به گزارش اکوایران، جعفر تشکری هاشمی صبح امروز در جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه در مورد وضعیت سامانه حمل و نقل معلولان و جانبازان بارها تذکر دادم، گفت: متأسفانه نه تنها تذکرات موثر واقع نشد و عملیات متوقف نشد، بلکه دستور تسریع در کار داده شد و هم سامانه منتقل شده و هم تجهیزات آن منتقل شده و از روز گذشته خط ارتباطی ۶۳۰۵ که سال‌ها به معلولان و جانبازان خدمات حمل و نقلی ارائه می‌کرد در حال حاضر از دسترس خارج شده است.

وی با بیان اینکه بر همین اساس و با توجه به این موضوع سوالی را از شهردار تهران مطرح کردیم، تصریح کرد: شهردار تهران می‌بایست در مهلت قانونی به سوالاتی که مطرح می‌کنیم پاسخ دهند و متن این سوالات از شهردار تهران درباره جدا شدن سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان از اتوبوسرانی و الحاق آن به سازمان تاکسیرانی مصداق تغییر در ساختار اداری شهرداری است که بر اساس قانون این تغییر ساختار باید از شورای شهر مجوز بگیرد و همچنین تصویب بودجه سالانه برای این سامانه در شورای شهر ذیل سازمان اتوبوسرانی بود و بر اساس قانون شهرداری تنها بخش کمی از بودجه را می‌تواند جابجا کند و برای جابجایی ردیف بودجه باید از شورای شهر مجوز بگیرد.

عضو شورای شهر تهران در درباه سومین سوالش گفت: واگذاری و جابجایی دارایی‌های شرکت واحد بر اساس قانون باید مصوبه مجمع اتوبوسرانی را داشته باشد که ندارد و همچنین ما در بودجه ۱۴۰۲ و همچنین در برنامه توسعه‌ای هیچ مجوزی مبنی بر ارائه دارایی به استارت آپ‌ها ندادیم و همچنین واگذاری املاک شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی مستلزم دریافت مجوز از شورای شهر است که باید شهردار تهران در این مورد پاسخ دهد.

وی افزود: چرا قبل از تعیین مکان مناسب و اتخاذ تمهیدات و امکانات مناسب برای معلولان این سامانه جابجا شد؟ مجمع عمومی شرکت واحد هر گونه واگذاری املاکش را منوط به اخذ مجوز کرده است و سوال آخر این است که علت قطع شدن سامانه از روز گذشته که به نوعی قطع ارائه خدمات به جانبازان و معلولان است، چیست؟

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: امید است شهردار تهران در مهلت قانون به این هشت سوالی که ذیل جابجایی سامانه حمل و نقل عمومی جانبازان و معلولان قرائت شد، پاسخ دهد.

همچنین ناصر امانی در این جلسه  ضمن ارائه گزارش بازدید از محله علی آباد جنوبی واقع در منطقه ۱۶ با بیان اینکه این ناحیه ۴۸ هزار نفر جمعیت دارد، اظهار کرد: ۵۲ شهرک محصور و غیرمحصور در این ناحیه وجود دارد که کم نظیر است.

وی با بیان اینکه این محله هفت بوستان دارد، خاطرنشان کرد: مردم از بوستان های این محله به دلیل وجود دکل های فشار قوی، چندان نمی توانند استفاده کنند و این دکل ها ۶۷ هکتار را به خود اختصاص دهند. از سویی دیگر از بوستان پهلوانان این محله نیز نمی توان به دلیل عدم امنیت استفاده کرد و کارتن خواب ها در این بوستان مستقر هستند و امنیت شهروندان در بوستان تأمین نشده است. شهرداری زحمت زیادی برای راه اندازی و نگهداری این بوستان ها می کشد اما به دلیل چنین مسائلی ظرفیت استفاده از آنها نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با اعلام اینکه دو دبیرستان بزرگ با ظرفیت هزار و ۶۰۰ نفر رها و به فضایی برای تجمع معتادان تبدیل شده است، تصریح کرد: مردم این منطقه از لحاظ اقتصادی وضعیت مناسبی ندارند و می توان از این دو دبیرستان استفاده کرد که نیاز به پیگیری دارد.

وی ضمن انتقاد از وضعیت نگهداشت در محله، یادآور شد: نظافت شهر چرخه معیوبی پیدا کرده و اخیراً شهردار تهران حکمی را برای مدیرعامل پسماند برای تنظیف شهر صادر کرد و امیدواریم آقای محمدی در این مسئولیت موفق شود.

امانی تأکید کرد: جولان حیوانات موذی، بوی نامطبوع و وضعیت نامناسب مخازن زباله از مشکلات این محله بود که باید فکری به حال آن شود؛ از سویی دیگر سازه ها و زمین رها شده در کنار مجتمع مسکونی آسمان که به مخزن زباله و محله اتراق معتادان تبدیل شده، از دغدغه های ساکنان است.

وی با بیان اینکه مجتمع کوکاکولا در این محله چهار هزار متر مربع فضای سبز دارد اما نگهداشت آن نیاز به توجه شهرداری دارد، خاطرنشان کرد: یک کلینیک در این محله ساخته شده اما تعداد مراجعه کنندگان به اندازه ای است که در پیاده رو، صندلی در نظر گرفته شده و ساکنین نسبت به موضوع معترض هستند و انتظار داریم که شهرداری نسبت به ساماندهی این وضعیت تدبیری بیاندیشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه زمین بزرگی به وسعت ۱۳ هزار متر مربع با کاربری بهداشتی و درمانی در این محله وجود دارد، اظهار کرد: مالک به دنبال تغییر کاربری و ساخت مرکز درمانی و خانه های ارزان قیمت در کنار آن است؛ مردم نسبت به ساخت ساختمان در کنار این حجم از واحدهای مسکونی اعتراض دارند که رفع آن نیازمند اعمال ماده ۹ است.

در این جلسه ایمنی بازار تهران هم مورد بررسی قرار گرفت.

قدرت اله محمدی در این جلسه با بیان اینکه آتش نشانی درگیر می شود تا به مالک بگوید می خواهد جان و مال او را نجات دهد، اظهار کرد: ما درگیری عجیبی در بازار داریم و از ۷۱۵ پاساژ موجود در تهران ۱۵ پاساژ وضعیت بحرانی دارند که ۳ پاساژ بازسازی شد اما ۱۲ پاساژ هنوز این وضعیت را دارند.

وی با بیان اینکه دسترسی به زیرزمین ها بسیار سخت و پیچیده است، یادآور شد: اتفاقی در ساعت ۳ بامداد پنج شنبه در پاساژ قیصر با کاربری وسایل آرایشی و بهداشتی و خرازی رخ داد و این در شرایطی بود که میزان دپوی پاساژ پنج برابر حد استاندارد آن گزارش داده شده است.

محمدی با بیان اینکه نیروهای ما ظرف پنج دقیقه به محل حادثه رسیدند، تصریح کرد: چون درگیر بودند که خودشان آتش را خاموش کنند، ۲۰ دقیقه دیر گزارش را اعلام کردند اما با این وجود ما ۱۵۰ نیرو را با ۴۰ دستگاه از ۱۳ ایستگاه به محل حادثه اعزام کردیم تا از سرایت آتش به سایر واحدها جلوگیری شود.

وی افزود: علت آتش سوزی اتصال در سیم کشی برق بود و پس از آتش سوزی در سقف، این آتش به سمت زیر زمین سرایت می کند؛ علیرغم اینکه می گوییم پیش از انجام هر کاری در حوادث به آتش نشانی اعلام کنند، متأسفانه ۲۰ دقیقه دیرتر گزارش دادند و از ۱۱۰ مغازه ۳۰ تا ۴۰ مغازه آسیب ۲۰ تا ۱۰۰ درصدی دیدند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه این پاساژ سابقه خوبی ندارد و در سال ۹۳ اولین اخطار را دریافت کرده است، گفت: بیش از ۹ بار، همکاران ما در معاونت پیشگیری سازمان به این پاساژ اخطار دادند اما مالکین و کسبه توجهی نکردند و دچار خسارت سنگین مالی شدند و اگر این تعداد نیرو را اعزام نمی کردیم پاساژهای دیگر نیز دچار حریق می شدند.

محمدی با تأکید بر اینکه اگر حادثه در ساعت پیک ترافیک اتفاق می افتاد فاجعه سخت تری رخ می داد، یادآور شد: وزارت صمت، وزارت کار و دیگر نهادها باید وارد عمل شوند؛ بسیاری از پاساژها بیمه شدند اما با کدام مجوز؟ این موارد از گلوگاه هایی هستند که می توانیم مالکان را مجبور کنیم تا برای ایمن سازی اقدام کنند. وقتی کار به پلمب این مراکز می رسد جو روانی با محوریت اشتغال ایجاد می کنند؛ لذا از اعضای شورا می خواهیم تا حادثه ای خطرناک تر رخ نداده، حتما نسخه ای برای بازار تهران تهیه کنند.

محمدی تأکید کرد: بیشترین معضل در بازار تولید، توزیع و انبار است و این سه موضوع باید برطرف شود تا به ایمنی برسیم.

وی با بیان اینکه پنج هزار و ۳۰۰ نیروی داخلی در آتش نشانی داریم، تأکید کرد: شهرداران نواحی مکلف شوند هر سه ماه یکبار گزارشات بررسی وضعیت ایمنی را ارائه دهند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اعلام کرد: منطقه عملیاتی ویژه بازار نیز شکل گرفته تا تمرکز بیشتری بر حوادث بازار داشته باشد.

مهدی چمران هم با بیان اینکه وضعیت بازار وضعیت مناسبی نیست، اظهار کرد: در هفته های اخیر بازاریان مقابل شورا تجمع کرده و نسبت به فعالیت دست فروشان اعتراض کردند.

وی با بیان اینکه وضعیت ایمنی بازار نیز مناسب نیست، یادآور شد: به رئیس کمیته ایمنی شورا یادآوری می کنم که در بررسی نقاط آسیب پذیر شهر، بازار و سراهای آن را نیز مورد توجه قرار دهند؛ چراکه نیاز به بازسازی دارد.

مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورا نیز با بیان اینکه از ۲۲ منطقه در جلسات ایمنی ۱۸ منطقه شرکت کرده ایم و پیشرفت خوبی صورت گرفته اما هنوز کافی نیست، تأکید کرد: انتظار می رود که منطقه درخواست تشکیل پرونده دهد تا مالکین ملزم به ایمن سازی شوند؛ بنده پیشرفت قابل ملاحظه ای نمی بینم و اگر با حریق ساختمانی مواجه شویم که در لیست آتش نشانی وجود داشته و اقدامی برای ایمن سازی انجام نداده باشد، مسئولیت با شهرداری منطقه است. بنده جز یک یا دو منطقه، اهتمام ویژه ای از سوی دیگر مناطق نمی بینم.

احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه بازار تهران ایمن نمی شود و باید منتقل شود، تصریح کرد: بازار باید به یک فضای گردشگری و تاریخی تبدیل شود؛ البته این یک آرزوی بزرگ است و می دانیم محقق نمی شود چراکه باید تمام ارکان نظام فکری برای ناایمن بودن بازار کنند.

وی افزود: ما هم در شورای شهر و هم در شورای تأمین مصوباتی نسبت به انتقال انبارها داشتیم و در سال ۹۵ و ۹۷ این اتفاقات افتاده اما مجدداً انبارها به حالت اولیه خود بازگشته و پس از آن الزامی صورت نگرفته و نیاز به رأی دادگاه برای تخلیه این فضاها وجود دارد.

صادقی با بیان اینکه بازار تهران هزاران ملک مجهول المالک دارد که بخش زیادی از آن موقوفه است، گفت: این شرایط تعیین تکلیف بازار را به امری محال تبدیل می کند؛ این موضوع در اختیار شهرداری و یک یا دو سازمان نیست و باید بخش های مختلف وارد شوند چراکه کار پیچیده و بزرگی است و بعید به نظر می رسد که نوسازی در بازار به نتیجه برسد.

وی همچنین تصریح کرد: اگر نیازی به مصوبه شورا دارد، این مصوبه ارائه شود؛ نسخه شورا لایحه ای است که سازمان آتش نشانی ارائه می دهد. باید فعالیت های خاصی تعریف شود و می توان در بازار تهران وجود پهنه هایی را که مواد شیمیایی و کاغذ و چنین مواردی به فروش می رسانند، ممنوع اعلام کنند.

مهدی اقراریان رئیس کمیته حقوقی شورا نیز با بیان اینکه وقتی ساختار حقوقی در مجموعه ضعیف باشد پیگیری های حقوقی نیز با چالش مواجه خواهد شد، گفت: هزاران ساختمان کم ایمن و ناایمن وجود دارند که به دلیل مشکل ساختار حقوقی نمی توانند موارد را پیگیری کنند. مسئله این است که ساختار موجود باید چه تعداد سازه ناایمن را بررسی کنند.

سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران نیز با اعلام اینکه جلسات زیادی با سازمان گردشگری برای مرمت و بهسازی بازار داشتیم، اظهار کرد: در فضاهایی که جداره ها ایمن سازی شدند، خطرات کاهش یافته است.

وی افزود: وقتی می خواهند برای مرمت و بهسازی پرونده تشکیل دهند با مشکل مالکیت روبه رو هستند؛ مالکین قانونی انگیزه ای برای مرمت و بهسازی ندارند و بهره بردار با مشکل روبه رو می شود. اگر قرار است کاربری تغییر کند باید نوع مالکیت مشخص شود.

رئیس کمیته گردشگری شورا با بیان اینکه باید در بحث خطر، این اماکن پرخطر اعلام شوند، خاطرنشان کرد: شهرداری برای تسریع در روند مرمت و بهسازی، طرحی را به شورا ارسال کرده که هنوز در شورا باقی مانده و درخواست می کنیم این دستورالعمل ها بررسی و تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: بهره برداران رغبت به بهسازی دارند؛ کمااینکه پنج تیمچه با همکاری بهره برداران بهسازی شدند و اگر مابقی بخش ها نیز تعیین تکلیف شوند، کمک بسیار خوبی به آنها خواهد شد.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورا نیز با بیان اینکه قرار بر این بود توسعه ایستگاه آتش نشانی بازار انجام شود، تأکید کرد: برای این اقدام باید همکاری فرابخشی صورت بگیرد. اگر تعیین تکلیف صورت نگیرد خسارت جبران ناپذیری وارد خواهد کرد و باید تعیین تکلیف شود.

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورا هم با بیان اینکه در محله لویزان و شیان هیچ ایستگاه آتش نشانی وجود ندارد، گفت: زمینی پایین تر از میدان تجرلو برای راه اندازی ایستگاه آتش نشانی پیش بینی شده بود اما به لحاظ نکات فنی و شیب معبر، ساخت آن رد شد. می توان فضای دیگری را در این خیابان برای ساخت ایستگاه آتش نشانی در نظر گرفت.

جعفر شربیانی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این جلسه با بیان اینکه چندین مرتبه در خصوص عدم نظارت سازمان آتش نشانی به ایمنی ساختمان های ۶ طبقه تذکر دادم، گفت: در تاریخ ۱۹ دی ماه جلسه ای را با حضور مدیران شهرداری برگزار کردیم و تصمیماتی گرفته شد که مبنی بر آن باید نظر سازمان آتش نشانی در زمان صدور پروانه لحاظ می شد اما همچنین نظارت سازمان آتش نشانی معیوب و از دسترس خارج است لذا سازمان آتش نشانی باید بر صدور پروانه و مسائل ایمنی نظارت کند.

علیرضا نادعلی سخنگوی شورا نیز با بیان اینکه مدیرعامل سازمان آتش نشانی از مدیران موفق شهرداری است، تأکید کرد: در مورد بازار تهران با توجه به شناختی که از بازار تهران به عنوان نبض تپنده اقتصاد داریم، نمی توانیم در مورد انتقال آن فکر کنیم چراکه امکان پذیر نیست و چه بسا می تواند به عنوان فضایی برای مبادلات اقتصادی ادامه حیات دهد.

وی افزود: برای فضاهایی که به عنوان انبار و فضای اسکان کارگران پیش بینی شده، می توان تدابیری اندیشید چراکه حوادث نیز در چنین فضاهایی رخ می دهد؛ باید دستورالعمل ها با فشار دستگاه قضایی اعمال شود تا بتوان این انگاره تاریخی را حفظ و ماندگار کرد و پویایی آن را نیز از بین نبرد.

مهدی چمران رئیس شورا با تأکید بر اینکه بازار تهران قابل انتقال نیست، اظهار کرد: انبارها باید منتقل شوند نه بازار؛ در انبارها سه برابر حد استاندارد دپو صورت گرفته و باید این وضعیت اصلاح شوند و از سویی سیم کشی ها نیز نیاز به اصلاح دارند.

وی ادامه داد: ما در سه راه امین حضور نیز با این مشکل روبه رو هستیم و تعدادی یخچال و لباسشویی را در فضایی کوچک جا داده اند در حالیکه می توان این وسایل را در انبارها جا داد. نه اینکه انبارها در خانه های پشت مغازه ها باشند بلکه باید در خارج از شهر انبارها شکل بگیرند.

چمران با تأکید بر اینکه انبارهای بازار حتما باید تخیله شود چراکه به انبارهای بزرگ نیاز ندارد، اعلام کرد: امروز بازار ناایمن شده و موارد مورد نظر باید اصلاح شوند؛ باید جلسه خاصی برای بازار برگزار شود و امیدواریم با حضور بازاریان و مشارکت شهردار منطقه ۱۲ موارد برطرف شود.