به گزارش اکوایران، شب گذشته بود که رهبران سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه طی بیانیه‌ای بدون اشاره به اقدامات اسرائیل در نوار غزه خواستار جلوگیری از افزایش تنش در خاورمیانه توسط ایران و متحدانش شدند.

تروئیکای اروپایی در ادامه بیانیه خود اعلام کردند که ما با همه طرف‌ها برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها همکاری کنیم. جنگ باید اکنون پایان یابد و تمامی اسرایی که هنوز در بازداشت حماس هستند باید آزاد شوند. مردم غزه به تحویل و توزیع فوری و بدون محدودیت کمک نیاز دارند.

بیانیه تروئیکا زیاده‌خواهی است

حالا ایران در مقابل این بیانیه واکنش نشان داد و اعلام کرد که برای استفاده از حقوق خود از کسی اجازه نمی‌گیرد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه امروز اعلام کرد: «بیانیه سران کشورهای اروپایی در حالی منتشر شده که در اثر بی تفاوتی کشورهای حامی رژیم اسرائیل، ارتکاب انواع جنایات بین‌المللی از جمله نسل‌کُشی و جنایات جنگی علیه ملت فلسطین استمرار دارد.»

او در ادامه گفت که این کشورها بدون توجه و اعتراض به اقدامات اسرائیل به صورت وقیحانه از ایران می‌خواهند که از  اقدام تنببهی و بازدارنده علیه رژیم اسرائیل به حاکمیت و تمامیت سرزمینی ایران خودداری کنند. درحالی که این درخواست فاقد منطق سیاسی است و مغایرت کامل با با اصول و قواعد حقوق بین‌الملل و مطالبه‌ای زیاده‌خواهانه است.

سخنگوی وزارت خاجه تاکید کرد که این بیانیه به منزله حمایت علنی و عملی از منشاء جنایات بین‌المللی و تروریسم در منطقه و تشویق و پاداش به آمران و عاملان ارتکاب نسل‌کُشی، جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و تروریسم به شمار می‌رود.