کارزار برکناری شهرداری تهران که از 22 فروردین ماه به راه افتاده را تاکنون بیش از 31 هزار نفر امضا کرده اند.  خطاب این کارزار اعضای شورای شهر تهران هستند.

 سید جعفرتشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران دراین خصوص به اکو ایران می گوید:هم کارزار بوستان قیطریه و هم کارزار عزل شهردار پیام های خاصی برای مسئولان دارد،این که اگر با لحن کارشناسی و اقناعی با مردم سخن نگوییم باید منتظر چنین پیامدهایی باشیم . مردم ما مردمی مومن و مسلمانی هستند و با ساخت مسجد مشکلی ندارند اما این اعتراض ها نشان می دهد که از لحن مدیران و در این موضوع از لحن مدیریت شهری راضی نیستند واین گونه ناراحتی خود را ابراز کردند .

او ادامه می دهد : مدیران باید آداب صحبت با مردم را بدانند ،عجله درپاسخ گویی و حاضرجوابی در هر موضوعی درست نیست و اگر با منطق و استدلال و آرامش با مردم سخن گفته شود آنها هم سخنان ما را می پذیرنند و اگر استدلال ما اشتباه باشد هم باید عذرخواهی کرده و روش خود را اصلاح کنیم ،نباید به گونه ای رفتار کنیم که موضوعات به چالش های بزرگ تبدیل شود .

تشکری هاشمی معتقد است باید قوانین اصلاح شود و مجلس به این موضوع ورود پیدا کند که انتخاب شهردار مانند  بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا با مردم شهر باشد ،درحال حاضر شهردار با واسطه شورا که منتخب مردم هستند انتخاب می شود اما اگر  مستقیم توسط مردم انتخاب شوند،از پشتوانه قوی مردمی برخوردار خواهد بود و هم می‌توانیم بگوییم آن شهردار هم با شناختی که از خواست های مردم و خاستگاه مردم دارد، می تواند نقش اثربخش‌تری داشته باشد.

 او درخصوص مقاومت شوراها در خصوص حذف حق انتخاب شهردارهم توضیح می دهد :‌این که گفته می شود مهم‌ترین وظیفه شورا انتخاب شهردار است درست نیست ، این مربوط به یکی دو روز نخست کار شوراهاست . پس 4 سال دیگر را شورا می‌خواهد چه کار کند؟ اگر منظور مهم‌ترین ماموریت شهرداری و شورای شهر همین دو روز هست، که غیرمنطقی است. ولی متاسفانه باید بگویم وقتی این دو روز تصمیم گرفتند چهار سال بایستی با آن تصمیمشان مدارا کنند . درحالیکه اگر ما وظیفه را به عهده مردم بگذاریم،   خواهیم دید که شوراهای شهر وظایف و موضوعات برزمین‌مانده‌ی زیادی دارند. یک بخشی‌ از آن حوزه‌های قانونگذاری است و یک بخشی از آن هم حوزه‌های نظارتی است.

تشکری هاشمی ادامه می دهد: یکی از مشکلات ما حوزه نظارت است که در برخی موضوعات آن گونه که باید ورود پیدا نکردیم و  بخشی از آن به تعارفات می‌گذرد و بخشی‌اش به روابط که منطقی نیست ، درحالیکه اگر شهردار منتخب مردم باشد، اولا در مقابل همه‌ی مردم شهر مسوول هست و بعد شورا هم به وظیفه‌ی قانونی خودش که نظارت است به طور دقیق ورود پیدا خواهد کرد.

به گفته وی درحال حاضر حوزه نفوذ شورای شهر فقط در حد شهرداری است  و بایستی جزو مطالباتمان از مجلس این باشد که حوزه‌ی نفوذ شوراها را بر همه‌ ارکان شهر تسری دهند و شوراها به‌عنوان سیاستگذاران شهر عمل کنند نه به عنوان سیاستگذاران شهرداری. در آن صورت اعضای شورای شهر نباید نگران باشند که وزن کارشان سبک شده و مردم هم اطمینان دارند آن کسی را که پسندیدند را برای شهر انتخاب کردند و نهایتا  اعضای شورا به دقت بر عملکرد شهرداری و سایردستگاه‌ها نظارت عادلانه و اثربخش خواهند داشت.