به گزارش اکوایران، بنا به داده های منتشر شده از مرکز آمار ایران از تولید ناخالص حقیقی ایران در 1400، رشد انباشت سرمایه ناخالص در سال گذشته 3.9 درصد برآورد شده این در حالیست که این شاخص در سال 99 حدود 3.7 درصد بوده است. همچنین رشد انباشت سرمایه در کشور در سال های 97 و 98 منفی به ثبت رسیده بوده به عبارت دیگر در دو سال پس از شروع دور جدید تحریم ها و خروج آمریکا از برجام رشد سرمایه گذاری ناخالص در اقتصاد کشور حدود منفی 18 درصد بوده است (در هر دو سال 97 و 98). با وجود اینکه در دو سال اخیر رشد انباشت سرمایه ناخالص در کشور مثبت بوده، آمارها نشان می‌دهد هنوز رقم حجم انباشت سرمایه فصلی با وجود چند فصل رشد مثبت، حدود 10 هزار میلیارد تومان پایین تر از فصول سال 96 است.

 اما بررسی این شاخص در بازه زمانی فصلی نشان می‌دهد در سال گذشته روند سرمایه گذاری نزولی بوده و از بالغ بر 11 درصد در بهار 1400 به پایین تر صفر درصد در زمستان همین سال رسیده است.

لازم به ذکر است که گزارش های مرکز آمار حاکی از این مورد است که رشد انباشت سرمایه ناخالص در سال گذشته مثبت بوده، این در حالیست که همین شاخص از سوی بانک مرکزی صفر درصد برآورد شده است. به بیان ساده تر بر خلاف مرکز آمار که سرمایه گذاری ناخلص را در سال گذشته مثبت اعلام کرده، بانک مرکزی عنوان کرده هیچ انباشت سرمایه ناخالصی در 1400 در اقتصاد ایران رخ نداده است. همچنین بر اساس اعلام‌های رسمی انباشت سرمایه خالص (از سرمایه گذاری ناخلص استهلاک کم شده) منفی به ثبت رسیده و سرمایه گذاری صورت گرفته در کشور حتی توان جبران استهلاک صورت گرفته را هم نداشته است. از همین رو این رخداد به عنوان زنگ هشداری برای رشد اقتصادی کشور در سال های آتی تلقی می‌شود.

رشد سرمایه گذاری منفی شد

حجم حقیقی انباشت سرمایه ناخلص در اقتصاد ایران در سال گذشته، بالغ بر 99 هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است، بر این اساس سهم سرمایه از کل حجم کیک اقتصاد کشور در 1400 حدود 13.1 درصد برآورد می شود. محاسبات نشان می‌دهد این سهم در سال گذشته نسبت به سال 99 کمی کاهش داشته است.

پائین ترین رشد انباشت سرمایه ناخالص در بازه زمانی فصلی در انتهای سال 97 و ابتدای سال 98 رخ داده به گونه‌ای که این رشد در بهار 98 حدود منفی 24 درصد به ثبت رسیده است. به بیان ساده‌تر انباشت سرمایه صورت گرفته در بهار 98 نسبت به فصل مشابه سال قبل خود نزدیک به یک چهارم کمتر شده است. این روند رشد منفی تا ابتدای سال 99 نیز ادامه یافت اما از شدت منفی بودن رشد آن کاسته شد و رشد انباشت سرمایه در بهار 99 به منفی 8 درصد رسید.

نوسان انباشت سرمایه در 2 سال اخیر

 از تابستان 99 روند رشد مثبت در سرمایه گذاری ناخالص آغاز شد و در این فصل رشد مثبت 2.3 درصد به ثبت رسید. این روند مثبت ادامه یافت تا جایی که در زمستان به بالای 13 درصد نیز رسید. تحلیل ها نشان می دهد به ثبت رسیدن این اعداد رشد برای انباشت سرمایه در سال 99 عمدتا به علت کاهش شدید این شاخص در سال های 97 و 98 بوده، چراکه حجم سرمایه گذاری حقیقی صورت گرفته در زمستان 99 با وجود رشد 13 درصدی باز هم نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان نسبت سرمایه گذاری انجام شده در زمستان 96 پایین تر است.

پس از اینکه نرخ رشد در زمستان 99 به بالاترین حد خود در چند سال اخیر رسید، با شروع سال 1400 این شاخص روندی نزولی به خود گرفت. البته در بهار سال گذشته هنوز رقم رشد سرمایه گذاری بالا و حدود 11 درصد بوده است اما از تابستان به شدت کاهش یافت به حدود 2 درصد رسید، این روند نزولی تا جایی ادامه پیدا کرد که در زمستان 1400 به منفی 0.6 درصد رسید. این تنها رشد انباشت سرمایه منفی فصلی در 7 فصل گذشته اقتصاد ایران است.

photo_2022-08-22_14-31-23