بخت بخش خصوصی برای وارد کردن واکسن کرونا چقدر بلند است؟

بحث ورود بخش خصوصی به واردات واکسن کرونا بحث تازه ای نیست اما از حدود یک ماه پیش یعنی درست بعد از تمام شدن تعطیلات نوروز وقتی که خبر رسید وزارت بهداشت و بانک مرکزی به بخش خصوصی مجوز واردات واکسن با ارز نیمایی داد بحث ها درباره این موضوع بالا گرفت.

 اولین چیزی که مطرح شد مربوط به امکان واردات واکسن و ظرفیت بخش خصوصی در این مورد نبود بلکه بیشتر مسئله قیمت تمام شده واکسنی که بخش خصوصی آن را وارد کند و اینکه چه کسی باید این پول را بدهد مطرح شد. همان موقع هم رقم های عجیبی به شکل شایعه شنیدیم اینکه مثلا واکسن قرار است یک تا ده میلیون تومان باشد بعد افرادی قیمت دلاری واکسن را حساب کردند و گفتند که اگر قرار باشد واکسن یک میلیون باشد شرکت های وارد کننده قرار است چقدر سود کنند؟ یکم بعد وقتی که وزارت بهداشت اعلام کرد که هدف از دادن مجوز به بخش خصوصی برای واردات واکسن، واکسینه کردن بخش تولید و کارگران بوده دوباره یک سری سر و صدا بلند شد که قرار است پول واکسن کارگران را از آنها بگیرند.

 همه این حرف ها باعث شد که بارها مسئولان سازمان غذا و دارو و ستاد مقابله با کرونا توضیح بدهند که ماجرا چه بوده.

‌ اینطور که آنها گفتند قرار شده اگر بخش خصوصی توانست از روابط و ظرفیت هایش برای واردات واکسن استفاده کند آن را در اختیار وزارت بهداشت قرار بدهد یعنی سیاست های توزیعش به عهده وزارت بهداشت باشد اما اسم کارگرها چرا آمده؟ رئیس اتاق بازرگانی تهران گفته که خیلی از شرکت های بزرگ تولیدی و خدماتی اعلام کردند که دورکاری به آنها آسیب زده یا اصلا امکان دورکاری برای خیلی از کارکنانشان وجود ندارد و حاضرند با هزینه آزاد واکسن را خریداری کنند و به کارکنانشان تزریق کنند وزارت بهداشت هم اعلام کرده که اگر کارفرماها هزینه واکسن را پرداخت کنند و واکسن را هم شرکت های خصوصی وارد کرده باشند میت.ان به واکسیناسیون کارگران خارج از اولویت های کلان طرح واکسیناسیون فکر کرد یعنی شرطش این این است که کارگران خودشان مجبور نشوند پول واکسن را بدهند و دو اینکه واکسن را بخش خصوصی با دلار آزاد وارد کرده باشد از همه اینها گذشته اصلا امکان اینکه بخش خصوصی واکسن وارد کند چقدر است؟ دیروز رئیس سازمان غذا و دارو یک نشست خبری گذاشت و اعلام کرد که اگرچه به شرکت های خصوصی مجوز واردات واکسن داده شده اما از آنجایی که فعلا واکسن کرونا در اختیار حکومت ها و دولت ها قرار دارد امکان اینکه بخش خصوصی فعلا بتواند به راحتی واکسن خریداری و وارد کند عملا وجود نداره، وقتی به پروتکل های مربوط به فروش واکسن کرونا در کشورهایی که در حال تولید انبوه واکسن هستند نگاه می کنیم می بینیم که این حرف چندان هم بیراه نیست و خیلی از آنها فروش آزاد و تجاری سازی واکسن کرونا را منوط به رسیدن کشور خودشان به حدی از واکسیناسیون کردند مثلا آلمان، آمریکا و انگلستان اعلام کردند که تا وقتی که حداقل ۴۰ تا ۶۰ درصد جمعیت خودشان را واکسینه نکنند اجازه فروش آزاد و خارج از برنامه های جهانی واکسن کرونا را نمیدهند البته از آنجایی که سرعت واکسیناسیون در این کشورها به نظر خوب میاید بعید نیست که ظرف چند هفته آینده اتفافات مثبتی در این زمینه بیفتد.

 فعلا که رئیس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرده که قرارداد واردات ۶ میلیون دوز واکسن برای واکسیناسیون کردن بخش تولید بسته شده و فرآیندهای اداری اش در حال انجام است، احتمالا منظور از فرآیندهای اداری همان اخذ مجوزهای لازم از کشور صادر کننده ست.