به گزارش اکوایران، یک کشتی گشتی نیروی دریایی کانادا بامداد روز جمعه، وارد آب‌های کوبا شد. ساعاتی پیش از آن ایالات متحده اعلام کرده بود که یک زیردریایی تهاجمی سریع هسته‌ای در پایگاه دریایی گوانتانامو پهلو گرفته است. این اقدام در آستانه یک رزمایش دریایی در کوبا صورت می‌گیرد که روسیه با چند کشتی در آن شرکت می‌کند.

به گزارش رویترز، تلاقی کشتی‌های روسیه، کانادا و ایالات متحده در کوبا - کشوری تحت کنترل کمونیست‌ها در 145 کیلومتری جنوب فلوریدا - یادآور تنش‌های قدیمی جنگ سرد و روابط پرتنش روسیه و کشورهای غربی بر سر جنگ اوکراین بود.

با این حال، هم ایالات متحده و هم کوبا گفته‌اند که کشتی‌های جنگی روسیه هیچ تهدیدی برای منطقه ندارند. روسیه همچنین ورود کشتی‌های جنگی خود به کوبا را امری عادی توصیف کرده است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: «ناوچه آدمیرال گورشکوف و زیردریایی هسته‌ای کازان ، روز چهارشنبه پس از انجام آموزش «سلاح‌های موشکی با دقت بالا» در اقیانوس اطلس به بندر هاوانا رفتند.

کشتی گشت زنی مارگارت بروک کانادا اوایل روز جمعه مانورهای خود را برای ورود به بندر هاوانا آغاز کرد، بخشی از آنچه فرماندهی عملیات مشترک کانادا آن را «بازدید از بندر به منظور قدردانی از روابط طولانی مدت دوجانبه بین کانادا و کوبا» نامید.

ساعاتی قبل، فرماندهی جنوبی ایالات متحده گفت که زیردریایی تهاجمی سریع هلنا برای بازدید از بندر به خلیج گوانتانامو، یک پایگاه دریایی ایالات متحده در نوک جزیره در حدود 850 کیلومتری (530 مایلی) جنوب شرقی هاوانا رسیده است.

فرماندهی جنوبی در ایکس گفت: «محل و ترانزیت کشتی قبلاً برنامه‌ریزی شده بود.»

وزارت خارجه کوبا اعلام کرد که از ورود این زیردریایی آمریکایی مطلع شده است اما از این موضوع خوشحال نیست.

کارلوس فرناندز دی کوسیو، معاون وزیر امور خارجه، گفت: «بازدیدهای نیروی دریایی از یک کشور معمولاً نتیجه یک دعوت است و در این باره چنین نبود.»

بدیهی است که ما علاقمند حضور (یک زیردریایی) در قلمرو خود متعلق به قدرتی که سیاست رسمی و عملی خصمانه علیه کوبا را حفظ می‌کند، خوشمان نمی‌آید.

یک دیپلمات کانادایی ورود مارگارت بروک را «روال و بخشی از همکاری دیرینه دو کشورمان» توصیف کرد و افزود: «ارتباطی با حضور کشتی‌های روسی ندارد.»»

روسیه و کوبا در دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق متحدان نزدیکی بودند و تنش‌ها با واشنگتن بر سر کمونیسم در «حیاط خلوت» آن با بحران موشکی کوبا در سال 1962 به اوج خود رسید. مسکو روابط خود را با هاوانا حفظ کرده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در پاسخ به این سوال که مسکو چه پیامی ارسال می‌کند، روز پنجشنبه گفت که غرب هرگز متوجه ارسال سیگنال‌های روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک نشده است.

زاخارووا گفت: «به محض اینکه نوبت به تمرینات یا سفرهای دریایی می‌رسد، بلافاصله سؤالات و تمایل به دانستن این پیام‌ها در مورد چیستی آن‌ها را می‌شنویم. چرا فقط سیگنال‌های مربوط به ارتش و نیروی دریایی ما به غرب می‌رسد؟»

انتظار می‌رود کشتی‌های جنگی روسیه تا روز دوشنبه در بندر هاوانا باقی بمانند.