به گزارش اکوایران، در بسته خبری امروز، 16 مردادماه 1403، نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای سیاسی کشور رخ داده است.

انتصاب‌های جدید در سازمان برنامه و بودجه

سید حمید پورمحمدی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با صدور احکام جداگانه‌ای، حمید امانی همدانی را به‌عنوان سرپرست «معاونت تولیدی، فنی و زیربنایی»؛ محمدحسین رحمتی را به‌عنوان سرپرست «معاونت هماهنگی برنامه، بودجه و نظارت»؛ حمیدرضا عدل را به‌عنوان «مشاور عالی و سرپرست حوزه ریاست»؛ مژگان خانلو ساوجبلاغی را به‌عنوان سرپرست «امور هماهنگی و تلفیق بودجه»؛ رضا عوض‌پور را به‌عنوان سرپرست «امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری» و امرالله قدیری را به‌عنوان «مشاور رییس سازمان» و همچنین سرپرست مرکز حراست منصوب کرد.

خبر مرتبط
همه انتصاب‌های پزشکیان: معاون‌های رئیس جمهور چه کسانی هستند؟

اکوایران: مسعود پزشکیان در هشت روز گذشته هفت انتصاب، از معاون اول تا ریاست سازمان برنامه و بودجه داشته است.

ارائه لیست هیات وزیران با تایید رهبری

شهرام دبیری در نخستین روز فعالیت کاری خود در قامت معاون امور مجلس دولت چهاردهم با همراهی سرپرست سابق این معاونت در میان کارکنان و مدیران این مجموعه حاضر شد.

معاون پارلمانی ریاست جمهوری ضمن تاکید بر ایجاد و تقویت تعامل سازنده بین قوه مجریه و مقننه و تسریع در پیشبرد امور کشور عنوان کرد که مصمم است با استفاده از همه ظرفیت‌ها، سطح روابط و همکاری بین دولت و مجلس را در راستای وفاق و همگرایی و به نفع مردم فعال سازد.

او در بخشی از سخنانش درخصوص انتخاب اعضای هیات وزیران اظهار کرد: رییس جمهور به صراحت اعلام کرده‌اند که اعضای هیات وزیران را با نظر و تایید رهبر انقلاب اسلامی اعلام خواهد کرد؛ از این رو وظیفه داریم با برقراری تعامل حداکثری با نمایندگان نظر آنها را برای رای اعتماد بالا به وزرای پیشنهادی جلب کنیم.

خبر مرتبط
از رایزنی دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه در تهران تا گزارش ظریف از اقدامات اخیرش

اکوایران: صبح امروز مراسم معارفه پورمحمدی، رییس جدید سازمان برنامه و بودجه با حضور مسعود پزشکیان برگزار شد. محمدجواد ظریف از احتمال نهایی شدن لیست کابینه پیشنهادی تا شنبه خبر داد. دبیران شورای امنیت ملی ایران و روسیه نیز در تهران با یکدیگر گفت‌وگو کردند. علی باقری نیز با حضور در دفتر حماس در تهران، با نماینده این جنبش در تهران دیدار کرد.‌ همچنین در خبرها آمده است که جبهه پایداری با چهار رسانه جدید در حال تقویت تیم رسانه‌ای خود در دولت چهاردهم است. در بسته خبری دوشنبه 15 مرداد نگاهی به این وقایع و صحبت‌های مهم سیاسی روز انداخته‌ایم.

ساماندهی مبادلات مرزی برای رفع اثر تحریم‌ها

مسعود پزشکیان ظهر امروز، 16 مردادماه در دیدار با نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی، ناکارآمدی و شایسته‌محور نبودن را از معضلات ساختار نظام اداری کشور برشمرد.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ضرورت مسئله ساماندهی مبادلات مرزی، اظهار کرد: باور ما این است که سامان دادن مبادلات مرزی و استفاده از مرز به عنوان یک فرصت یکی از راه‌های موثر برون‌رفت و بی‌اثر کردن تحریم‌ها علیه کشور است.

باهنر: دولت چاره‌ای جز اصلاح قیمت بنزین ندارد 

محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو (SNN) با اشاره به اینکه اگر در پروسه رأی اعتماد اعضای دولت چهاردهم تعداد قابل توجهی از اعضای کابینه رأی نیاورند، یک گرفتاری است، مدعی شد که شخصا با محمدباقر قالیباف صحبت کرده است و به او گفته که پیش از اعلام لیست هیات وزیران به بهارستان با رییس جمهور گفت‌وگو کند تا اگر اختلافی وجود دارد، اختلاف‌ها حل شود.

این نماینده سابق مجلس همچنین با اشاره به ناترازی مصرف انرژی در کشور و تبدیل شدن ایران به کشور واردکننده بنزین، تاکید کرد که دو ابزار برای متوقف شدن مصرف بالای انرژی وجود دارد؛ ابزار مدیریتی و قیمتی.

او در ادامه گفت که بحث گران‌سازی بنزین، یک بحث فرعی است. قیمت‌ها باید طوری واقعی بشود که هر کسی بتواند مصرف خودش را کنترل کند.

پیشرفت در عملیات دیوارکشی‌ مرزى ایران و افغانستان

عملیات انسداد نوار مرزی ایران و افغانستان به طول بیش از ۲۹۵ کیلومتر در استان خراسان رضوی در حال انجام است. این طرح به صورت دیوارکشی به ارتفاع چهار متر و فنس کشی بخش بالایی آن است.

رییس اداره امنیت و مبارزه با قاچاق کالا وزارت کشور درخصوص اجرای این طرح که توسط مهندسان نیروی زمینی ارتش در حال انجام است، عنوان کرد که استفاده از تجهیزات الکترونیکی و اپتیکی در این طرح پیش بینی شده است.

واکنش زیدآبادی به خبر لغو حکم بدوی شروین حاجی‌پور

مرکز رسانه قوه قضائیه صبح امروز از تعلیق نیمی از مجازات حبس اشد و لغو مجازات‌های تکمیلی شروین حاجی‌پور خبر داد.

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی در واکنش به این خبر در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «رسانه‌ها از "لغو" حکم بدوی شروین حاجی‌پور توسط دادگان تجدیدنظر مازندران خبر داده‌اند.

متن خبر اما حاکی از «لغو حکم» نیست، بلکه تعلیق نیمی از حکم زندان و لغو مجازات تکمیلی در حکم بدوی است. متأسفانه این روزها برای برخی از قضات مد شده  است که  علاوه بر اشد مجازات، یک سری مجازات‌های تکمیلی از جمله بسیاری از محرومیت‌های اجتماعی را هم برای متهمان در نظر بگیرند.

در هر حال، هنوز زندان رفتن شروین منتفی نشده است و من امیدوارم که در روندهای قانونی باقی‌مانده، این حکم به طور کامل لغو شود؛ چرا که اگر جوان مسالمت‌جو و ایران دوستی مثل شروین حاجی‌پور جایش در زندان باشد، در آن صورت باید ظرفیت زندان‌ها را برای گنجایش ده‌ها میلیون ایرانی افزایش داد!»

خبر مرتبط
آخرین وضعیت پرونده شروین حاجی‌پور/ پرونده کسانی که خواهان بازگشت هستند موردی بررسی می‌شود

اکوایران: اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضاییه امروز، سه‌شنبه (۱۶ مرداد) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

بازداشت صاحب امتیاز یک سایت خبری

بنابه گزارش «ایلنا» طی هفته گذشته، فواد صادقی، مدیر مسئول سابق سایت «بازتاب» و صاحب امتیاز سایت‌های خبری «آینده‌نیوز» و «بازتاب امروز»، بازداشت شده است.

به گفته صالح نقره کار، وکیل صادقی، موکلش در حال پیگیری و تحقیق درباره یک پرونده فساد بود که در فرایند پیگیری آن، محکوم و به زندان منتقل شده است.

غلامحسین کرباسچی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و مدیر مسئول روزنامه «هم‌میهن» در واکنش به خبر دستگیری فواد صادقی در صفحه شخصی خود در ایکس نوشت: «آشنایی زیادی با ایشان ندارم. دوسه بار در مراسمی از دور ایشان رادیده‌ام. از اتهام و پرونده ایشان هم هیچ اطلاعی ندارم. ولی ⁧تدبیر⁩ فراون لازم است که در روز ⁧ خبرنگار یک خبرنگار و رسانه‌ای فعال و شناخته شده را بدون حتی اشاره‌ای به اتهامش دستگیر کنی»

photo_2024-08-06_18-36-29