به گزارش اکوایران، مسعود پزشکیان، رییس جمهوری ایران پس از مراسم تحلیف بر اساس ماده ۲۰۲ آئین نامه داخلی مجلس، ۲ هفته فرصت دارد تا کابینه پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند. پزشکیان پیش از پیشنهاد لیست هیات وزیرانش، در احکامی برخی از معاون‌هایش را منصوب کرد.

خبر مرتبط
مجلس غیرقابل پیش‌بینی برای چینش وزرا

عباس عبدی عضو شورای راهبری دولت با اشاره به تشکیل این شورا اظهار کرد: برای تشکیل این شورا افراد زیادی حضور داشتند که این موضوع خود حس اعتماد را بازسازی می‌کند. اما این گام اولیه است و گام نهایی را باید در تایید نهایی کابینه دید.

انتصابات امروز رییس جمهور

امروز -‌۱۴ مرداد- مسعود پزشکیان در احکامی جداگانه، «علی طیب‌نیا» را به عنوان مشاور عالی رییس جمهور، «شهرام دبیری» را به عنوان معاون امور مجلس رییس جمهور و «سید حمید پورمحمدی» را به سمت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه منصوب کرد.

طیب‌نیا، مورد اعتمادترین وزیر

علی طیب‌نیا، مشاور عالی رییس جمهوری در کارنامه کاری خود، سابقه حضور در دولت هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی را به‌عنوان دبیر و مشاور کمیسیون اقتصادی دولت دارد.

طیب‌نیا در سال ۱۳۷۶ به صورت همزمان به عنوان معاون طرح و بررسی (امور اقتصادی) به عنوان معاون رییس جمهور وقت فعالیت می‌کرد. او مسئولیت ستاد مدیریت بحران کشور، معاون امور اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در سال ۱۳۸۴، نماینده رئیس جمهور در شورای پول و اعتبار در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ و به صورت همزمان معاونت امور اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و عضو شورای اقتصاد کشور را بر عهده داشت.

علی طیب‌نیا در سال ۱۳۹۲ در دوره اول دولت روحانی نیز عهده‌دار سکان وزارت اقتصاد و دارایی بود. او با کسب 274 رای از 284 رای اخذ شده، توانست بالاترین رای اعتماد را از نمایندگان مجلس شورای اسلامی کسب کند.

شهرام دبیری، معاون پارمانی

شهرام دبیری اسکویی، معاون پارلمانی رییس جمهور، از سال ۱۳۶۸ به عنوان استادیار به عضویت هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز درآمد. دبیری در حال حاضر دارای عنوان استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مدیر گروه پزشکی هسته‌ای این دانشگاه است.

دبیری در انتخابات دور سوم شورای شهر تبریز، به عنوان نفر اول به شورای شهر راه یافت و در دور چهارم به عنوان نفر نخست به این شورا راه پیدا کرد. او همچنین از سال 1391 تا سال 1396 از سوی اعضای شورای شهر تبریز، به عنوان رئیس این شورا برگزیده شد.

او در حال حاضر هم ریاست شورای استان آذربایجان شرقی و نماینده این استان در شورای عالی استان‌ها را در اختیار دارد.

حمید پورمحمدی، معمار ایده‌های بانکی دولت اصولگرا

سید حمید پورمحمدی، دکترای علوم اقتصادی از دانشگاه تهران دارد و معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه و معاون امور تولیدی سازمان برنامه و بودجه، قائم مقام بانک مرکزی، معاون امور بانکی وزارت اقتصاد و معاون برنامه‌ریزی و اداری و مالی استانداری چهارمحال و بختیاری از جمله سوابق رییس سازمان برنامه و بودجه کشور است.

پورمحمدی در مهر ماه 1388 با حکم محمود احمدی‌نژاد، به قائم مقامی بانک مرکزی ایران منصوب شد. در آن زمان از پورمحمدی با عناوینی نظیر «معمار اصلی ایده‌های بانکی دولت اصولگرا» و «مرد در سایه بانک مرکزی» یاد شد چرا که به نظر برخی کارشناسان اصلی‌ترین نقش را در مدیریت شبکه پولی کشور ایفا می‌کرد.

خبرگزاری «مهر»، در اوایل آبان ۱۳۹۰ در جریان یک پرونده قضائی که به اختلاس ۳ هزار میلیاردی معروف شد، حمید پورمحمدی برای مدتی بازداشت اما در ۲۸ آذر همان سال با وثیقه ۵ میلیارد ریالی آزاد شد. پرونده فساد مالی سه هزار میلیارد تومانی مربوط به اتهامات فردی به نام «مه آفرید امیر خسروی» صاحب مجموعه «گروه امیر منصور آریا» بود که بر اساس گزارش‌ها، توانسته بود مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان یا ۲۸۰۰ میلیارد تومان را از طریق گشایش اعتبار اسنادی در شبکه‌های بانکی ایران به سرقت ببرد. البته او در نهایت از این اتهامات تبرئه شد. 

خبر مرتبط
آخرین جزئیات کابینه پزشکیان از زبان عارف/ شایستگی افراد اولویت اصلی است

اکوایران: معاون اول رئیس جمهور نوشت: آقای رئیس‌جمهور کابینه را که از افراد شایسته خواهند بود، معرفی کند و در این بین شایستگی افراد اولویت اصلی است.

ظریف در راس مرکز بررسی‌های استراتژیک

مسعود پزشکیان در 11 مرداد، در احکامی محمدجواد ظریف را به عنوان معاون راهبردی ریاست جمهوری و محمدجعفر قائم پناه را به عنوان معاون امور اجرایی رییس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری منصوب کرد.

محمدجواد ظریف پیش از این انتصاب، ریاست شورای راهبری دولت چهاردهم را برعهده داشت. او در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، وزیر امورخارجه ایران بود.

نکته قابل توجه این حکم معاونت جدید راهبردی بود. آن‌طور که در متن این حکم آمده است ظریف در راس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری قرار گرفته است و باید آن ساختار را در قامت معاونت راهبردی در خدمت گزارش‌دهی‌ به رییس‌جمهور قرار دهد.

محمدجعفر قائم پناه، چشم پزشک و فوق تخصص قرنیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران است. از جمله سوابق او می‌توان به معاونت توسعه و مدیریت منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس اولین دوره شورای شهر کرمانشاه و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اشاره کرد.

عارف، اولین انتصاب رییس جمهوری

مسعود پزشکیان در 7 مرداد پس از مراسم تنفیذ و در اولین حکمش، محمدرضا عارف را به مقام معاون اولی خود منصوب کرد.

عارف پس از روی کار آمدن دولت اصلاحات در سال 1376، به‌عنوان وزیر پست، تلگراف و تلفن با ۲۴۶ رای موافق از کل ۲۹۰ نماینده توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد و به کابینه دولت هفتم راه یابد.

در مرداد سال ۱۳۷۹ و حدود یک سال مانده به پایان کار دولت هفتم، پس از ادغام سازمان برنامه و بودجه با سازمان اداری و استخدامی به منظور ایجاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، عارف با حکم رییس‌جمهور، اولین رییس این سازمان شد.

محمدرضا عارف در دوره دوم دولت اصلاحات به‌عنوان معاون اول ریاست جمهوری منصوب شد.

مسعود پزشکیان همچنین در حکمی محسن حاجی‌میرزایی را به سمت رییس‌دفتر رییس‌جمهور منصوب کرد. حاجی‌میرزایی در دولت یازدهم وزیر آموزش و پرورش و رییس دفتر کابینه دولت بود.

جمیله علم‌الهدی و رضا مرادصحرایی از اعضای جدید هیات امنای سازمان ملی سنجش

محمد مخبر، رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی و سرپرست ریاست جمهوری دولت سیزدهم در حکمی در 7 مردادماه خطاب به سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، 8 نفر را به عضویت در این سازمان منصوب کرد. این حکم در پایگاه اطلاع‌رسانی قوانین و مقررات کشور منتشر شده است.

در ماده واحده اصلاح ماده ۱۱ اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور و انتخاب اعضای حقیقی هیات امنای این سازمان که در پایگاه اطلاع‌رسانی قوانین و مقررات کشور منتشر شده، حکم محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ۸ عضو حقیقی سازمان ملی سنجش در ۷ مردادماه ۱۴۰۳ درج شده است.

خبر مرتبط
انتصاب‌های دقیقه نودی دولت سیزدهم: نامه پزشکیان و بخشنامه مخبر راهگشا نبود؟

اکوایران: پس از اخباری که در فضای رسانه‌ای کشور درباره برخی عزل و نصب‌های دقیقه نودی در دستگاه‌های اجرایی شنیده می‌شد، نامه دو روز پیش مسعود پزشکیان به سرپرست ریاست جمهوری، موضوع را وارد فاز تازه‌ای کرد. روز گذشته «اقتصادنیوز» نیز از اسناد عزل و نصب‌های دقیقه نودی دولت پس از بخشنامه مخبر و نامه پزشکیان پرده برداشت.

در این حکم خطاب به سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه‌های صنعتی شریف و علوم پزشکی شهیدبهشتی آمده است:

photo_2024-08-04_18-38-28

به موجب بند ۱۱ ماده ۶ اساسنامه سعیدرضا عاملی و منصور کبگانیان به عنوان اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی برای عضویت در هیأت امناء سازمان به مدت ۴ سال انتخاب می‌شوند.

به موجب بند ۱۳ ماده ۶ اساسنامه روسای دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی برای عضویت در هیات امنا سازمان به مدت ۴ سال انتخاب می‌شوند.

به موجب بند ۱۴ ماده ۶ اساسنامه رجبعلی برزویی، ابراهیم سوزنچی، رضامراد صحرایی و جمیله علم الهدی برای عضویت در هیأت امناء سازمان به مدت ۴ سال انتخاب می‌شوند.

سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در مهرماه ۱۴۰۲ با دستور ابراهیم رئیسی تشکیل شد.