به گزارش اکوایران، بهای اورانیوم در هفته منتهی به نوزدهم اوت با رشد هفتگی 0.6 درصدی به 49 دلار به ازای هر پوند رسید، که این رقم 48.5 درصد بیش از نرخ فروش آن ظرف سال گذشته بود. افزایش بهای سایر سوخت‌های فسیلی و تحریم واردات سوخت روسیه از سوی اتحادیه اروپا باعث شده تا تقاضا برای این فلز رشدی قابل ملاحظه داشته باشد و بهای آن در بازارهای جهانی افزایش یابد. افزایش تقاضا و صعود بهای اورانیوم قزاقستان را به عنوان بزرگترین تولیدکننده این سوخت هسته‌ای بر آن داشته تا بر میزان تولید معدنی این فلز بیفزاید.

رشد 10 درصدی تولید

شرکت قزاقستانی Kazatomprom، به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اورانیوم جهان، هدف تولید اورانیوم خود برای سال 2024 را حدود 10 درصد افزایش داد. این تصمیم پس از آن گرفته شد که جنگ روسیه و اوکراین تقاضای جهانی برای انرژی هسته‌ای را افزایش داد. این در حالی است که ظرف سال‌های گذشته میزان تقاضا برای اورانیوم روندی کاهشی داشت و این موضوع این صنعت را تحت فشار قرار داده بود.

این شرکت مستقر در قزاقستان برآورد می‌کند که ظرف سال 2024 حدود 25 هزار تا 25 هزار و 500 تن معادل 65 تا 66 میلیون پوند اکسید اورانیوم تولید کند؛ این رقم حدود 2 تا 3 هزار بیش از سطح هدفگذاری شده برای سال 2023 خواهد بود.

الکساندر پیرس، تحلیلگر BMO، کاهش عرضه در تولید اورانیوم که از سال 2017 اجرایی شد، امروز تاثیر خود را بر این بازار گذاشته و بنابراین نیاز است که در شرایط کنونی بر تولید اورانیوم افزوده شود. وی در یادداشتی برای سرمایه‌گذاران گفت: تصمیم قزاقستان برای افزایش تولید اورانیوم می‌تواند نشانه‌ای از ایجاد اطمینان نسبت به بهبود وضعیت این صنعت در آینده باشد.

شرکت کازاتوپروم  معتقد است که تغییر اساسی در وضعیت عرضه و تقاضا برای اورانیوم هنوز ادامه دارد. یکی از عوامل کلیدی که به بهبود شرایط بازار اورانیوم و چشم‌انداز صعودی آن کمک می‌کند، بحث بین‌المللی پیرامون اثرات اجتماعی و زیست‌محیطی زیرساخت‌های انرژی بوده است.

کازاتومپروم گفت: این بحث‌ها اخیرا در بحبوحه تمرکز فزاینده بر امنیت انرژی و تنوع در رابطه با مناقشه روسیه و اوکراین برجسته‌تر شده است.

کازاتومپروم تولیدکننده 45 درصد عرضه اولیه اورانیوم به بازار جهانی است. در عین حال این غول اورانیوم حدود یک سوم عرضه جهانی اورانیوم را به خود اختصاص می‌دهد؛ برنامه این شرکت برای سال جاری میلادی تولید 10 هزار و 900 تا 11 هزار 500 تن اورانیوم معادل 28 میلیون و 300 هزار تا 29 میلیون و 900 هزار پوند اکسید اورانیوم است.

عزم جهانی در افزایش نیروگاه‌های هسته‌ای

کشورهای مختلف دنیا درصدد هستند تا سهم انرژی هسته‌ای را در سبد تامین انرژی خود افزایش دهند؛ چین قصد دارد بین سال‌های 2020 تا 2035 حدود 150 راکتور جدید سوخت هسته‌ای احداث کند. ژاپن و کره‌جنوبی نیز از عزم خود برای افزایش ظرفیت هسته‌ای خود در سال‌های پیش‌رو خبر داده‌اند.

در اروپا، انگلستان قصد دارد هر سال یک نیروگاه هسته‌ای جدید بسازد تا به این ترتیب بتواند حدود 25 درصد از تقاضای برق را با منابع انرژی هسته‌ای پوشش دهد. فرانسه در حال حاضر برای حدود 70 درصد برق خود به راکتورهای هسته ای متکی است، متعهد به نصب 14 نیروگاه جدید شده است. در عین حال اتحادیه اروپا پیشنهاد داده تا نیروگاه‌های هسته ای به عنوان یک سرمایه‌گذاری سبز در نظر گرفته شوند.