به گزارش اکوایران، محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری طی نامه‌های جداگانه‌ای سه قانون مصوب مجلس را ابلاغ کرد.

قانون شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها، قانون اصلاح ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی و اصلاحیه قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور این سه قانون هستند.

5022750

5022749

محمدباقر قالیباف، در 17 خرداد طی نامه‌ای به محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری «قانون شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرائی و سایر نهادها» را ابلاغ کرد.

در نامه قالیباف آمده است که مطابق اصول (۱۲۳) و (۱۳۱) قانون اساسی جمهوری اسلامی «قانون شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرائی و سایر نهادها» مصوب جلسه علنی روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۳.۲.۱۰ که از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام در اجرای اصل یکصد و دوازدهم (۱۱۲) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده (۲۰۰) قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۴۰۳.۳.۹ موافق با مصلحت نظام تشخیص داده شده است ابلاغ می‌شود.

طرح شفافیت قوای سه گانه چه می‌گوید؟

بر اساس آنچه که در متن طرح شفافیت قوای سه گانه آمده است، باید در مجموعه‌هایی که به صورت شورایی اداره می‌شوند از جمله مجلس شورای اسلامی، آرای مخالف، موافق و ممتنع ماخوذه اعضا به تفکیک اسامی، به گونه‌ای که قابلیت خوانش رایانه‌ای داشته باشد، منتشر شود.

مشمولین این قانون موظف هستند هر شش ماه یکبار گزارش عملکرد اجرای این قانون را به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی ارسال نمایند.

عدم اجرا یا اجرای ناقص تکالیف مقرر در این قانون یا انتشار اطلاعات مغایر مفاد این قانون جرم محسوب شده و مرتکب به مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی، محکوم می‌شود.