به گزارش اکوایران، هنوزجزییات کشف فساد 20 هزار میلیاردی در شهرداری تهران که سال گذشته شهردار تهران اعلام کرد برای بسیاری از اعضای شورای شهر و شهروندان تهرانی شفاف نشده بود که شهردار تهران در اظهار نظری تازه اعلام کرد «۴۰ هزار میلیارد تومان از امکاناتی که افرادی آن را برده بودند، به شهرداری بازگرداندیم.» علیرضا زاکانی تاکید کرده که لیستی از کسانی که امکانات شهر را برده‌اند، تهیه شده است.

او در بخشی از سخنانش به مبارزه با رشوه هم اشاره کرده و گفته است:‌ «عده‌ای رشوه می گرفتند و می گیرند، ما عقب افتادگی زندگی این افراد را دنبال می کنیم که سیر شوند. در حقوق و دستمزد و تغییر وضعیت اتفاقاتی را رقم زدیم و در گام دوم سعی کردیم آموزش دهیم که کار آنها خطاست. در گام سوم سیستم را به گونه ای رقم می زنیم که ارتباط با مردم به حداقل برسد. در گام چهارم نظارت تشدید می شود و در گام پنجم برخورد جدی و قاطع صورت می گیرد. این آمار بسیار کاهش یافته و باید تلاش کنیم که اشکالات رفع شوند. مسیری که ما طی کرده ایم مسیر استیفای حقوق مردم است.»

بازگشت به خزانه؛ از ادعا تا واقعیت 

اما این 40 هزار میلیارد تومان که توسط کسانی برده شده و چگونه به خزانه شهر بازگشته است؟«احمد صادقی»، رییس کمیته شفافیت شورای شهر به «اکو ایران» با اشاره به این که املاک زیادی بدون مجوز در دست اشخاص بوده که رای به بازگشت آنها صادر شده به طور مثال به تازگی مجتمع تجاری در منطقه 16 که مدت ها مورد دعوای شهرداری بوده با تلاش حقوقی شهرداری به این مجموعه برگشته است .

او تاکید می کند: ‌این رقم عمدتا در حوزه املاک است، املاکی که در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفته و توافق به آن صورت که باید طی نشده و آورده شهرداری هم در آن پروژه ملک بوده و زمین را در اختیار سرمایه گذار گذاشته که پس از برهم خوردن توافق تعیین تکلیف شده و این زمین ها برگشت داده شده و رقم آن به رقمی که از سوی شهرداری اعلام شده، می رسد.

او درخصوص این که جزییات 40 هزار میلیاردی که به شهر بازگشته به شورای شهر اعلام شده است یا خبر هم پاسخ می دهد: ‌اگر عضوی این درخواست را کرده باشد، ریاست شورا در جریان است وباید از طریق هیات رییسه این موضوع پیگیری شود .

صادقی تاکید می کند لیست املاک واگذار شده شهرداری باید در سامانه شفافیت قرار بگیرد در حال حاضر معاونت فرهنگی و اجتماعی متولی دبیرخانه بند 6 است و بایستی کلیه املاکی که مصوبه دارند یا ندارند و در اختیار افراد برای فعالیت های مرتبط گذاشته در سامانه شفافیت قرار بگیرد . باید در کنار پلاک این خانه ها هم تابلوهایی نصب شود که این ملک به چه کسی با چه کارکردی داده شده که متاسفانه این کار انجام نشده است.

بی‌خبری از بازگشت اموال

 «ناصرامانی»، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران به «اکو ایران» می گوید از جزییات 40 هزار میلیاردی که به شهر بازگشته اطلاعی ندارد اما درخصوص 20 هزار میلیارد تومانی که شهردار تهران نخستین بار مطرح کرد لیستی از 110 ملک در گزارش رییس وقت سازمان بازرسی شهرداری در صحن شورا مطرح شد، بعد از آن گزارش پیگیری کردیم و این لیست به ما داده شد که تعداد زیادی از املاک و اراضی بود که عمدتا بین شهرداری و پیمانکاران و سرمایه گذاران مورد اختلاف بود و شهرداری با پیگیری های حقوقی و حکم داده این املاک را پس گرفته بود . اما مبلغ 40 هزار میلیارد و لیستی که تهیه شده اطلاعی نداریم .

نظر شهردار محترم اما غیرمستند!

«جعفر تشکری هاشمی»، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم درباره  40 هزار میلیارد از اموال شهر که به شهرداری بازگشته است به «اکوایران» می گوید: ‌تا زمانی که اطلاعات آن به شورا داده نشده باشد هر عددی که گفته شود از نظر ما محترم است اما فاقد امکان راستی آزمایی و ارزیابی است و بایستی 40 هزار میلیارد که توانستند به بیت المال برگردانند را با مشخصات دقیق به شورا اعلام کنند اگر ملک بوده به چه شماره پلاکی و چطور به بیت المال بازگشته است.

او ادامه می دهد: بازگشت خانه سازمانی که دراختیارکارکنان شهرداری بوده و تخلیه شده و قرار است فردی دیگر در آن سکونت کند شاید تعبیر درستی برای بازگشت دارایی مردم به صندوق بیت المال نباشد و از جنس بازگشت پول به خزانه بیت المال نیست. برای آن که بتوانیم به درستی قضاوت کنیم باید مستندات این که چه سرمایه ای از شهر هدر رفته و حالا بازگشته در اختیار افکار عمومی قرار گیرد .

دسترسی آزادِ اطلاعات برای افکار عمومی

 «مهدی اقراریان»، رییس کمیته نظارت شورای شهر هم از جزییات بازگشت 40 هزار میلیاردی که شهردار تهران اعلام کرده اطلاعی ندارد. او درباره اینکه این ارقام از چه محلی بازگشته هم معتقد است اگر عدد و رقمی مطرح می شود باید به صورت دقیق اطلاعات آن به افکار عمومی داده شود .

او به «اکو ایران» می گوید: سال گذشته نیز عدد 20 هزار میلیارد مطرح شد که درخصوص آن بررسی کردیم و به این جمع بندی نرسیدیم که این عدد دقیق است.