به گزارش اکوایران، امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در نیم ساعت ابتدایی در یک روند کاملا صعودی شاخص 13 هزار واحد بالا آمد. در ادامه معاملات شاخص تغییرات کمی داشت و نسبت به روز چهارشنبه 13 هزار و 961 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 578 هزار و 410 واحد رسید. 

شاخص هم وزن نیز صعود کرد و در پایان معاملات امروز 6 هزار و 238 واحد نسبت به روز چهارشنبه بالا آمد و در رقم 444 هزار و 647 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم سبزپوش شد و 181 واحد رشد کرد و به رقم 21 هزار و 576 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 424 نماد رشد قیمت داشتند و 204 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 67 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 33 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

ورود پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای دومین روز متوالی مثبت شد و 135 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. 

در معاملات روز شنبه بیشترین ورود پول حقیقی به سهام فزر (شرکت پویا زرکان آق دره) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 46 میلیارد تومان بود. پس از فزر، نمادهای تاپیکو (شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین) و ملت (شرکت بیمه ملت) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار سهام

در اولین روز کاری هفته گروه «خودرو و ساخت قطعات» قرمزترین گروه بازار بود و نمادهای «خودرو»، «خساپا» و «خبهمن» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل داشتند. همچنین خودرویی‌ها بیشترین صف فروش بازار را به خود اختصاص دادند. به نظر می‌رسد آزادسازی واردات خودرو و حواشی آن از عوامل اصلی سقوط قیمت سهام بزرگان خودروسازی کشور است.

امروز نمادهای «تاپیکو»، «وغدیر» و «شبندر» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «شگویا» و «هرمز» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «آریا»، «فرابورس» و «خدیزل» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس آسیاتک صدرنشین است و خودرو و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز فزر، آریا و سمگا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

مازاد تقاضا در پایان معاملات شنبه

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و 320 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 5 درصد افت کرد و در رقم هزار و یک میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد آسیاتک (شرکت انتقال داده‌های آسیاتک) با صف‌ خرید 184 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از آسیاتک، نمادهای سیمرغ (شرکت سیمرغ) و زفکا (شرکت کشت و دامداری فکا) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد خساپا (شرکت سایپا) تعلق داشت که ارزش آن 150 میلیارد تومان بود. پس از خساپا، نمادهای خگستر، انرژی1، وساپا و ورنا بیشترین صف فروش را داشتند. 

رشد ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 11 هزار و 305 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 724 میلیارد تومان بود که 6 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 20 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 7 هزار و 858 میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در اردیبهشت امسال است.

بیشترین ارزش معاملات

در معاملات امروز نماد خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 254 میلیارد تومان بود. 

پس از خودرو، شستا بیشترین ارزش معاملات را داشت و شبریز رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد شبندر و وبملت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات نیز سهام شستا با تعداد یک میلیارد و 503 میلیون و 346 هزار و 228 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به ملت تعلق داشت. دو نماد خساپا و خبهمن نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس