فروشندگان در بازار سکه قدرت زیادی به دست آورده اند،‌ ولی شرایط به گونه ای است که امکان شکست مرز ۱۲میلیون تومانی در کوتاه مدت دشوار به نظر می رسد.

دیشب در بازار پشت خطی سکه، قیمت این فلز گران بها زیر سطح حمایتی ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تثبیت شد و تا محدوده ۱۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان پایین رفت. تثبیت قیمت سکه زیر محدوده یاد شده می تواند زمینه ساز ادامه قدرت نمایی فروشندگان در روز جاری شود. با این حال، با توجه به ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی، امکان افت هیجانی در بازار محدود است.

Untitled-3

حتی با فرض افت دلار به زیر مرز ۲۸ هزار تومانی، ارزش ذاتی سکه بالای محدوده حساس ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود. در واقع با توجه به حفظ اونس طلا بالای محدوده هزار و ۸۶۰ دلار، امکان نزول معنادار در بازار سکه محدود است.

قیمت سکه در شرایطی می تواند مرز حساس ۱۲ میلیون تومانی را از دست بدهد که در کنار افت دلار به زیر مرز ۲۸ هزار تومانی، قیمت اونس طلا تا محدوده هزار و ۸۲۰ دلار عقب نشینی کند. البته در صورتی که دلار تا محدوده ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی افت کند، سکه با اونس هزار و ۸۴۰ دلاری نیز می تواند به زیر مرز ۱۲ میلیون تومانی برود.

با این حال، شرایط در بازار ارز و طلای جهانی روز دوشنبه به گونه ای نبود که افت های شدید را وعده دهد. ممکن است سکه بازان تنها با مشاهده نشانه های کاهشی در بازار دلار،‌ کمی میزان فروش های خود را بالا ببرند ولی بعید است که این دسته از معامله گران حاضر باشند که فلز گران بهای داخلی را زیر ارزش ذاتی به فروش برسانند.

1-01