به گزارش اکوایران، در بسته خبری امروز -‌4 مردادماه 1403- نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای سیاسی کشور رخ داده است.

علی لاریجانی، دبیری شورای عالی امنیت ملی یا معاون اولی؟

 روزنامه اینترنتی «فراز» به نقل از شنیده‌های خبرنگار خود از رایزنی مسعود پزشکیان و علی لاریجانی برای تصدی سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی نهایی خبر داد.

بنابر ادعای این گزارش، پس از مراسم تنفیذ و تحلیف در روزهای ۷ و ۹ مرداد، علی لاریجانی، رسما به‌عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی معرفی خواهد شد.

البته پیش‌تر -روز گذشته، 3 مرداد- شایعه‌ای مبنی بر توافق مسعود پزشکیان و علی لاریجانی برای معاونت اول رییس جمهور منتشر شده بود که از سوی منابع نزدیک به رییس جمهور منتخب تکذیب شد.

علی لاریجانی در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ دبیر شورای عالی امنیت ملی بود که با استعفا از سمت خود به علت اختلاف با رییس‌جمهور وقت محمود احمدی‌نژاد، سعید جلیلی جایگزینش شد.

در جلسه جبهه اصلاحات با پزشکیان چه گذشت؟

جلسه‌ مجمع عمومی جبهه اصلاحات با رییس جمهور منتخب، اولین دیدار جمعی جبهه اصلاحات پس از پیروزی مسعود پزشکیان بود. محور اصلی نظرات ارائه شده به پزشکیان را می‌توان تحقق جامعه مدنی قدرتمند، توجه ویژه به جوانان و نیز حقوق زنان، اقوام و اقلیت‌های دینی، حل معضلات معیشتی مردم و البته توجه ویژه به خواستگاه رای رییس جمهور منتخب در انتخاب دولت، عنوان کرد. 

محسن آرمین، نایب‌رییس جبهه اصلاحات نیز از ایده تشکیل کابینه ائتلافی انتقاد کرد و گفت: تعامل به معنای تشکیل دولت ائتلافی نیست. دولت ائتلاف در نظام‌های انتخاباتی حزبی معنا می‌دهد. در نظام سیاسی ما و نظام انتخاباتی ما این مفهوم بی‌معناست.

او در ادامه افزود: تعامل به معنای تقسیم قدرت هم نمی‌تواند باشد. البته اقتدار‌گرایان وقتی در قدرتند دم از خالص‌سازی می‌زنند و وقتی انتخابات را می‌بازند شعار تقسیم قدرت سر می‌دهند.

آرمین همچنین عنوان کرد که اگر بنابه تقسیم قدرت باشد باید این اصل در تمامی سطوح قدرت در کشور انجام شود. نه فقط در دولت.

طرح رفع فیلترینگ در کانون اختلافات نمایندگان مجلس

مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود و عضو میانه‌رو مجلس درباره طرح دو فوریتی که روز گذشته نماینده بوکان درباره آن سخن گفته بود و به‌خاطر در مجلس تنش‌ به‌وجود آمده بود، اظهار کرد: طرح باید پیش برود و درباره آن بحث شود. اگر مطلوب بود، رای مثبت می‌گیرد و اگر برخلاف منافع کشور بود با رای منفی نمایندگان مواجه می‌شود. لاهوتی معتقد است که این طرح از دستور کار خارج نمی‌شود و نمایندگان مجلس دوازدهم چاره‌ای جز تصویب طرح ندارند.

از طرفی علیرضا سلیمی، سخنگوی هیات رییسه مجلس معتقد است که فیلترینگ از سوی مجلس شورای اسلامی اتفاق نیافتاده که مجلس بخواهد رفع فیلترینگ کند. سلیمی در ادامه عنوان کرد که فیلترینگ در زمان حسن روحانی و از سوی شورای عالی فضای مجازی اتفاق افتاد؛ بر این اساس، فیلترینگ با مصوبه مجلس شورای اسلامی نبوده است.

خبر مرتبط
هشدار وزیر اطلاعات و جانشین فرمانده انتظامی درخصوص حضور اتباع غیرمجاز/ تنش در مجلس بر سر فیلترینگ

اکوایران: امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی میان نماینده بوکان و دیگر نمایندگان بر سر طرح فیلترینگ تنشی ایجاد شد. در ادامه گمانه‌زنی‌ها درخصوص کابینه دولت چهاردهم، لیستی از نامزدهای وزارت راه و شهرسازی در رسانه‌ها دست‌به‌دست شده است. جانشین فرمانده انتظامی نیز در سخنانی تغییر دولت را در اجرای طرح نور بی‌اثر دانست و درخصوص حضور اتباع غیرمجاز نیز هشدار داد. وزیر اطلاعات نیز درخصوص اجاره ملک به اتباع، به مردم هشدار داد. در بسته خبری چهارشنبه 3 مرداد نگاهی به این وقایع و صحبت‌های مهم سیاسی روز انداخته‌ایم.

خودداری جلیلی و زاکانی از مناظره با زنگنه

توییتر شبکه دانشگاه تهران اعلام کرد که جلیلی و زاکانی از حضور در مناظره با زنگنه در تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران (UTV) درباره موضوع «کرسنت» خودداری کردند.

photo_2024-07-25_18-40-29

این شبکه در 18 تیرماه ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری این مناظره، اظهار کرده بود که در صورت موافقت نکردن هر کدام از طرفین، به مخاطبان اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

پیش‌تر بیژن زنگنه آمادگی خود را برای مناظره در خصوص پرونده کرسنت اعلام کرده بود. این پرونده در خلال رقابت‌های انتخاباتی از سوی برخی نامزدهای جریان انقلاب، علی الخصوص علی‌رضا زاکانی، علیه دولت اصلاحات مطرح شده بود. البته در همان رقابت‌ها مصطفی پورمحمدی انگشت اتهام را به سمت جلیلی نشانه گرفت از ضرر سنگینی گفت که به خاطر سنگ‌اندازی او برای به اجرای درنیامدن این قرارداد به کشور وارد شد.

ادامه استخدام‌های دقیقه نودی دولت سیزدهم

حمیده زرآبادی، نماینده مردم قزوین و فعال سیاسی اصلاح‌طلب طی توییتی از ادامه انتصابات دولت سیزدهم خبر داد. او نوشت: «بر اساس گزارش‌های رسیده، علی‌رغم دستور رییس‌جمهور منتخب و بخش‌نامه سرپرست محترم ریاست جمهوری، انتصابات متعددی در بانک توسعه صادرات و شرکت‌های تابعه‌ آن پس از ابلاغ این دستور و بخش‌نامه انجام گرفته که حتماً به‌فوریت پس از استقرار دولت چهاردهم اصلاح خواهد شد. از جناب آقای مخبر انتظار می‌رود با ورود مؤثر به موضوع انتصابات این‌چنینی و جلوگیری از این روند اجازه ندهند، تخلفاتی از این دست به پای دولت سیزدهم نوشته شود.»

photo_2024-07-25_18-07-57

خبر مرتبط
انتصاب‌های دقیقه نودی دولت سیزدهم: نامه پزشکیان و بخشنامه مخبر راهگشا نبود؟

اکوایران: پس از اخباری که در فضای رسانه‌ای کشور درباره برخی عزل و نصب‌های دقیقه نودی در دستگاه‌های اجرایی شنیده می‌شد، نامه دو روز پیش مسعود پزشکیان به سرپرست ریاست جمهوری، موضوع را وارد فاز تازه‌ای کرد. روز گذشته «اقتصادنیوز» نیز از اسناد عزل و نصب‌های دقیقه نودی دولت پس از بخشنامه مخبر و نامه پزشکیان پرده برداشت.

پزشکیان: کابینه پیشنهادی پس از مراسم تنفیذ و تحلیف در سریع‌ترین زمان ممکن به مجلس معرفی می‌شود 

مسعود پزشکیان صبح امروز در گفت‌وگو با رسانه دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای ضمن تشریح معیارها و ضوابط کلی انتخاب وزرا و اعضای هیات دولت، اعلام کرد پس از مراسم تنفیذ و تحلیف حداکثر سعی به کار گرفته می‌شود تا کابینه در سریع‌ترین زمان ممکن برای اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شود.

دیدار نماینده ولی فقیه در سپاه با رییس‌جمهور منتخب

حجت الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی صادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه درباره دیدار امروز خود با مسعود پزشکیان از «مسئولیت‌های سیاسی و اقتصاد او برای افزایش هدایت دینی جامعه» گفت: آقای دکتر پزشکیان مواضع بسیار خوبی در این حوزه داشته و عنوان کرد باید در مفاهیم دینی بازخوانی داشته باشیم و یک تلقی جدید از دین داری به جامعه ارائه دهیم.

یکی از موارد مهم در مورد آقای دکتر پزشکیان تسلط ایشان بر قرآن و نهج‌البلاغه است، ممکن است افراد زیادی این دو کتاب دینی را فرا گرفته باشند،  اما فرصت نهادینه کردن آن را در حکمرانی نداشته اند و خدا این نعمت را به آقای دکتر پزشکیان داده است.

«هرکس باید خودش راه فداکاری‌اش را بیابد.»

یوسف پزشکیان، پسر ارشد رییس جمهور منتخب، در واکنش ضمنی به کناره‌گیری آذری‌جهرمی از حضور در دولت، در حساب شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «برای کشور باید ⁧فداکاری⁩ کرد. فداکاری جلوه‌ها و شکل‌های مختلف دارد اما در کُنه همه آنها ترجیح منافع ملی بر منافع شخصی قرار دارد. گاهی با قبول نکردن مسئولیت و حمایت و گاهی با پذیرش مسئولیت! هرکس باید خودش راه فداکاری‌اش را بیابد.»

photo_2024-07-25_16-56-54

محمدجواد آذری جهرمی در 4 مردادماه در گفت‌و‌گو با رضا رشیدپور در «میز ایران» اظهار کرده بود که اگر پزشکیان از ما بخواهد کمک کنیم، ما حتما هستیم. ما فقط گفتیم سهمی از شما نمی‌خواهیم و فشار نمی‌اوریم. اگر تشخیص دادی از ما استفاده نکنی باز هم پشت شما هستیم تا زمانی که به آن گفتمان پایبند باشی.

ولایتی با مسعود پزشکیان دیدار کرد

علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل در دیدار با مسعود پزشکیان، رییس جمهوری منتخب در خصوص تحولات منطقه و وضعیت جهان گفت‌وگو کردند.

حضور پزشکیان در کمپ تیم ملی کشتی اعزامی به المپیک 

مسعود پزشکیان امروز- ۴ مرداد- با حضور در خانه کشتی ایران با اعضای تیم ملی کشتی کشور، اعزامی به المپیک پاریس دیدار و گفت‌وگو کرد. او ضمن حضور در کمپ تیم ملی کشتی کشور و گفت‌وگو با کشتی‌گیران، اعضای کادر فنی و رییس فدراسیون، برای تمامی اعضای کاروان اعزامی ایران به المپیک آرزوی موفقیت کرد.

1403050415255144530640084

احضار سفیر انگلیس به وزارت امور خارجه 

در پی اقدام دولت انگلیس در استرداد یکی از اتباع کشورمان به آمریکا به اتهام دور زدن تحریم‌ها، سایمون شرکلیف سفیر انگلیس در تهران، دیروز چهارشنبه، به وزارت امورخارجه احضار شد.