به گزارش اکوایران، در بسته خبری امروز -‌1 مردادماه 1403- نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای سیاسی کشور رخ داده است.

همتی، وزیر اقتصاد دولت پزشکیان؟

طی روزهای گذشته پس از تشکیل کارگروه‌های شورای راهبری دولت چهاردهم، اعضای این کمیته‌ها در حال بررسی گزینه‌های تصدی وزارت‌خانه‌ها بوده تا پس از ارزیابی انتخاب‌های نهایی را به رییس ‌جمهور اعلام کنند. امروز روزنامه «دنیای اقتصاد» به نقل از منابع آگاه عنوان کرد که عبدالناصر همتی به اتفاق آرا نفر اول کمیته انتخاب وزیر اقتصاد است.

همتی نیز صبح امروز از جلسه خود با مسعود پزشکیان خبر داد. او در این جلسه درباره روند سیاست‌‌های پولی، مالی، تجاری و صنعتی با رییس‌جمهور منتخب گفت‌وگو و ابراز امیدواری کرد در دولت چهاردهم با همراهی سایر قوا  یک تحول  مثبت در صحنه اقتصادی کشور رقم بخورد.

تلاش پزشکیان برای رفع فیلترینگ؟

روزنامه «اعتماد» در شماره امروز خود از تلاش مسعود پزشکیان برای جلب رضایت مقامات ارشد نظام برای رفع فیلترینگ خبر داد. این روزنامه نوشت: قرار است پزشکیان پس از کسب مجوزهای لازم، در یکی از نخستین اقدامات دولتش طرحی را ذیل عنوان «رفع فیلترینگ» راهی بهارستان کند تا نمایندگان در‌خصوص آن تصمیم‌گیری کنند.

کیفرخواست رائفی‌پور صادر شد/ تحقیقات قوه قضاییه در مورد «مصاف»

مهدی کشت‌دار، مدیرمسئول خبرگزاری میزان، از صدور کیفرخواست برای علی‌اکبر رائفی‌پور و ادامه تحقیقات درباره موسسه مصاف خبر داد.

او در توییتی نوشت: کیفرخواست علی‌اکبر رائفی‌پور در عنوان اتهامی نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی صادر و پرونده وی به دادگاه ارسال شد. همچنین در مورد مسائلی که پیرامون موسسه مصاف مطرح شده بود، تحقیقات قضایی آغاز شده و همچنان ادامه دارد

توییت

اشاره کشت‌دار به مسائل پیش آمده در خصوص موسسه مصاف، به اسنادی مربوط بود که جلیل محبی منتشر کرد. در گرماگرم رقابت درونی طیف‌های انقلابی و در پی حملات رائفی‌پور به قالیباف، جلیل محبی، روحانی نزدیک به این چهره مطرح جبهه انقلاب، اسناد بانکی متعددی از موسسه مصاف منتشر کرد و انگشت اتهام را به سمت رائفی‌پور و نزدیکانش چرخاند.

زمان زیادی نگذشت که محمدرضا فرزین -رییس کل بانک مرکزی- به انتشار این اسناد بانکی واکنش نشان داد. فرزین تاکید کرد دسترسی به تراکنش‌ها و اطلاعات مالی و بانکی افراد و موسسات بدون دستور قضایی و انتشار آن در فضای مجازی، جرم محسوب می‌شود. او گفت: «مدیران و مسولان ذیربط باید فورا تحقیقات، پیگیری‌ها و بررسی‌های لازم درقبال سناریوهای مختلف و فنی این اقدام غیرقانونی را از موسسه مربوطه، افراد خاطی انتشار دهنده و حساب‌های این موسسه در بانک‌های عامل، انجام و نتایج آنرا ارائه کنند.»

البته تا به الان خبری مبنی بر برخورد با انتشار دهندگان این اسناد منتشر نشده است. حالا باید دید آیا اتهاماتی که به واسطه این اسناد به رائفی پور و موسسه مصاف وارد شده است برای او پرونده دیگری ایجاد می‌کند یا خیر.

خبر مرتبط
زد و خورد مجازی خودی‌ها در توییتر

رائفی‌پور و نزدیکانش که در دور اول انتخابات علیه رئیس مجلس دست به افشاگری‌هایی زدند، حالا در موضع مقابل قرار گرفتند و خود را در مظان اتهامات مالی می‌بینند. اسناد و مدارک در کف توییتر و تلگرام بین دو طرف دست به دست می‌شود.

انتقاد روزنامه «خراسان» از حمله نماینده مجلس به ظریف

امروز روزنامه «خراسان» با اشاره به تذکر روز گذشته رهبر انقلاب مبنی بر جلوگیری از «تشنج در افکار عمومی مردم» خطاب به مهدی کوچک‌زاده، نماینده تهران که روز گذشته در صحن مجلس، محمدجواد ظریف را سمبل اختلاف و نفاق نامید، نوشت: این اقدامات نشان می‌دهد عده‌ای با آن که عنوان انقلابی را به دوش می‌کشند، به مطالبات و دغدغه‌ها رهبری توجه نمی‌کنند و مسیر تحریف و تنش را انتخاب کرده‌اند.

این روزنامه اصولگرا همچنین اشاره‌ای نیز به سخنرانی رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس دوازدهم- پس از اعلام نتایج انتخابات مجلس- کرد که از «سخنان اختلاف‌انگیز و دعوا راه انداختن‌ها و ستیزه‌گری‌های دشمن‌پسند» برخی نمایندگان سخن گفتند، یکی از نمایندگان[حمید رسایی] همان شب به صداوسیما آمد و سخنان اختلاف برانگیزی زد که نتیجه آن، برکناری شبانه معاون سیاسی صداوسیما بود.

موضوع مهمی که این‌روزها بین تحلیل‌گران سیاسی محل بحث جدی است دقیقا به این دست اخبار مربوط است. آیا دولت پزشکیان هم‌چون دولت‌های اعتدال و اصلاحات قرار است سطح تنش بالایی با هسته‌های قدرت در نظام تجربه کند یا شاهد فصل جدیدی در سیاست هستیم. این روزها تحلیل‌گران به شواهدی (اخباری) که برای هر دو سناریو مطرح می‌شود توجه زیادی می‌کنند.

خبر مرتبط
توئیت رهبر انقلاب خطاب به پزشکیان/ پورمحمدی، گزینه اول وزارت کشور؟

اکوایران: امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رهبر انقلاب اسلامی دیدار داشتند. حواشی و گمانه‌زنی نیز درخصوص کابینه مسعود پزشکیان همچنان ادامه دارد. جواد ظریف نیز توضیحات جدیدی از روند کاری شورای راهبردی اعلام کرد. امروز هم سند دیگری به رسانه‌ها درز کرد که نشان می‌داد برادرزاده وزیر ارشاد فعلی یک روز پس از انتخابات پست گرفته است. در بسته خبری یکشنبه 31 تیر نگاهی به این وقایع انداخته‌ایم.

«دولت پزشکیان، بهترین دولت بعد از انقلاب اسلامی»

سردار حسین علائی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در دوران جنگ تحمیلی که سال‌ها است که مواضع میانه‌رو شناخته می‌شود، امروز -‌1 مرداد- پس از دیدار با مسعود پزشکیان گفت: «حدود ۵۰ سال است که با دکتر پزشکیان رفاقت دارم. این دیدار نیز رفاقتی و در عین حال پیشنهاداتی بود که بنده در حوزه‌های مختلف دادم و ایشان مثل همیشه استقبال کردند و قرار شد نظراتمان را باز هم بصورت مرتب به او انتقال دهیم. به نظر من این دولت، بهترین دولت بعد از انقلاب اسلامی خواهد بود.»

گفتنی است که گاهی اسمی از حسین علائی هم در گمانه‌زنی‌های کابینه چهاردهم نیز مطرح می‌شود. 

ظریف: قانون اقدام راهبردی مجلس باید رعایت شود

محمدجواد ظریف در صفحه ایکس خود در خصوص قانون اقدام راهبردی مجلس نوشت: صرف نظر از دیدگاه‌های شخصی، قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای، قانون کشور است و باید رعایت شود. ایران در انجام اقدامات جبرانی کاملاً در چارچوب حقوق خود تحت برجام عمل کرده است. دولت آتی رییس جمهور منتخب پزشکیان آماده است تا در گفتگو با حسن نیت - مطابق با برجام و قوانین ایران - برای تضمین پایبندی متقابل به این دستاورد بی نظیر دیپلماسی شرکت کند.

خبر مرتبط
گفتمان دولت پزشکیان در سیاست داخلی و خارجی به بیان ظریف

محمد جواد ظریف رییس شورای راهبری دوره انتقال دولت در نشست واکاوی گفتمان دولت چهاردهم اظهار کرد: مبنای گفتمانی دکتر پزشکیان در سیاست داخلی و سیاست خارجی، دوگانه نگرش تهدیدمحور و فرصت‌محور است. اگر ما بتوانیم با یک تغییر پارادایم نگرش تهدیدمحور حاکم بر تعامل داخلی و خارجی را به نگرش فرصت‌محور تبدیل کنیم می‌توانیم راه را به جلو پیش ببریم.

۳۰۰۰ ایرانی در ترکیه زندانی‌اند

معاون کنسولی مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه، امروز -‌1 مرداد- در نشست با خبرنگاران از صدور  یک میلیون و ۶۶۰ هزار روادید برای اتباع خارجی برای سفر به ایران در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که حدود پنج میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند.

او همچنین تعداد زندانیان ایرانی خارج از کشور به غیر از ترکیه را ۷۰۰ نفر و تعداد زندانیان ایرانی در ترکیه را در حال حاضر ۳ هزار نفر عنوان کرد.