به گزارش اکوایران، بازار ارز در روز جاری تحت تاثیر تنش‌های منطقه‌ای به مسیر روز قبل و رشد آرام خود ادامه داد. به طور کلی درگیری‌های نظامی و افزایش سطح تنش ژئوپلیتیک بازار ارز را ملتهب می‌کند.

بنابراین نوسان فعلی در پی ترور اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران در شب پس از تحلیف مسعود پزشکیان توسط رژیم صهیونسیتی طبیعی است.‌ قیمت دلارتهران در روز جاری در کانال ۶۰ هزار تومان پیشروی کرد و در لحظه نگارش این گزارش خود را به نیمه دوم این کانال رسانده است.

نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل با موضوع وضعیت خاورمیانه برگزار شده است، اخبار منتشر شده از این نشست نشان می‌دهد که بسیاری از کشورها اقدام اسراییل را محکوم کرده‌اند و فضای بین‌المللی ایجادشده علیه اسرائیل سنگین‌تر شده است.

مقایسه با پیش از عملیات وعده صادق

بررسی اکوایران از قیمت دلار نشان می‌دهد که دلار تهران نسبت به فروردین ماه که حمله انتقامی ایران علیه رژیم صهیونسیتی اسرائیل انجام شد با شیب کمتر و سرعت ملایم‌تری در حال رشد است.

اکوایران در این گزارش دیدبان علت تفاوت فعلی رفتار دلار تهران در آستانه حمله انتقامی ایران علیه اسرائیل با پیش از پاسخ انتقامی ایران در فروردین ‌ماه را بررسی می‌کند. یکی از دلایل آنست که پس از عملیات وعده صادق اطمینان به توان نظامی کشور افزایش یافته و نگرانی‌ها نسبت به تهدید‌ها کمتر شده است.

مورد دوم به اجماع جهانی ایجاد شده علیه اسرائیل برمی‌گردد که سنگین‌تر شده است. دلار نسبت به موضع‌گیری های بین‌المللی حساس است و با نگاهی به اظهارات جهانی آرام‌تر از قبل است. سطح حمایت از رژیم صهیونسیتی کاهش یافته و فشارها علیه این رژیم افزایش پیدا کرده است.

 مورد سومی که وجود دارد اطمینان تحلیلگران و مردم نسبت به هوشمندانه‌ و سنجیده بودن پاسخ ایران است. پس از فروردین ماه اعتماد به هوشمندانه بودن پاسخ ایران و عاقبت‌سنجی این اقدام در شرایط فعلی افزایش یافته است.

مورد چهارمی که معامله ‌گران را ترسانده ریزش سنگین دلار پس از انتقام فروردین‌ماه است، با توجه به مشخص نبودن زمان دقیق انتقام، معامله‌گران نمی‌توانند تصور کنند که چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد و از ریزش سنگین دلار پس از آن می‌ترسند.

مورد پنجمی هم که باعث شده تا روند افزایش نرخ ارز نسبت به فروردین ماه آرام‌تر باشد و معامله گران بیشتر احتیاط کنند آنست که برخی از تحلیلگران متصورند که معرفی کابینه دولت جدید در این شرایط می‌تواند باعث توقف روند صعودی و حتی اصلاح قیمت ارز شود.

البته در نقطه مقابل این دیدگاه هم وجود دارد که از محدوده‌های فعلی دلار نمی‌توان شاهد ریزش سنگین مشابه فروردین ‌ماه بود.

طلا از دلار پیش افتاد

در حال حاضر تتر بالاتر از دلار تهران قرار گرفته است که ‌نشان‌ می‌دهد در روز جاری جو افزایشی در بازار ارز حاکم بوده است ولی قیمت طلا بیشتر از دلار تهران افزایش یافت، علت این اتفاق، افزایش قابل توجه اونس جهانی طلا پس از اتفاقات خاورمیانه است. اونس جهانی طلا در دو روز گذشته بیش از ۵۵ دلار رشد کرده است.

در روز جاری علیرغم رشد قیمت طلا، حباب سکه امامی کاهش یافت و وارد کانال ۱۸ درصدی شد. با وجود عبور نیم سکه از نیمه کانال ۲۳ میلیون تومانی حباب نیم سکه به کم‌ترین سطح از ابتدای سال جاری در محدوده ۳۴ درصدی رسید. بیشترین افزایش قیمت در روز جاری توسط طلای آب شده رقم خورد و طلای آب شده از نیمه کانال ۱۵میلیون تومانی عبور کرد.