به گزارش اکوایران، نظرسنجی «بنک آو امریکا» نشان می‌دهد که پیامدهای تصمیم امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه برای برگزاری زودهنگام انتخابات، سهام فرانسه را به کم‌طرفدارترین سهام اروپا تبدیل کرده است.

براساس گزارشی از بلومبرگ، تازه ترین نظرسنجی این بانک از مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد، سرمایه‌گذاران انتظار کمترین بازده را برای سهام فرانسه در طول 12 ماه آتی نسبت به سایر سهام‌های اروپایی دارند. این درحالی است که سهام فرانسه در ماه گذشته اولویت انتخاب سرمایه‌داران در میان سایر سهام اروپایی بود. ترجیحات سرمایه‌گذاران در عوض به سمت سهام و بخش‌های دفاعی تغییر کرده است.

این نظرات که در فاصله 7 تا 13 ژوئن جمع آوری شده است، بیشتر سقوط سهام در هفته گذشته را نیز شامل می‌شود؛ زمانی که شاخص CAC 40 بازار فرانسه بیشترین کاهش را در طول دوسال گذشته تجربه کرد و 258 میلیارد دلار از سرمایه بازار خود را از دست داد.

به گفته تحلیلگران بازار، فرانسه به نامحبوب‌ترین بازار سهام اروپا تبدیل شده است. زیان سهام فرانسه در هفته گذشته تمام رشد شاخص CAC 40 در سال 2024 را از بین برد و فرانسه را پایین‌تر از انگلستان به عنوان بزرگترین بازار سهام اروپا به لحاظ ارزش قرار داد.

سهام فرانسه

با این حال، سرمایه‌گذاران از این انتظار که حزب میانه‌رو طرفدار کسب‌وکار آقای مکرون در رأی‌گیری که برای 30 ژوئن و 7 جولای برنامه‌ریزی شده است، جایگاه بیشتری را در پارلمان از دست بدهد عقب‌نشینی کرده‌اند. شاخص CAC 40 روز دوشنبه دوباره رشد کرد؛ چراکه معامله‌گران تضمین‌های مارین لوپن مبنی بر اینکه در صورت پیروزی در انتخابات، با مکرون کار خواهد کرد را مدنظر قرار دادند.

اوراق دولتی فرانسه نیز روز سه‌شنبه اندکی افزایش پیدا کرد، به طوری که عملکرد بهتری نسبت به همتای فرانسوی خود داشت. اسپرد بازدهی اوراق قرضه 10 ساله نیز روی حدود 77 واحد پایه ایستاد که اندکی پایین‌تر از 80 واحد پایه‌ای است که روز دوشنبه تجربه کرده بود.

با این وجود، ریسک‌های ناشی از تحولات سیاسی فرانسه همچنان برای سرمایه‌گذاران اروپایی مهم است، به طوری که سبب شد استراتژیست‌های سیتی گروپ رتبه کل منطقه اروپا را به «خنثی» کاهش دهند. نظرسنجی بنک آو امریکا نیز نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران نسبت به چشم‌انداز رشد سهام اروپا خوش‌بینی کمتری دارند. با این حال، سهام اروپا در مقیاس جهانی همچنان ترجیح داده می‌شوند؛ بطوری که بیشتر سرمایه‌گذاران شرکت‌کننده در این نظرسنجی انتظار دارند سهام این منطقه عملکرد بهتری نسبت به آمریکا داشته باشد.

با این وجود استراتژیست‌های موسسه مالی بارکلیز انتظار دارند که سهام اروپایی تا زمان دومین دوره انتخابات فرانسه «متغیر» خواهد باشد. به گفته آنها، نگرانی سرمایه‌گذاران بی‌ثباتی فرانسه است؛ به صورتی که کشور ممکن است غیرقابل مدیریت شود و ریسک دولتی که برای تصویب هر قانون مهمی برای بهبود شرایط مالی عمومی با مشکل روبه‌رو شود وجود دارد.