به گزارش اکوایران؛ در فهرست اعلام شده هیئت وزیران که مسعود پزشکیان به مجلس ارائه کرده است، « سیدرضا صالحی امیری» به عنوان وزیر پیشنهادی وزارتخانه میراث فرهنگی در دولت چهاردهم معرفی شده است.

سیدرضا صالحی امیری زاده 1340 در شهرستان بابل است،‌صالحی امیری دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم سیاسی و دکترای مدیریت دولتی از دانشگاه آزاد اسلامی و دانشیار دانشگاه است . 

آغاز فعالیت رضا صالحی امیری در دهه 60 و 70 با معاونت ویژه در وزارت اطلاعات بوده است .صالحی امیری در سال‌های بعد در مشاغلی همچون رئیس کمیته اجتماعی شورای عالی امنیت ملی، عضو هیئت رئیسه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، معاون بررسی‌های استراتژیک، عضو هیئت امنای مؤسسه مطالعات راهبردی، مشاور رئیس‌جمهور در دولت سید محمد خاتمی، عضو شورای اجتماعی کشور و عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت خدمت نمود.

در سال 92 رضا صالحی امیری به عنوان وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت ورزش و امور جوانان نتواست از مجلس رای اعتماد بگیرد و از راهیابی به کابینه یازدهم بازماند. وی پس از آن از سوی رئیس جمهوری به عنوان رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی منصوب شد.

سید رضا صالحی امیری پس از استعفای علی جنتی در ۲ آبان ۱۳۹۵ طی نامه‌ای به رئیس مجلس از سوی رئیس جمهوری به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی معرفی شد و توانست با رای اعتماد مجلس به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کار خود را آغاز کند.

از دیگر سوابق اجرایی ایشان میتوان به‌ هشت سال معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ، مدیرمسئول و سردبیر، در نشریات و مؤسسات علمی همچون مؤسسات مطالعات سیاسی، مطالعات راهبردی، فصلنامه مطالعات میان فرهنگی، نشریه علمی پژوهشی مدیریت فرهنگی و… اشاره کرد.

وی در زمان برگزاری انتخابات دوازهم درباره دیدار یک خواننده نسل جدید (تتلو) با ابراهیم رئیسی سخنانی را مطرح کرد «این یک طنز انتخاباتی است. این یک شوخی است، من به کاندیدای عزیزی که در صحنه رقابت است پیام می‌دهم که اگر واقعاً نیاز به حمایت هنرمندان داشتید به من پیام می‌دادید و من برای شما می‌فرستادم» که موج انتقاداتی را در فضای مجازی ایجاد کرد.

وی همچنین کسی بود که پس از پیروزی مجدد حسن روحانی در انتخابت ریاست جمهوری دوازدهم، به‌عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه نشست کابینه نامه ای را به عبدالعی علی عسکری رئیس صدا و سیما نوشت و در آن خواستار پخش مناجات ربّنای محمدرضا شجریان در ایام ماه مبارک رمضان شد.لازم به ذکر است حسن روحانی در جریان مناظرات انتخاباتی، به عدم پخش مناجات مزبور در تلویزیون اعتراض کرده بود.