به گزارش اکوایران، امروز معاملات بازار با نزول شاخص‌ کل آغاز شد و در یک ساعت ابتدایی شاخص تا مرز یک میلیون و 500 هزار واحد پائین رفت. اما پس از آن سمت تقاضای بازار رشد کرد و شاخص روند صعودی پیدا کرد.

در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز شنبه هزار و 346 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 502 هزار و 979 واحد رسید. 

شاخص هم وزن در پایان معاملات امروز هزار و 159 واحد نسبت به روز شنبه بالا آمد و در رقم 418 هزار و 362 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم قرمزپوش شد و 13 واحد افت کرد و به رقم 20 هزار و 195 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 357 نماد رشد قیمت داشتند و 271 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 57 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 43 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای چهاردهمین روز متوالی منفی شد و 229 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. گروه‌های فلزات اساسی و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بیشترین خروج سرمایه را داشتند.

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 26میلیارد تومان بود. پس از بپاس، نمادهای خگستر(شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) و وبملت (بانک ملت) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای «فارس»، «بفجر» و «نوری» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و نمادهای «فملی»، «وبملت» و «فولاد» بیشترین تأثیر کاهشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «دماوند»، «ازگرس» و «بمپنا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «آریا»، «خدیزل» و «صبا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس سآبیک صدرنشین است و خگستر و شپنا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز دی، ددانا و فتوسا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

امروز قیمت سهام اغلب نمادهای دو گروه «پالایشی» و «سیمانی» رشد کرد و سبزترین گروه‌های بازار بودند. 

مازاد تقاضا در پایان معاملات یکشنبه

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل کاهش یافت و 16 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 56 درصد رشد کرد و در رقم 75 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد وآذر (شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان) با صف‌ خرید 10 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از وآذر، نمادهای خنصیر (شرکت مهندسی نصیر ماشین) و کحافظ (شرکت کاشی و سرامیک حافظ) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در پایان معاملات اغلب صف‌های فروش جمع آوری شد و تنها 2 نماد صف فروش داشتند. نمادهای فمراد (شرکت آلومراد) و کساپا (شرکت سایپا شیشه) صف فروش داشتند. 

کاهش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 6 هزار و 395 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 322 میلیارد تومان بود که 21 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 11 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 266 میلیارد تومان رسید. 

بیشترین ارزش معاملات

در معاملات امروز نماد خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 100 میلیارد تومان بود. 

پس از خگستر، دی بیشترین ارزش معاملات را داشت و شپنا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد فملی و خزامیا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات نیز سهام دی با تعداد 797 میلیون و 722 هزار و 177 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خگستر تعلق داشت. دو نماد خودرو و خساپا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس