رتبه نخست به نیوزلند اختصاص دارد و سنگاپور و استرالیا در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در این گزارش به عملکرد کشورها و واکسیناسیون نیز اشاره شده است. 

 اما بهترین کشورها چه تدابیری را برای مقابله با پاندمی کرونا اتخاذ کرده اند؟ نیوزلند چگونه کرونا را شکست داده است؟

 

کشورها در مقابله با همه گیری کرونا چه عملکردی را به جا گذاشته اند؟

بلومبرگ در یک گزارش، با انتشار جدیدترین آمارها، بهترین و بدترین کشورها در مقابله با ویروس کرونا را لیست کرده است.

بهترین عملکرد متعلق به نیوزلند است، کشوری در جنوب غربی اقیانوس آرام و در همسایگی استرالیا که از لحاظ شاخص توسعه انسانی  در سال ۲۰۲۰ رتبه ۱۴ ام را به خود اختصاص داده است.از رموز موفقیت این کشور در مقابله با پاندمی کرونا سیستم هشدار در چهار سطح عنوان شده است.

این سیستم مردم را به ماندن در خانه دعوت کرده و رفت و آمد فقط در موارد ضروری انجام می شود. همه اجتماعات لغو و اماکن عمومی تعطیل می شوند. مشاغل به جز خدمات ضروری تعطیل هستند، سفر به شدت محدود شده و اماکن آموزشی نیز تعطیل هستند و مردم می توانند شاهد عملکرد و اقدامات دولت در جهت مقابله با بیماری باشند.

یک از مهم ترین و موفق ترین اقدامات کشور نیوزلند بستن زود هنگام مرزهایش بود. به گفته پروفسور مارتین برکا، اقتصاددان دانشگاه مسی در نیوزیلند : این اقدام زودهنگام، زمانی که در دنیا فقط چند هزار مبتلا وجود داشت، سبب شد تا جلوی هجوم ویروس گرفته و شیوع آن در جامعه متوقف شود.

حتی خانم جاسیندا آردرن نخست وزیر نیوزلند نیز پذیرفته بود که مقررات اجرایی او شدیدترین مقررات در دنیا هستند ولی گفته بود بابت آنها عذرخواهی نمی کند.

سیاست های موفق دولت خانم جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند برای مهار کرونا موجب شد درخواست ها از کشورهای مختلف برای مهاجرت به این کشور نیز افزایش یابد.

در حالی که بسیاری از کشورهای جهان و حتی آمریکا همچنان درگیر گسترش ویروس کرونا و افزایش آمار مبتلایان و کشته های ناشی از همه گیری این ویروس هستند، نخست وزیر این کشور مهرماه امسال اعلام کرد که گسترش ویروس کرونا در این کشور متوقف شده است.

 

کشورهایی که واکسیناسیون را آغاز کردند چه نتیجه ایی گرفتند؟

امارات و اسرائیل دو کشوری که در بین این ۲۰ کشور قرار دارند، زودتر از سایرین واکسیناسیون را آغاز کرده و شاهد کاهش عفونت جدید و مرگ و میر بودند اما یک مساله مهم  که پیتر کالینگنون استاد بیماری های عفونی در دانشکده پزشکی دانشگاه ملی استرالیا در کانبرا به آن اشاره کرده، تامل بر انگیز است. اگر به دنبال افزایش واکسیناسیون افراد اقدامات احتیاطی را کمتر رعایت کنند  ممکن است آنطور که انتظار داریم شاهد کاهش بیماران نباشیم.

ایالات متحده جایگاه خود در بین کشورها را با واکسیناسیون دو پله ارتقا داد و انگلیس نیز با واکسیناسیون به رتبه ۳۲ رسیده.