به گزارش اکوایران، در بسته خبری امروز، 15 مردادماه 1403، نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای سیاسی کشور رخ داده است.

ظریف: برای هر وزارتخانه ۳ نامزد داریم

محمدجواد ظریف، معاون راهبردی رییس‌جمهور در گفت‌وگو با «تسنیم» درخصوص زمان ارائه فهرست نهایی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم عنوان کرد که استعلام‌های دستگاه‌های نظارتی باید به دست ما برسد و درگیر این استعلامات هستیم؛ برای هر وزارتخانه ۳ نامزد داریم. احتمالا لیست وزرا به شنبه‌ آینده می‌رسد.

ظریف گزارش می‌دهد

همچنین امشب ظریف در شبکه‌های اجتماعی از عملکرد خود به عنوان معاون راهبردی ریاست‌جمهوری گزارش داد. گزارش او از این قرار بود:

دیروز یکشنبه با دیدار ساعت 7 صبح با یکی از اعضای شورای راهبری در مورد اولویت‌های راهبردی دولت چهاردهم آغاز شد و سپس با کمیته زنان شورای راهبری پیرامون راه‌های کاهش شکاف جنسیتی در سطوح بالای مدیریتی کشور تبادل نظر کردیم. قرار شد ارتباط معاونت راهبردی با کمیته‌ها به عنوان بخشی از وظایف معاونت ادامه یابد. 

پس از آن رئیس [سابق] محترم مرکز بررسی‌های استراتژیک گزارش بسیار مفیدی از فرصت‌ها و چالش‌های مرکز و گزینه‌های مختلف معاونت راهبردی ارائه کردند.

دیدارهای بعدازظهر برای پیگیری امور مربوط به معاونت راهبردی بود و سپس برای اولین بار در دولت چهاردهم در جلسه هیئت دولت شرکت کردم. پس از جلسه هیئت دولت دیداری در مورد اطلاع‌رسانی با تعدادی از فعالین فضای مجازی داشتم و سپس در جلسه‌ای از ساعت 8 تا 10:30 شب در حضور رئیس جمهور نتایج کار شورای راهبری را با توجه به پاسخ استعلام‌های دریافتی بررسی کردیم.

امروز بیشتر به کارهای تحقیقاتی و دانشگاهی باقیمانده گذشت. فردا صبح قرار است جلسه بعدی در مورد نامزدهای عضویت در هیئت دولت را در حضور جناب دکتر پزشکیان داشته باشیم و در پرتو رایزنی‌های امروز ایشان، به سوی نهایی کردن فهرست نامزدها حرکت کنیم. 

خوشبختانه اطلاع پیدا کردم که تعدادی از متخصصین جوانی که در کمیته‌ها و شورای راهبری بررسی و پیشنهاد شده‌ بودند، امروز به عنوان معاونین و مدیران ارشد سازمان برنامه و بودجه منصوب شدند.

بار دیگر تأکید می‌کنم که هنوز گمانه‌زنی‌ها در مورد اعضای کابینه در حد خبرسازی است و انشاءالله به تدریج وضعیت روشن‌تر خواهد شد.

همانگونه که قبلا هم عرض کردم، انتخاب وزرا و معرفی آنها به مجلس در اختیار رئیس جمهور است و ما به عنوان بازوی مشورتی ایشان در یک ابتکار شجاعانه از سوی ایشان فعالیت می‌کنیم.

اکنون هم با قدری تأخیر عازم جلسه‌ای به دعوت اهالی رسانه هستم.

شاد و سربلند باشید.

خبر مرتبط
از انتصابات پزشکیان تا انتصابات دولت قدیم در وقت اضافه/ لیست وزرای پیشنهادی چه زمانی به مجلس ارسال می‌شود؟

اکوایران: مسعود پزشکیان امروز سه انتصاب جدید داشت. جالب آن‌که امروز خبر انتصاب‌هایی از جانب مخبر و خاندوزی هم رسانه‌ای شد. صبح امروز جلسه‌ای نیز درخصوص بررسی ابعاد مختلف ترور اسماعیل هنیه در کمیسیون امنیت ملی مجلس برگزار شد. سخنگوی هیات رییسه مجلس نیز از مکاتبه پزشکیان با قالیباف درباره زمان ارائه لیست هیات وزیران خبر داد. عباس عبدی نیز در یادداشتی نسبت به حکم شروین حاجی‌پور اعتراض کرد. در بسته خبری یک‌شنبه 14 مرداد نگاهی به این وقایع و صحبت‌های مهم سیاسی روز انداخته‌ایم.

مراسم تودیع و معارفه ریاست سازمان برنامه و بودجه

صبح امروز -15 مردادماه- مراسم تودیع داوود منظور، رییس سابق و معارفه حمید پورمحمدی رییس جدید سازمان برنامه و بودجه با حضور مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور برگزار شد. در این جلسه پزشکیان گفت بنای دولت او بر آن است که اگر از عهده حل کردن مشکلی برنیامد، موضوع رو صادقانه با مردم در میان بگذارد.

رییس دولت چهاردهم روز گذشته در حکمی سید حمید پورمحمدی را به عنوان معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه منصوب کرد.

جبهه پایداری در حال تقویت تیم رسانه‌ای خود

امروز در خبرها آمده بود که مهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد دولت سیزهم و کاندیدای ردصلاحیت شده‌ انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری، مجوز یک پایگاه خبری به نام «شهید جمهور» را در سامانه وزارت ارشاد به نام خود ثبت کرد.

همچنین یاسر جبرائیلی نیز که سابقه حضور در تحریریه «کیهان» و «جوان» را دارد، امتیاز روزنامه «حکمران» را در روزهای پایانی فعالیت وزرای دولت سیزدهم از وزارت ارشاد گرفته است. از او که در فضای رسانه‌ای به واسطه اظهارات جنجالی در حوزه اقتصاد مشهور است، به‌عنوان یکی از اعضای تیم اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی یاد می‌شد.

البته او برخلاف برخی تحلیل‌ها به هیچ پستی در دولت رئیسی نرسید و بعدتر تنها به ریاست مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص دست یافت. به‌نظر می‌رسید او در تیم جلیلی جایگاه موثرتری داشت.

روز گذشته نیز خبر درخواست و موافقت مجوز دو روزنامه «جهان‌آرا» و «نوبنیاد» که به ترتیب امتیاز آنها متعلق به علی نادری، مدیرعامل خبرگزاری ایرنا در دولت سیزدهم و محسن منصوری معاون اجرایی ابراهیم رئیسی بود، رسانه‌ای شد.

حال سوالی که در فضای مطبوعاتی و رسانه‌ای کشور مطرح شده، این است که آیا تمام مراحل قانونی مندرج در گردش‌کار وزارت ارشاد در جریان صدور مجوز برای رسانه‌هایی که چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری خواهان راه‌اندازی آن شده‌اند، رعایت شده یا دستورهای ویژه‌ای در این میان نقش داشته‌اند؟ این پرسش از آن رو در فضای رسانه‌ای پررنگ است که گفته می‌شود طی کردن مراحل رسمی دریافت مجوز رسانه‌هایی چون روزنامه معمولا بیش از یک سال زمان می‌برد. 

رایزنی دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت روسیه با علی اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با هدف تقویت تعاملات و بررسی مسائل منطقه‌ای، بین‌المللی و روابط امنیتی سیاسی دو جانبه در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.

حضور باقری در دفتر حماس در تهران

علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه امروز و در جریان حضور در دفتر حماس در تهران، با خالد قدومی، نماینده این جنبش در تهران دیدار و رایزنی کرد.‌

باقری همچنین پیش از این دیدار طی سخنرانی در جمع سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران، با اشاره به ترور اسماعیل هنیه، عنوان کرد که این ترور بخشی از پروژه رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی فلسطینیان بوده و این پروژه در چند سطح در حال انجام است.

سرپرست وزارت خارجه: ایران اقدام متقابل علیه اسرائیل را حق خود می‌داند

همچنین سرپرست وزارت خارجه ایران در رایزنی تلفنی با عبداللطیف بن راشد الزیانی‌، وزیر امور خارجه بحرین عنوان کرد که سکوت در برابر اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی به نوعی پاداش دادن به آن‌ها تلقی می‌شود؛ بنابراین جمهوری اسلامی ایران بر اساس قواعد و رویه‌های بین‌المللی انجام اقدام متقابل را حق خود می‌داند.

وزیر خارجه بحرین نیز در این تماس با تاکید بر موضع پادشاهی بحرین بر ضرورت آتش بس فوری در نوار غزه، حمایت از غیرنظامیان و تسهیل در ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غیرنظامی را خواستار شد.

پرویز فتاح، گزینه وزارت نیرو؟

سایت «خبرآنلاین» به نقل از منابع آگاهش، پرویز فتاح را به‌عنوان گزینه اصلی وزارت نیروز دولت پزشکیان اعلام کرد.

پرویز فتاح درحال حاضر ریاست ستاد اجرایی فرمان امام را در اختیار دارد. او پیشتر نیز وزیر نیرو در دولت احمدی نژاد بود. فتاح در ایام تبلیغات انتخابات در کمپین‌های انتخاباتی سعید جلیلی فعال بود. در کل این خبر عجیب بود و وزیر شدن فتاح در دولت پزشکیان برای اکثرا تحلیل‌گران دور از ذهن است. 

مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها: هیچ هشدار پروازی اعلام نشده‌ است

رضا کارگر، مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران درباره انتشار اخباری مبنی بر اعلام هشدار و نوتام از سوی ایران برای محدودیت‌های پروازی در بخشی از آسمان کشور اظهار داشت: هیچ نوتامی درباره محدودیت علمیات پرواز در مناطق پروازی و یا توصیه به تغییر مسیر پروازی منتشر نشده است. 

او همچنین اخباری که درباره اعلام نوتام و هشدار منتشر می‌شود را شایعه و کذب دانست.

خبر مرتبط
رد ادعای وال‌استریت ژورنال پیرامون هشدار و ممنوعیت پروازی در ایران

اکوایران:مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران گفت هیچ هشدار پروازی و نوتامی درباره محدودیت‌های پروازی یا توصیه برای تغییر مسیر پروازی اعلام نشده و اخباری که درباره اعلام نوتام و هشدار منتشر می‌شود شایعه و کذب است.

آتش‌در دوغارون همچنان شعله‌ور است

بنابه گفته محمدرضا رضایی، معاون امنیتی و اجتماعی فرماندار تایباد -شهر مرزی خراسان رضوی- درخصوص آتش‌سوزی در  منطقه ویژه اقتصادی دوغارون: ساعت ۱:۴۸ دقیقه‌ بعدازظهر امروز -دوشنبه 15 مرداد- در میان چهار تانکر سوخت ایرانی و افغا‌نستانی رخ داده بود. این آتش‌سوزی پس از دو ساعت تلاش مأموران آتش‌نشانی، مهار شد.

مرز دوغارون همچنان تعطیل است و تمام توقفگاه‌های ناوگان حمل و نقل بار در مرز تخلیه شده‌اند. علت حادثه هنوز اعلام نشده است. 

رئیس جدید کتابخانه مجلس منصوب شد

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی طی حکمی مسعود معینی‌پور مدیر سابق شبکه ۴ را به ریاست کتابخانه مجلس شورای اسلامی منصوب کرد.

پیش از این غلامرضا قاسمیان ریاست کتابخانه مجلس را به عهده داشت.