزاینده بر سر شرایط انسانی، اسرائیل اعلام کرد که کمک‌ها به غزه را در دو پست بازرسی دیگر بررسی می‌کند و سپس آنها را از طریق دروازه رفح به غزه ارسال می‌کند.

آژانس کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد روز یکشنبه اعلام کرد که از زمان پایان آتش‌بس یک هفته‌ای در اول دسامبر، حدود 100 کامیون در روز، اقلام بشردوستانه را از مصر به غزه می‌آوردند، در حالی که میانگین روزانه قبل از جنگ 500 کامیون بود.

غزه2

​بر اساس بیانیه مشترک ارتش اسرائیل و آژانس کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل، نهاد وزارت دفاع که مسئول امور غیرنظامیان فلسطینی است، پست‌های بازرسی اضافی «کامیون‌های حاوی آب، غذا، تجهیزات پزشکی و سرپناه» را بررسی خواهند کرد.

در این بیانیه تاکید شده است که «هیچ تدارکاتی از اسرائیل وارد نوار غزه نخواهد شد» و تنها از طریق مصر این اتفاق خواهد افتاد.

آژانس‌های امدادی هشدار داده‌اند که گرسنگی در این منطقه رو به وخامت است و برنامه جهانی غذای سازمان ملل اعلام کرده است که نیمی از جمعیت این کشور گرسنه هستند.

مقامات سازمان ملل می گویند 1.9 میلیون نفر - 85 درصد از جمعیت غزه - آواره هستند و شرایط مناطق جنوبی که در آن متمرکز شده‌اند را جهنمی توصیف می‌کنند.

روز سه‌شنبه، پس از آن که ایالات متحده هفته گذشته قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس را وتو کرد، مجمع عمومی سازمان ملل متشکل از 193 عضو، برای بررسی بحران انسانی تشکیل جلسه خواهد داد.

پیش‌نویس قطعنامه‌ای که قرار است به آن رای داده شود، شیوه بیان همان قطعنامه‌ای را دارد که در شورای امنیت مسدود شد. قطعنامه‌های مجمع عمومی الزام‌آور نیستند، اما دارای وزن سیاسی هستند و دیدگاه‌های جهانی را منعکس می‌کنند.