به گزارش اکوایران، بازارهای سهام اغلب کشورهای عربی ظرف یک هفته اخیر متأثر از افت بهای نفت در بازارهای جهانی و شدت گرفتن احتمال بروز رکود اقتصادی در دنیا با کاهش ارزش مواجه شدند. بازار سهام عربستان نیز در پی افت بهای نفت در بازارهای جهانی روز ابتدایی هفته جاری یعنی یکشنبه چهارم سپتامبر را در محدوده منفی آغاز کرد.

نوسان نرخ نفت به زیان TASI افزود

شاخص اصلی بورس عربستان سعودی موسوم به تاسی (TASI) که از جمله بزرگترین بازارهای بورس اوراق بهادار میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است؛ ظرف هفته منتهی به روز پنج‌شنبه اول سپتامبر افت ارزش 3.57 درصدی را به ثبت رساند و در نهایت ارزش آن به 12 هزار و 143 واحد عقب نشست.

ظرف یک هفته اخیر بهای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در معاملات آتی کاهشی 6.3 درصدی را به ثبت رساند و تا 87 دلار به ازای هر بشکه عقب نشست. این افت نرخ با تقویت احتمال کاهش تقاضای جهانی نفت متاثر از شدت گرفتن احتمال بروز رکود اقتصادی در دنیا و تصویب اعمال سقف قیمتی بر نرخ نفت روسیه محقق شد و قرمزپوشی بسیاری از بازارهای مالی دنیا به خصوص بازار مالی کشورهای اروپایی را به همراه داشت.

بازار سهام عربستان در پی تغییر قیمت نفت در هفته گذشته که باعث نگرانی سرمایه‌گذاران شده است، اولین جلسه معاملاتی هفته جاری خود را در روز یکشنبه چهارم سپتامبر را در محدوده منفی آغاز کرد.

شاخص کل سهام Tadawul در روز یکشنبه با 0.35 درصد کاهش نسبت به نرخ بسته شدن در روز پنج‌شنبه اول سپتامبر در نرخ 12 هزار و 100 واحد آغاز شد؛ این در حالی بود که شاخص Nomu در این روز با افزایش 0.54 درصدی ارزش در نرخ 21 هزار و 441 واحد بازگشایی شد.

غول نفتی عربستان سعودی آرامکو روز خود را با 0.13 درصد افزایش آغاز کرد، در حالی که شرکت شیمیایی متانول با 1.35 درصد کاهش ارزش بازگشایی شد. اگرچه نرخ نفت و گاز در بازارهای جهانی در آستانه سقوط قیمت ناشی از کاهش تقاضا قرار دارد، اما قطع صادرات گاز به اروپای غربی از سوی روسیه می‌تواند زمینه تلاطم مثبت قیمتی در بازار انرژی را برای کوتاه مدت رقم بزند. به این ترتیب خبر قطع ارسال گاز به اروپا توسط خط لوله نورداستریم 1 توانست به بهبود ارزش آرامکو در روز ابتدایی بازگشایی بازارها منجر شود.

عقب‌نشینی شاخص بورسی ابوظبی

بازار سهام دبی از جمله معدود بازارهای مالی در کشورهای عربی است که در روز جمعه نیز فعالیت دارد. شاخص ADX General به‌عنوان شاخص اصلی بازار امارات ظرف هفته منتهی به روز جمعه کاهشی 3.2 درصدی داشت و تا 9 هزار و 755 واحد عقب نشست. این اولین زیان مالی هفتگی این شاخص بورسی ظرف یک ماه اخیر بود. واهمه از شدت گرفتن سیاست انقباضی از سوی فدرال رزرو و حرکت دنیا به سمت رکود جهانی از مهم‌ترین دلایل عقبگرد این شاخص بورسی ظرف هفته گذشته بود.


همچنین بخوانید؛ 

اثر سیاست پولی فدرال رزرو بر بازار سرمایه؛ سقوط وال‌استریت ادامه‌دار شد


Untitled