درجلسه امروز شورای شهر تهران رییس سازمان بازرسی از مشکلی که در روند عرضه املاک شهرداری تهران در بورس ایجاد شده  اشاره کرد .در ادامه جلسه هم نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا توضیحاتی بیشتری در این خصوص داد و گفت: لازم است در این باره توضیح داده شود که چطور بدون بررسی و کنترل دقیق املاک وارد فرآیند بورس شده و این قصور در کدام حوزه صورت گرفته و چطور املاک با وجود مشکلات حقوقی وارد فرآیند بورس شدند. 

 ناصرامانی عضو شورای شهرتهران درخصوص مشکلاتی که برای املاک شهرداری ایجاد شده به اکوایران گفت : ما هم در حد اخبار غیررسمی شنیده ایم که درخصوص اسناد دوملکی از طریق بورس فروخته شده ادعاهایی مطرح شده است و به همین دلیل شهرداری باید خسارت 70 میلیارد تومانی پرداخت کند . البته این موضوع هنوز تایید نشده و شافاف نیست اما از شهرداری تهران خواسته ایم دراین رابطه به شورا گزارش دهد .

وی ادامه داد: از همان ابتدا به شهرداری گفته شد املاک شهرداری املاک خاصی است که ممکن است عرضه آن دربورس دچار مشکلاتی شود . این دو ملکی بود که قابل عرضه در بورس تشخیص داده شد بود و این مشکلات ایجاد شد .

مدتی پیش یکی از کانال های خبری در حوزه شهری نوشته بود :‌شهرداری تهران چند ملک را برای فروش در بورس کالا عرضه کرد بدون اطلاع از اینکه این املاک توقیف هستند.

املاک شهرداری با حدود هشت ماه تاخیر روی تابلو بورس قرار گرفت و در نهایت به فروش رفت.پس از فروش و در زمان نقل و انتقال سند مشخص شده این املاک توسط سازمان تأمین اجتماعی به دلیل بدهی توقیف است و همین باعث جریمه حدودا ۷۰ میلیاردی شهرداری شده است.

این درحالی است که چند روز پیش پیش معاون امور مالی و اقتصادی شهرداری تهران گفته بود 10 ملک شهرداری آماده عرضه در بورس است.لطف‌الله فروزنده با اشاره به اینکه عرضه املاک شهرداری در بورس ادامه دارد، گفت: «ارائه املاک در بورس فرایندی دارد که باید الزامات آن رعایت شود.»

وی ادامه داد: «فروش املاک شهرداری تهران در بورس به قوت خود باقی است اما از سایر ظرفیت‌های قانونی در این زمینه هم استفاده می‌کنیم.»

فروزنده با اشاره به فروش دو ملک شهرداری در بورس گفت: «10 ملک دیگر هم برای فروش در بورس آماده شده است و بعد از فروش، املاک دیگری را برای عرضه در بورس آماده خواهیم کرد.»

پیش از این شهرداری تهران درخصوص مزایای فروش املاک شهرداری در بورس اعلام کرده بود که فروش املاک از طریق بورس کالا، ابزار مالی جدیدی است که شهرداری تهران از آن بهره می‌برد و این نوع از فروش، به قدری شفاف است که ظرف مدت ۳ ماه سند قطعی به نام خریدار منتقل خواهد شد. شفافیت بالا، اعتمادسازی و مولدسازی املاک از مزایای عرضه املاک شهرداری در مقایسه با روش های سنتی حراج املاک از جمله مزایده است. همچنین تعدد دفعات عرضه که تا ۷ روز قابل تکرار است باعث می‌شود، فرایند فروش املاک بسیار کوتاه‌تر شود که منجر به استقبال بیشتر متقاضیان خواهد شد.