به گزارش اکوایران، با وجود تلاش‌ها برای کنترل خصومت‌ها، مقامات طرف‌ها هشدار می‌دهند که اسرائیل و حزب الله به جنگ تمام عیار نزدیک می شوند.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، پس از ماه‌ها تشدید خصومت‌ها میان اسرائیل و جنبش حزب‌الله لبنان، به نظر می‌رسد آن‌ها به شکل خطرناکی به به یک جنگ تمام عیار نزدیک‌تر شده‌اند.

جنبش حزب‌الله، در 8 اکتبر، یک روز پس از حمله حماس و سپس آغاز جنگ غزه، جبهه نبردش را علیه اسرائیل گشود. حزب الله می‌گوید که حملاتش در حمایت از فلسطینی‌ها است و تا زمانی که اسرائیل جنگ خود را در غزه متوقف نکند، حملاتش متوقف نخواهد شد. اسرائیل که به نظر می‌رسید در ان زمان تمایلی به گشودن جبهه دوم ندارد، در ابتدا به صورت موردی به حملات حزب‌الله پاسخ داد و سعی کرد اقدامات خود را برای جلوگیری از ایجاد یک جنگ تمام عیار تنظیم کند.

اما در هفته‌های اخیر، هر دو طرف می‌گویند که درگیری‌ها به شدت افزایش یافته است. حزب‌الله حملات پهپادی و موشکی خود را افزایش داده و تأسیسات نظامی مهم اسرائیل را هدف قرار داده است. اسرائیل نیز حملات خود را افزایش داده و سایت‌های حزب‌الله را در عمق دره بقاع در جنوب لبنان و همچنین مقامات ارشد نظامی این گروه را هدف قرار داده است.

اکنون مقامات اسرائیلی می‌گویند در فقدان آتش‌بس در غزه و توافقی با حزب الله که الزامات اسرائیل را برآورده کند،  حمله گسترده اجتناب‌ناپذیر است.

بنی گانتز، عضو کابینه جنگ اسرائیل گفته که اسرائیل تا 1 سپتامبر -زمانی که مدارس از سر گرفته شود- ساکنان اسرائیلی مناطق شمالی سرزمین‌های اشغالی را «از طریق توافق یا از طریق تشدید تنش» به سکونت‌گاه‌های خود باز خواهد گرداند.

حملات  ناشی از حملات پهپادی و موشکی حزب‌الله از روز یک‌شنبه در مناطق شمالی شدت گرفت و تا صبح روز سه‌شنبه ادامه پیدا کرد. ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی راست افراطی اسرائیل، روز سه‌شنبه در جریان بازدید از شهر کریات شمونا -شهری که به دلیل جنگ و بمباران مداوم حزب الله لبنان تا حد زیادی خالی از سکنه شده و در این روزها به شدت زیر آتش قرار داشت- گفته: «آن‌ها اینجا می‌سوزند، ما باید تمام سنگرهای حزب الله را بسوزانیم و آنها را نابود کنیم. جنگ!» 

ایالات متحده و فرانسه در حال کار بر روی ایجاد راه‌حل دیپلماتیک برای برون رفت از این مناقشه هستند.  به گفته دیپلمات‌های مطلع در این مورد، هدف از این مذاکرات انتقال نیروهای حزب‌الله به نقطه‌ای در فاصله 6 مایلی مرزهای جنوبی -در حاشیه رودخانه لیتانی- است. چنین عقب‌نشینی، اسرائیلی‌ها را از برد  موشک‌های ضدتانک نیروهای حزب‌الله دور نگه می‌دارد و از حمله مشابه حمله اخیر حماس به اسرائیل توسط حزب‌الله جلوگیری می‌کند.

حزب الله  می گوید تا زمانی که جنگ در غزه متوقف نشود، با هیچ توافق دیپلماتیکی با اسرائیل موافقت نخواهد کرد. علیرغم فشار تازه  بایدن برای آتش بس در غزه، چالش های مهمی برای رسیدن به چنین توافقی باقی مانده است و اسرائیل می گوید که تا پایان سال میلادی به جنگ در غزه ادامه خواهد داد.

حسن فضل الله، یکی از اعضای بلوک پارلمانی حزب الله، گفته که پیام اصلی عملیات حزب الله این است که این گروه برای یک جنگ تمام عیار با اسرائیل آماده است و بدون هیچ قاعده و محدودیتی خواهد جنگید. او گفت: ما خواستار آتش‌بس در غزه شده‌ایم و قصد نداریم جنگ را گسترش دهیم، اما اگر نتانیاهو تصمیم به گسترش جنگ بگیرد، ما دست‌بسته نمی‌نشینیم.