به گزارش اکوایران، به گفته دفتر مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک، او پس از حمله در خیابانی در کپنهاگ «شوکه» شده است. این حمله در میدانی در مرکز شهر رخ داده است و مهاجم دستگیر شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، این حمله را «اقدامی نفرت‌انگیز، که در تضاد با هر چیزی است که ما به آن باور داریم و برای آن در اروپا مبارزه می‌کنیم» خواند.

دفتر نخست وزیری بدون ارائه جزئیات بیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مته فردریکسن، نخست وزیر عصر جمعه در کولتوروت در کپنهاگ توسط مردی که متعاقبا دستگیر شد مورد ضرب و شتم قرار گرفت. نخست وزیر از این حادثه شوکه شده است.»

پلیس گفت که مردی را دستگیر کرده و در حال تحقیق در مورد این حادثه است، اما از ارائه اطلاعات بیشتر خودداری کرد. هنوز در مورد انگیزه این حمله صحبتی نشده است.

دو شاهد به نام‌های ماری آدریان و آنا راون به روزنامه محلی بی‌تی گفتند که این حمله را دیده‌اند. این دو زن به روزنامه گفتند: «مردی در جهت مخالف از راه رسید و ضربه محکمی به شانه او زد که باعث افتادن او به پهلو شد.» آنها گفتند در حالی که «ضربه قوی» بود، نخست وزیر به زمین نخورد.

این حمله دو روز قبل از رأی‌گیری دانمارک در انتخابات اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد.

به گزارش TV2 دانمارک، خانم فردریکسن، رهبر سوسیال دموکرات‌های دانمارک، پیش از این در یک رویداد انتخاباتی اروپا با نامزد اصلی حزبش کریستل شالدموز شرکت کرده بود.

سوسیال دموکرات‌ها بزرگترین حزب در دولت ائتلافی دانمارک هستند. آنها همچنان در نظرسنجی‌ها پیشتاز هستند، اما حمایت از آنها در ماه‌های اخیر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

وزیر محیط زیست دانمارک مگنوس هیونیک در شبکه اجتماعی ایکس گفت: «مته به طور طبیعی از این حمله شوکه شده است. باید بگویم این حمله همه ما که به او نزدیک هستیم را تحت تاثیر قرار داده است.»

چارلز میشل، رئیس اتحادیه اروپا در واکنش به این حمله در ایکس گفت که «خشمگین» است. او گفت: «من این اقدام بزدلانه تجاوزکارانه را به شدت محکوم می‌کنم.»

این حمله کمتر از یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که رابرت فیکو، نخست‌وزیر اسلواکی، در حین گفتگو با هوادارانش مورد اصابت گلوله قرار گرفت. او زنده ماند و پس از آن تحت عمل جراحی قرار گرفت.

فردریکسن 46 ساله، در سال 2019 پس از چهار سال رهبری سوسیال دموکرات‌های چپ میانه، نخست وزیر شد. انتخابی که باعث شد او جوان‌ترین نخست وزیر تاریخ دانمارک باشد.

بلافاصله پس از آن، او پس از رد ایده خرید گرینلند توسط ایالات متحده، با رئیس جمهور وقت دونالد ترامپ درگیر شد.