به گزارش اکوایران، در معاملات روز دوشنبه سیزدهم تیر ماه، شاخص کل بورس پایتخت با افزایش 4 هزار و 169 واحدی نسبت به روز یکشنبه به رقم یک میلیون و 507 هزار و 156 واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس نیز با رشد 2 هزار و 286 واحدی در سطح 420 هزار و 652 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 44 واحد بالا آمد و در سطح 20 هزار و 240 واحد قرار گرفت.  

تداوم خروج سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای پانزدهمین روز متوالی منفی شد و 264 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 28 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، نمادهای بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

بورس

نمادهای پیشران

امروز نمادهای «شستا»، «کگل» و «بفجر» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و نمادهای «فارس»، «بوعلی» و «شاراک» بیشترین تأثیر کاهشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «دماوند»، «بمپنا» و «بساما» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «فغدیر»، «فزر» و «فجهان» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس سآبیک صدرنشین است و شستا و خزامیا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز دی، ددانا و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

افت ارزش معاملات سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 52 هزار و 490 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 48 هزار و 256 میلیارد تومان بود که 92 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 5 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 97 میلیارد تومان رسید. 

عرضه و تقاضای پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل کاهش یافت و 8 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 3 درصد رشد کرد و در رقم 77 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد فاذر (شرکت صنایع آذر آب) با صف‌ خرید 15 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از فاذر، نمادهای قثابت (شرکت قند ثابت خراسان) و بالبر (شرکت کابل البرز) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در پایان معاملات اغلب صف‌های فروش جمع آوری شد و تنها 5 نماد صف فروش داشتند. نماد فمراد (شرکت آلومراد) بیشترین صف فروش را داشت و پس از آن، ثفارس، فلوله، ساروج و غپاک صف فروش داشتند.

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس