به گزارش اکوایران فلزات پایه ظرف یک هفته اخیر ترکیبی از افزایش و کاهش قیمت را تجربه کردند؛ در حالی که مس بازده هفتگی مثبتی را به ثبت رساند، آلومینیوم، سرب، روی، قلع و نیکل با کاهش قیمت مواجه شدند. شاخص قیمتی فلزات در بورس لندن در هفته منتهی به روز جمعه نوزدهم اوت کاهشی 1.7 درصدی را به ثبت رساند و تا 3 هزار و 834 واحد عقب نشست. واهمه از بروز رکود اقتصادی و کاهش تقاضا در بازار فلزات پایه همچنان سیگنال‌ساز اصلی افت نرخ در بازارهای جهانی است؛ میزان موجودی اغلب فلزات پایه در انبارهای بورسی دنیا در کف قرار دارد، اما عدم اطمینان نسبت به چشم‌انداز تقاضا باعث شده تا این سیگنال مهم افزایشی تاثیر خود را بر بازار از دست بدهد.

رشد 5.6درصدی تولید فلز آلومینیوم

آلومینیوم ظرف هفته منتهی به روز جمعه نوزده اوت با کاهش 1.6 درصدی نرخ مواجه و در نهایت در معاملات آتی کامکس با قیمت 2 هزار و 386 دلار به ازای هر تن به فروش رفت که این رقم با کف قیمتی یک سال اخیر این فلز که در نیمه ماه ژوئیه به ثبت رسیده بود فاصله محدودی داشت. میزان تولید فلز آلومینیوم در چین نسبت به سال 2021 رو به افزایش گذاشته، این در حالی است که واهمه از بروز رکود  اقتصادی در دنیا، چشم‌انداز تقاضا برای این فلز را تیره و تار کرده، همزمانی افزایش تولید و افت تقاضا زمنیه عقبگرد بهای آلومینیوم در بازارهای جهانی را رقم زده است. در حال حاضر این فلز در معاملات آتی کامکس با نرخی حدود 40 درصد کمتر از اوج قیمتی در ماه مارس امسال معامله می‌شود.

تولید آلومینیوم اولیه چین در ماه ژوئیه نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 5.6 درصدی به رکورد ماهانه 3.4میلیون تن رسید. بهبود بهره‌وری واحدهای ذوب، بازگشت به مدار تولید پس از محدودیت‌های کرونایی و کاهش قطعی برق صنایع در چین نسبت به تابستان سال گذشته مهم‌ترین دلایل افزایش تولید این فلز در بزرگترین اقتصاد کالا محور دنیا است. البته همزمان با رشد تولید در چین، بحران انرژی در اروپا باعث شده تا از میزان تولید آلومینیوم در این منطقه کاسته شود که این موضوع سیگنالی افزایشی برای این فلز تلقی می‌شود؛ هر چند اثرگذاری آن منوط به بازگشت خوشبینی نسبت به چشم‌انداز تقاضا خواهد بود.

ثبت بازده مثبت برای فلز سرخ

فلز سرخ ظرف یک هفته اخیر رشد قیمت 0.3 درصدی داشت و در نهایت در معاملات آتی کامکس با نرخ 3.68 دلار به ازای هر پوند معامله شد و به این ترتیب مس توانست سقف قیمتی خود پس از روزهای پایانی ژوئن را حفظ کند. در حالی که داده‌های اقتصادی چین سیگنالی کاهشی برای فلز سرخ به همراه دارد، احتمال کاهش سیاست تهاجمی فدرال رزرو با افت تورم ماهانه در این کشور زمینه رشد قیمت آن را فراهم کرده است.

البته ظرف روزهای گذشته چین با گرمای بی‌سابقه هوا مواجه شده، این موضوع دولت‌های محلی این کشور را به سهمیه‌بندی انرژی صنایع سوق داده و نگرانی نسبت به استمرار عرضه جهانی فلز سرخ را به همراه داشته است. اگرچه کاهش تولید با سهمیه‌بندی برق می‌تواند سیگنال مثبتی برای رشد قیمت باشد، اما کاهش فعالیت تولیدی در چین داده‌ای منفی برای اقتصاد بوده و اگر سهمیه‌بندی برق به کاهش بیشتر داده‌های تولید صنعتی در چین منجر شود، باید منتظر عقبگرد جدید قیمتی در بازار فلز سرخ بود.

سرب 7 درصد ارزان شد

سرب در معاملات آتی کامکس با کاهش 7 درصدی نرخ مواجه و در نهایت در روز جمعه نوزدهم اوت با نرخ 2 هزار و 38 دلار به ازای هر تن به فروش رفت؛ همچنین این فلز در این روز در معاملات نقدی بورس فلزات لندن با نرخ 2 هزار و 70 دلار به ازای هر تن معامله شد که این رقم نسبت به بهای فروش آن در زمان مشابه در سال قبل حدود 16 درصد کمتر بود. در حالی بهای سرب در بازارهای جهانی کاهش قیمت محسوسی ظرف یک سال اخیر داشت که میزان موجودی آن در انبارهای بورسی رو به کاهش گذاشته اما این موضوع نتوانسته مانع از سقوط قیمتی این فلز شود. میزان موجودی سرب در انبارهای بورس فلزات لندن ظرف یک سال اخیر کاهشی 33 درصدی را به ثبت رسانده است. به این ترتیب باید اذعان کرد که چشم‌انداز منفی تقاضا تاثیر به مراتب بیشتری نسبت به افت عرضه در بازار جهانی فلزات پایه برجای گذاشته است.