به گزارش اکوایران، شی جین پینگ، رهبر چین، همزمان با دیدار روز پنجشنبه دو رهبر در پکن، از پوتین با فرش قرمز استقبال کرد. رئیس جمهور روسیه در خارج از تالار بزرگ مردم در پکن با یک گروه موسیقی نظامی و ادای احترام همراه با شلیک چند اسلحه مورد استقبال قرار گرفت.

این دیدار در پکن چهارمین باری است که پوتین و شی جین‌پینگ از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022 رو در رو صحبت می‌کنند، و در حالی رخ می‌دهد که نگرانی‌های بین‌المللی در مورد جنگ افزایش یافته است.

سفر ولادیمیر پوتین بر همسویی نزدیک با شی‌ جین‌پینگ، رهبر چین، همزمان با پیشروی نیروهای روسی در اوکراین تاکید می‌کند.

شی از پوتین که تحت فشار آمریکا و اروپا است برای اطمینان از افزایش صادرات چین به روسیه استقبال می‌کند، اما از تلاش‌های جنگی کرملین حمایت نمی‌کند.

مقامات کاخ سفید در هفته‌های اخیر با پکن در مورد آنچه که معتقدند حمایت قابل توجه - در قالب کالاهایی مانند ماشین ابزار، موتورهای پهپاد و توربوجت، و میکروالکترونیک - از پایگاه صنعتی دفاعی روسیه توسط چین است، گفتگو کرده‌اند.

پکن آمریکا را متهم به «اتهامات بی‌اساس» درباره «تجارت و مبادلات اقتصادی عادی» بین چین و روسیه کرده است.

این سفر، اولین حرکت نمادین پوتین در خارج از کشور از زمان ورود به دوره جدید ریاست جمهوری روسیه در هفته گذشته، آخرین نشانه تعمیق روابطی است که این دو کشور را در مواجهه با تنش شدید با غرب به هم نزدیک‌تر می‌کند.

پوتین1

اما همزمان با سفر پوتین به چین، نیروهای روسی در عمق خاک اوکراین در حال پیشروی هستند.

نیروهای روسی از زمان حمله خود در 10 ماه مه در منطقه مرزی خارکف، به سمت شمال شرق اوکراین پیشروی کرده‌اند. پیشروی‌های آنها در منطقه مهم‌ترین پیشرفت مسکو از زمان بازپس‌گیری خارکف توسط نیروهای اوکراینی در سال 2022 است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه سفر خود به کیف را به پایان رساند و در آنجا مجدداً بر حمایت دولت بایدن از اوکراین تاکید کرد و از تامین مالی 2 میلیارد دلاری نظامی برای اوکراین خبر داد. بلینکن گفت که مهمات و تسلیحات مورد نیاز در حال انتقال به خطوط مقدم هستند.

در همین حال در خارکف مقامات اوکراینی روز چهارشنبه اعلام کردند که نیروهای روسیه احتمالا در منطقه دستاوردهای بیشتری به دست خواهند آورد. شهر ووچانسک شاهد برخی از شدیدترین نبردها در مناطق نزدیک مرز است و به گفته یکی از مقامات پلیس نیروهای روسی در حال حاضر در شهر هستند.

ولادیمیر زلنسکی سفرهای بین‌المللی آتی خود را در حالی که اوکراین تحت محاصره با تهاجم روسیه دست و پنجه نرم می‌کند، متوقف کرده است.

طبق گزارش آژانس کودکان سازمان ملل (یونیسف) از زمان حمله مسکو به اوکراین در فوریه 2022، تقریباً 2000 کودک در اوکراین کشته یا زخمی شده‌اند. یونیسف روز سه شنبه گزارش داد که به طور متوسط روزانه حداقل دو کودک در اوکراین می‌میرند.

در همین حال بر اساس گزارش آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا، روسیه در ماه‌های اخیر تلاش‌های خود را برای انتشار اطلاعات نادرست برای بی‌اعتبار کردن ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین و طرح پرسش‌هایی درباره مشروعیت او افزایش داده است.